Oletko koskaan kuullut Saab 98 –automallista? Sellaisen tekoa suunniteltiin 70-luvulla.

Saab 90, Saab 9-3, Saab 95, Saab 96, Saab 99. Jos jotain pitäisi päätellä Saabin menneisyydestä, niin se olisi rakkaus numero yhdeksää kohtaan. Saab 95 kuulostaa kuin kadonneelta käyttöjärjestelmältä, jollaisia kaikesta päätellen tämän trollhättanilaisfirman olisi tullut harrastaa autojen sijaan. Rehellisyyden nimissä todettakoon, että Saab pelasi omaa peliään huomattavasti pienemmillä paukuilla, mitä monella muulla autonvalmistajalla on ollut käytössään.

Eräs Saabin haudattuja automalleja on nimeltään Saab 98, joka piti julkistaa vuonna 1974. Tämä kovasti Suomessakin valmistetulta Saab 96 –mallilta näyttävä auto erosi esikuvastaan lähinnä takaosan muotoilun suhteen. Saab 98:n tuli alun perin korvata Saabin 95 ja 96 –mallit, joista edellä mainittu oli ysikutosen farmarimalli. Tietystä kuvakulmasta sopivan etäältä, ja takaviistosta kuvattuna 98-mallissa oli jopa Citroenin kaltaista muotokieltä, joka toi mieleen lähinnä GS-mallin.

-- MAINOS --

Kuten tiedämme moista kustannussäästöihin tähtäävää viritystä ei teillämme tai muuallakaan nähty koskaan. Koko projekti käynnistyi vain kaksi vuotta modernin 99-mallin esittelyn jälkeen koodinimellä X14. Samana vuonna 1974 Saab julkisti uuden Combi Coupé –mallinsa, jonka muotoiluteemaa myös luiskaperäinen 98 olisi hyödyntänyt.  Muotoilupuolesta vastasi Björn Envall yhdessä italialaisen Sergio Coggiolan kanssa, joka oli vastuussa Saabin aikansa urheilullisemmasta Sonett III –mallista.

Saab 98:ta valmistettiin muutamia prototyyppejä vuosina -75 ja -76, mutta pian suunnitelmat uudesta automallista haudattiin vähin äänin. Saab 95:n katsottiin lopulta ajavan saman asian, eikä markkinoille haluttu tuoda uutta kilpailevaa automallia. Ikävä tosiasia on, että vuonna 1976 Saab 96:n konstruktioon pohjautuva auto olisi ollut täysin antiikkinen. Onkin aina yhtä uskomatonta muistaa, että vuonna 1960 esiteltyä 96-mallia tehtiin aina vuoteen 1980 saakka! Jos joku välttämättä haluaa nähdä livenä Saab 98-mallin, niin sellaista pääsee ihastelemaan Saabin museossa Trollhättanissa. Museossa pönöttävän pötkömäisen auton väri on tietenkin 70-lukulaisen rusehtava muistuttaen… Noh, suklaata tietenkin!

LähdeWikipedia

Videot

Uusimmat

Ranta-Mini tekee paluun – uutta Mokea saa jälleen Isossa-Britanniassa

Alkuperäinen Austin tai Morris Mini oli yksi svengaavan 1960-luvun symboleista, ja samaa voidaan sanoa myös pikkuauton pohjalta tehdystä Moke-rantamallista....

Teslan ostajan opas: Model S vai Model X

Moni Teslan ostaja pähkäilee itselleen sopivaa mallia. Model 3 vs. Model S vertailuita löytyy useita, mutta kahden suurimman mallin,...

Maasturilegendan uusi versio bodattuna – Land Rover Defender näyttää tältä Lumma Designin käsittelyn jälkeen

Alkuperäinen Land Rover Defender poistui muutama vuosi sitten tuotannosta lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen, ja täysin uusi seuraaja on...

Tämä veneen ja auton yhdistelmä on tulossa pian huutokauppaan

Miksi ostaa venettä, kun voi ostaa samalla kertaa myös auton? Jos haluaa tehdä vaikutuksen ensi kesänä rannalla löhöäjiin, niin...

BMW haastaa VW Golf GTI:n – uusi 128ti on baijerilaismerkin ensimmäinen etuvetoinen hot hatch

BMW:n 1-sarja siirtyi viime vuonna pahimpien kilpakumppanien kaltaiseen etuvetoon kahden takavetoisen sukupolven jälkeen. Nyt 1-sarjan mallisto täydentyy 128ti:llä, eli...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...