Onko Volvo 240 käytännöllisin klassikkoauto?

Laatikkomainen Volvo 240 jakaa ulkonäöllään jyrkästi mielipiteet, mutta jokainen vanhalla farmari-Volvolla muuttokuormaa tehnyt osaa arvostaa auton käytännöllisyyttä.

60-luvulla Volvolle toi mainetta 140-mallisarja, jotka olivat tuolloin myös yrityksen parhaiten myyviä malleja. Autoa sai kolmena erilaisena varianttina, ja kahdeksan vuoden tuotannon aikana niitä myytiin yli miljoona kappaletta. Mallisarjan seuraaja oli kuitenkin entistäkin suositumpi. Volvo 240 syntyikin pitkällisen ja kalliin tuotekehityksen tuloksena. Se oli edeltäjäänsä nopeampi ja mukavampi, ja niitä myytiin 19 vuoden aikana 2,8 miljoonaa autoa.


Volvo 240 oli myös luotettava auto, jossa yhdistyivät ruotsalaisen teollisuusosaamisen parhaat puolet. Volvo oli tietoinen laadustaan, ja niinpä autonvalmistaja palkitsi niitä, jotka olivat kerryttäneet Volvoillaan kunnioitettavia kilometrimääriä. Pohjois-Amerikassa se vaati 100 000 sisäänajomailia, jonka jälkeen ”korkean mailimäärän klubissa” sai kunniamaininnan jokaisen seuraavan 50 tuhannen mailin jälkeen.

Volvo 245 GLT





Kantikas 240 ei ole kuitenkaan kaikkia varten. Kaarevia muotoja arvostavat kiertävät Volvon kaukaa, mutta kestämään tehtyä autoa arvostavat löytävät vanhasta farkku-Volvosta taatusti hyvän seuralaisen. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin, miten se on tehty palvelemaan arjen haasteissa. Taustalla on Volvon ajatusmaailma autosta, joka on tehty osin tarpeettomankin hyvin. Luotettavat vaihteisto ja iskunvaimennukset komponentit, sekä kovempaakin rasitusta kestämään tehty moottori ovat kantaneet monta 240-mallia vielä näihin päiviin saakka.

Myös varaosasuunnittelu on ollut käyttäjäystävällistä, kun osia on ollut hyvin saatavilla, ja monet osat ovat myös keskenään yhteensopivia eri mallien välillä. Automalli on vain ollut täällä niin arkinen näky jo vuosikymmenien ajan, että Suomessa ei välttämättä olla vielä aivan hereillä, mitä rajojen ulkopuolella tapahtuu. 240-mallien hinta on nimittäin maailmalla jo nousussa. Hyvistä yksilöistä voi Jenkkilässä joutua maksamaan jo lähemmäs 10 000 taalaa. Se on melko iso kasa rahaa autosta, joka voi vielä pohjoisen taivaan alla päätyä romuttamolle, tahi nuorisokäyttöön rääkättäväksi.



LähdeCarscoops

1 KOMMENTTI

  1. On varmaan, mutta jos Saab olisi tehnyt aikanaan farmari mallin 900sta(toki combi on tilava penkit käännettynä, optiona), se olisi vielä kätevämpi, tilavampi, kestävämpi.. Taloudellisempikin. Ja erittäin turvallinen aikanaan. Parimetrisena pitkäjalkana huomaa, miten ahdas tuo Volvon 200-sarja onkaan, kojetaulu ottaa polveen. Eikä 82 facelift malli sita paljoa muuttanut, keskiosa on paksumpi ja jalkoja ei saa suoraksi, koska penkki ei mene riittävän kauas. 700-sarja onkin sitten jo toinen juttu.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.