Onko tässä maailman kammottavin Toyota MR2? ”Ferrari F40 limusiini” kätkee sisuksiinsa Toyotan tekniikan.

Ferrari F40 on italialaisen autoteollisuuden suuria ikoneita. Tämä upean terävillä ja maskuliinisilla linjoilla muotoiltu 80-luvun siviilikäyttöön tehty kilpa-auto kätkee sisuksiinsa 2.9-litraisen tuplaturbo-V8:n. Autoa pidetään yhtenä kaikkien aikojen superautoista, jolle itse autotehtaan perustajaisä Enzo Ferrari antoi kaikkien aikojen viimeisenä Ferrarina siunauksen kuolinvuoteeltaan.





Paljoa ei ole tämä kunniallinen historia painanut sille japanilaistaholle, joka on valmistanut kyseisen auton käsittämättömän limusiiniversion. Ferrarille on ollut kauhistus myydä japanilaisille liikemiehille sinisiä Ferrareita keltaisella sisustalla, mutta tämä tutkielma saisi jo itse Enzonkin ulisemaan ja kieriskelemään hautamausoleumissaan.

Luojalle kiitos alkuperäistä F40:tä ei ole tuhottu tämän kapistuksen tähden. Auto pohjautuu venytettyyn takamoottoriseen Toyota MR2 pikkusporttiin. Pitkänläntää limoa kyyditsee Tojon alkuperäinen 1.6-litrainen motti, joten kyseessä on suorituskyvyltään lähinnä F40:n irvikuva. Auton mukavuusvarusteisiin luetellaan neljä nahkaista kuppi-istuinta, ilmastointi ja tekniikan viimeisenä edistysaskeleena oikein CD-soitin. Lista on kuin jonkun rasvatukkaisen ähtäriläisen autojobbarin myyntipuheesta.

Itse Ferrari ilahtui vekottimesta siinä määrin, että uhkasi rakentajaa lakituvalla. Jos unohtaa mistä autosta on olevinaan kyse, niin itse asiassa teos ei ole enää kovin paha. Ainakin toistensa kopioiden näköisten konservatiivisten mustien ja valkoisten limojen maailmassa räikeänpunainen pidennetty ”F40” puhaltaa kuin raikas merituuli. Voi teitä japanilaisia höpönassuja.

LähdeCarbuzz

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...