Onko tämä ”Tähtien sota -Transit” kaikkien aikojen kammottavin facelift?

Otetaanpa vanha kunnon kolmoskoppaisen Ford Transitin kasvojenkohotus-versio, joka esiteltiin ovaalimaskeineen vuonna 1995 sopimaan samaan tapaan muotoiltuihin muihin Fordeihin. Peräosahan autossa edusti edelleen muotoilultaan silkkaa 80-lukua, mutta nokan ilme oli saatu vielä elvytettyä ihan nykyaikaisen näköiseksi. Autoon oli saatavissa niin turbot kuin ohjaustehostimetkin, joten ajokokemus oli jo aivan toista luokkaa kuin vaikka 80-luvun alun Mk2-mallin Transitilla, jonka juuret olivat vielä tukevasti ensimmäisessä 60-luvulla esitellyssä Transitissa.

-- MAINOS --

Kolmos-Transit on aivan käypä pakettiauto tänäkin päivänä, kunhan ei vain kaipaa viimeisintä elektroniikkaa tai turvavarustelua. Kaiken lisäksi se on vielä korjattavissa osin ihan silkan maalaisjärjen turvin. Näin ovat päätelleet myös kiinalaiset, jotka edelleen valmistavat uusia Mk3-Transitteja tyydyttämään maan huutavan pulan edullisista pakuista. JMC eli Jiangling Motor Corporation valmistaa kyseistä automallia edelleen, mutta on tehnyt järkyttävän näköisiä muutostöitä auton keulan ilmeelle.

Firma on selvästikin yrittänyt epätoivoisella tavalla apinoida viimeisimmän viidennen sukupolven Transitin nokkailmettä, mutta Eevokkien metsään on rysäytetty oikein kunnolla. Transitin keula muistuttaa nimittäin erehdyttävästi Star Wars –elokuvista tuttujen Stormtrooper –sotilaiden naamataulua. Käytännössä 80-luvun autoon on muotoiltu väkisin maaten karmiva pusuhuulipuskuri maskeineen, joka istuu yhtä hyvin paikoilleen kuin eräänkin päämiehen porkkanaperuukki kantajansa kaljuun.

-- MAINOS --




Tekeleen hinnat alkavat 92.800:sta juanista, mikä euroissa tekee vajaat 12.000 euroa, mikä olisi uudeksi täysiveriseksi pakettiautoksi ainakin Suomessa suorastaan ilmainen. Moottoreina on saatavissa nelisylinteriset 108-koninen 2.8 turbodiesel, ja 136:n pollen turvin laukkaava 2.4-litran bensakone. Vaihteisto on viisipykäläinen manuaali. Kiinalaisilla onkin nyt tilaisuus ostaa ikääntynyt, identiteetistään epävarma, meikattu ja muokattu todellinen transu-Ransu.

Uusimmat

1980-luvun eurotyyliä moderniin Toyotaan – kantikkaan Proboxin nokka on kuin vanhasta VW Golfista

Oletteko koskaan kuulleet autosta nimeltä Toyota Probox? Emme olleet mekään ennen tämän jutun kirjoittamista, mutta tämän niminen farmarin ja...

Fordin täyssähköinen Mustang Mach-E ryminällä crossover SUV -markkinoille

Ensimmäinen eurooppalainen täyssähköinen Ford Mustang Mach-E -erä saapui Norjaan marraskuussa 2020. Autot toimitettiin aluksi jälleenmyyjille koeajettaviksi. Toimitusten kerrottiin tuolloin...

Jeepin pick-up tulee vihdoin myyntiin Euroopassakin – Gladiatoria vauhdittaa kolmilitrainen diesel

Jeepin pick-up Gladiator esiteltiin Atlantin toisella puolella jo yli kaksi vuotta sitten, mutta eurooppalaiset ovat jääneet tähän asti lehdellä...

Porschen pikku-roadster jäi vain haaveeksi – 55One olisi tuonut James Deanin 550 Spyderin nykyaikaan

Porsche 550 Spyder on yksi saksalaisvalmistajan legendaarisimpia malleja, koska James Dean koki sen ratissa matkansa pään vuonna 1955. Pieni...

Hyundailtakin on tulossa kuuma crossover – Kona N tarjoaa turbovoimaa perinteistä hot hatchia korkeammassa korissa

Moni ei olisi takavuosina uskonut, että yksi GTI-luokan hauskimmista autoista voi tulla Hyundailta. Nykyinen i30 N on kuitenkin onnistunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.