Onneksi olkoon! Mazda RX-7 täytti 40 vuotta.

Wankelmoottori eli kiertomäntämoottori. Kas siinä onkin eräs automaailman mielenkiintoisista keksinnöistä. Mazda kokeili jo vuonna 1967 kyseistä moottoriteknologiaa Cosmo-mallissaan. Japanilaisvalmistaja lukeutuu näin kyseisen keksinnön alkuaikojen innokkaisiin hyödyntäjiin, vaikka saksalaiset tämän(kin) keksinnön ehtivät saada nimiinsä jo reilua vuosikymmentä aikaisemmin.

Iskumäntämoottoreissa mäntä liikkuu sylinterissä ylös- ja alaspäin, kun taas wankelmoottorissa palotilan tilavuutta muutetaan yhden tai useamman pyörivän rakenneosan avulla. Tähän viittaa myös moottorin englanninkielinen nimi ”rotary” (rotaatio). 40 vuotta sitten rullasi Mazdan tehtaalta ensimmäinen Mazda RX-7, joka lukeutuu kiertomäntämoottorin menestyksekkäisiin hyödyntäjiin. Mazda toi näin lisää kilpailua 70-luvulla suuren suosion saaneen Datsunin Z-mallisarjan vanavesissä sementoiden japanilaista urheiluauto-osaamista ihmisten mieliin.

-- MAINOS --

Ensimmäisen sukupolven RX-7 asetti standardit, joita mallisarjan myöhemmätkin versiot noudattivat. Kaksi ovea ja istuinta, wankelmoottori, 5-vaihdetta ja takaveto. Toimiva ja yksinkertainen kokonaisuus, jossa saatiin tärinättömän ja kevyen koneen parhaat puolet esiin. 1978 esitellyn RX-7:n muotoili Matasaburo Maeda, jonka poika Ikuo muotoili seuraajan RX-8:n, ja johtaa tänäkin päivänä Mazdan kansainvälistä muotoiluosastoa.

Mazda hyödynsi tekniikkaa myös muissa automalleissaan aina lava-autoja myöden, mutta yksikään muu malli ei saanut samanlaista suitsutusta kuin RX-7.  Ykköskorin mallia valmistettiin vuosina 1978-1985 kunnioitettavat 471.000 kappaletta, mikä todistaa myös erikoisemman moottoriteknologian kiinnostavan maksavia asiakkaita. Tämä siitäkin huolimatta, että kokoisekseen moottorilla on suurempi polttoaineen kulutus, sekä usein haasteellisemmat ja kalliimmat moottoriremontit. Nykyajan tiukentuneet päästönormit ovat tehneet wankelmoottoreista katoavaa kansanperinnettä. Jäljelle jääneistä kannattaa pitää huolta, jotta myöhemmätkin sukupolvet pääsevät tutustumaan moiseen keksintöön.

Videot

Uusimmat

Tämä SUV syö urheiluautoja aamupalaksi – tuunatussa Porsche Cayenne Turbossa on yli 960 heppaa ja näyttävä teippaus

Porsche Cayenne kuuluu jo tehtaan jäljiltä nopeimpiin katumaastureihin. Hybriditekniikalla ryyditetyssä Turbo S:ssä on peräti 680 hevosvoimaa, mutta sekin jää...

1969 Charger-projekti: Entisöintiin vai tuunaukseen?

Ebayssä myynnistä löytyvät 60-luvun lopun Dodge Chargerit saavat aina huomiota osakseen. Tämä yksilö vaatii kuitenkin paljon töitä, ja uuden...

Pitkä odotus päättyi – jättimunuaisilla varustetut BMW M3 ja M4 tulivat vihdoinkin julkisuuteen

Uuden BMW M3:n ja M4:n naamailme lienee yksi automaailman huonoimmin varjeltuja salaisuuksia. Ensimmäiset tiedot sportti-ikonien radikaalista keulasta tulivat julki...

Aloitusmalli Ferrarin tyyliin näyttää tältä – päivitetyssä Portofino M:ssä on 620 heppaa ja kevyesti muokattu ulkonäkö

Kun Ferrari esitteli viime syksynä avomallisen Portofinon pohjalta tehdyn Roma-nimisen coupén, monet jäivät odottamaan samoja päivityksiä myös Portofinoon. Nyt...

Ranta-Mini tekee paluun – uutta Mokea saa jälleen Isossa-Britanniassa

Alkuperäinen Austin tai Morris Mini oli yksi svengaavan 1960-luvun symboleista, ja samaa voidaan sanoa myös pikkuauton pohjalta tehdystä Moke-rantamallista....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...