Onko tämä ”Tähtien sota -Transit” kaikkien aikojen kammottavin facelift?

Otetaanpa vanha kunnon kolmoskoppaisen Ford Transitin kasvojenkohotus-versio, joka esiteltiin ovaalimaskeineen vuonna 1995 sopimaan samaan tapaan muotoiltuihin muihin Fordeihin. Peräosahan autossa edusti edelleen muotoilultaan silkkaa 80-lukua, mutta nokan ilme oli saatu vielä elvytettyä ihan nykyaikaisen näköiseksi. Autoon oli saatavissa niin turbot kuin ohjaustehostimetkin, joten ajokokemus oli jo aivan toista luokkaa kuin vaikka 80-luvun alun Mk2-mallin Transitilla, jonka juuret olivat vielä tukevasti ensimmäisessä 60-luvulla esitellyssä Transitissa.





Kolmos-Transit on aivan käypä pakettiauto tänäkin päivänä, kunhan ei vain kaipaa viimeisintä elektroniikkaa tai turvavarustelua. Kaiken lisäksi se on vielä korjattavissa osin ihan silkan maalaisjärjen turvin. Näin ovat päätelleet myös kiinalaiset, jotka edelleen valmistavat uusia Mk3-Transitteja tyydyttämään maan huutavan pulan edullisista pakuista. JMC eli Jiangling Motor Corporation valmistaa kyseistä automallia edelleen, mutta on tehnyt järkyttävän näköisiä muutostöitä auton keulan ilmeelle.

Firma on selvästikin yrittänyt epätoivoisella tavalla apinoida viimeisimmän viidennen sukupolven Transitin nokkailmettä, mutta Eevokkien metsään on rysäytetty oikein kunnolla. Transitin keula muistuttaa nimittäin erehdyttävästi Star Wars –elokuvista tuttujen Stormtrooper –sotilaiden naamataulua. Käytännössä 80-luvun autoon on muotoiltu väkisin maaten karmiva pusuhuulipuskuri maskeineen, joka istuu yhtä hyvin paikoilleen kuin eräänkin päämiehen porkkanaperuukki kantajansa kaljuun.

Tekeleen hinnat alkavat 92.800:sta juanista, mikä euroissa tekee vajaat 12.000 euroa, mikä olisi uudeksi täysiveriseksi pakettiautoksi ainakin Suomessa suorastaan ilmainen. Moottoreina on saatavissa nelisylinteriset 108-koninen 2.8 turbodiesel, ja 136:n pollen turvin laukkaava 2.4-litran bensakone. Vaihteisto on viisipykäläinen manuaali. Kiinalaisilla onkin nyt tilaisuus ostaa ikääntynyt, identiteetistään epävarma, meikattu ja muokattu todellinen transu-Ransu.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...