Onko tämä Adolf Hitlerin –aikainen KdF-Wagen maailman kallein Kupla-Volkkari?

Yleensä ottaen asiat tahtovat mennä niin, että mitä vanhempi jokin asia on, sitä arvokkaampi ja keräillympi se myös on. Vanhimmat esineet katoavat ja tuhoutuvat aikojen saatossa, joten jäljelle jäävät ”selviytyjät” ovat siten harvinaisia. Otetaan nyt vaikka Ming-dynastian aikainen vaasi, Fabergén kultamuna tai Adolf Hitlerin lempilapsi, eli koko kansan Kupla-Volkkari.

Jos tarkkoja ollaan, niin juttumme auto ei ole ”Kupla” siinä mielessä kun myöhemmät jälkipolvet sen mieltävät. Tämä vuosimallin 1943 KdF-Wagen on aito Hitlerin-aikainen auto, mikä tekee siitä varsin mielenkiintoisen säilymäihmeen. Autonhan suunnitteli alun perin Erwin Komenda Ferdinand Porschen alaisuudessa jo 30-luvulla. Auton pääpiru oli kuitenkin itse Adolf Hitler, joka halusi autoistaa Kolmannen valtakunnan edullisella kansanautolla. Ensimmäisen mallisarjan autoja alettiin valmistaa vuonna 1937, mutta kunnollinen sarjatuotanto käynnistyi vasta sodan jälkeen 1945.

Sodan aikana esi-Kuplia ehdittiin valmistaa joitain satoja lähinnä Hitlerin lähipiirin käyttöön. Näistä luonnollisesti suurin osa tuhoutui toisen maailmansodan melskeissä. Sodan aikaisia tai sitä vanhempia KdF-Wageneita on niin vähän jäljellä, että auton arvo tässä kunnossa liikkuu 275.000 ja 350.000 dollarin haarukassa. Hinta on kaukana auton alkuperäisestä ajatuksesta, joka oli kuljettaa arjalainen perhe edullisesti ja luotettavasi määränpäähänsä. Auton valmistuttua kesäkuussa 1943, se toimitettiin Saksan punaisen ristin silloiselle johtajalle Berliiniin. Jonkun korkeamman voiman suojelemana auto selviytyi pommituksista näihin päiviin saakka.

Auto kulkeutui 2000-luvulla Puolasta Kupla-keräilijän kokoelmiin, joka entisöi auton uutta vastaavaan kuntoon hyödyntäen monia aitoja vanhoja KdF-Wagenin osia. Sittemmin auto kulkeutui Yhdysvaltoihin Pohjois-Carolinaan. Vaikka auto edustaa 40-luvun alkua, on se hämmentävän samanlainen kuin myöhempienkin vuosikymmenien Kupla-Volkkarit. Suunnittelu on pysynyt minimalistisena, mikä ei yhtään hillinnyt autoa myöhemmin kohdannutta räjähdysmäistä suosiota. Volkkarin isä Hitler tuntui tietävän tarkkaan jo 30-luvulla kansalaisten mieltymyksen autoilun suhteen.

LähdeMotor 1

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...