Onneksi olkoon! Mazda RX-7 täytti 40 vuotta.

Wankelmoottori eli kiertomäntämoottori. Kas siinä onkin eräs automaailman mielenkiintoisista keksinnöistä. Mazda kokeili jo vuonna 1967 kyseistä moottoriteknologiaa Cosmo-mallissaan. Japanilaisvalmistaja lukeutuu näin kyseisen keksinnön alkuaikojen innokkaisiin hyödyntäjiin, vaikka saksalaiset tämän(kin) keksinnön ehtivät saada nimiinsä jo reilua vuosikymmentä aikaisemmin.

Iskumäntämoottoreissa mäntä liikkuu sylinterissä ylös- ja alaspäin, kun taas wankelmoottorissa palotilan tilavuutta muutetaan yhden tai useamman pyörivän rakenneosan avulla. Tähän viittaa myös moottorin englanninkielinen nimi ”rotary” (rotaatio). 40 vuotta sitten rullasi Mazdan tehtaalta ensimmäinen Mazda RX-7, joka lukeutuu kiertomäntämoottorin menestyksekkäisiin hyödyntäjiin. Mazda toi näin lisää kilpailua 70-luvulla suuren suosion saaneen Datsunin Z-mallisarjan vanavesissä sementoiden japanilaista urheiluauto-osaamista ihmisten mieliin.


Ensimmäisen sukupolven RX-7 asetti standardit, joita mallisarjan myöhemmätkin versiot noudattivat. Kaksi ovea ja istuinta, wankelmoottori, 5-vaihdetta ja takaveto. Toimiva ja yksinkertainen kokonaisuus, jossa saatiin tärinättömän ja kevyen koneen parhaat puolet esiin. 1978 esitellyn RX-7:n muotoili Matasaburo Maeda, jonka poika Ikuo muotoili seuraajan RX-8:n, ja johtaa tänäkin päivänä Mazdan kansainvälistä muotoiluosastoa.

Mazda hyödynsi tekniikkaa myös muissa automalleissaan aina lava-autoja myöden, mutta yksikään muu malli ei saanut samanlaista suitsutusta kuin RX-7.  Ykköskorin mallia valmistettiin vuosina 1978-1985 kunnioitettavat 471.000 kappaletta, mikä todistaa myös erikoisemman moottoriteknologian kiinnostavan maksavia asiakkaita. Tämä siitäkin huolimatta, että kokoisekseen moottorilla on suurempi polttoaineen kulutus, sekä usein haasteellisemmat ja kalliimmat moottoriremontit. Nykyajan tiukentuneet päästönormit ovat tehneet wankelmoottoreista katoavaa kansanperinnettä. Jäljelle jääneistä kannattaa pitää huolta, jotta myöhemmätkin sukupolvet pääsevät tutustumaan moiseen keksintöön.

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...