Nyt olisi todellista bemariherkkua tarjolla – vapari-V10:llä ja manuaalilla varustettu M5 on yksi vain 1364 valmistetusta yksilöstä

BMW M5 on kuulunut baijerilaisten Motorsport-divisioonan tukipilareihin jo 35 vuoden ajan. M5:n kahta ensimmäistä sukupolvea vauhditti suora kuutonen, kunnes E39-korimallissa siirryttiin veekasivoimaan. Sitä seurasi puolestaan vapaasti hengittävällä V10:llä ryyditetty E60, jonka S85-koodilla tunnettua moottoria pidetään yhtenä baijerilaismerkin historian upeimmista voimanlähteistä. M5:n seuraavissa sukupolvissa käytetty tuplaturbo-V8 on tuottanut vielä enemmän potkua, mutta luonteeltaan se ei yllä lähes formulamaisesti kirkuvan veekympin tasolle.

Myös ostajat arvostivat Bemarin V10:ä, koska sillä vauhditettu M5 pitää edelleen hallussaan mallisarjansa myydyimmän auton titteliä yli 19 500 valmistetun yksilön myötä. Suurimmassa osassa näistä autoista moottorin tuottama 507 hevosvoiman teho ja 520 newtonin vääntö ohjattiin takapyörille SMG III -nimellä tunnetun sekventiaalivaihteiston kautta. Laatikko toimi käsin vaihtamalla hienosti, mutta automaattiasennossa meno oli yhtä nykimistä. Euroopassa tarjolla ei ollut muita vaihtoehtoja, mutta Atlantin toisella puolella V10:n pariksi sai myös perinteisen kuusipykäläisen manuaalin.

Se jäi sielläkin harvinaiseksi herkuksi , koska manuaalilla varustettuja E60-korisia M5:ia valmistettiin ainoastaan 1364 kappaletta. Sisarmalli M6 on tällä vaihteistolla vieläkin harvinaislaatuisempi tapaus, koska tällaisia autoja tehtiin vain mikroskooppiset 323 yksilöä. Manuaali-M6 on siis kananhammastakin harvinaisempi, mutta käsin hämmennettäviin M5:iin voi silloin tällöin törmätä jenkkien autonmyyntipalstoilla. Nyt tällainen auto putkahti tarjolle Bring a Trailer -sivustolle.

Kyseessä on vuoden 2008 yksilö, eli se on jo saanut LCI:nä tunnetun miedon faceliftin valoumpioihin ja sisustaan. Auton mittarissa on 56 602 mailin, eli reilun 91 000 kilometrin ajomäärä. Ulkoväri on suosituimpiin vaihtoehtoihin kuulunut metallimusta, ja sisustakin on mustaa nahkaa. Kontrastia saadaan jalopuukoristeista, joiden sopivuudesta sporttisedaniin voidaan olla montaa mieltä. Käyttö näkyy jonkin verran mm. ratin puolien ja oviverhoilun osien pintamateriaalin kulumisena, mutta keskikonsolissa komeileva manuaalilaatikon valaistu nuppi saa tällaiset pikkuseikat unohtumaan.

M5 on täysin alkuperäiskuntoinen sekä kolaroimaton, ja sen herkkuihin lukeutuvat mm. aktiivi-istuimet, head up -heijastusnäyttö sekä lämmitetty ratti. Autolla on ollut vain kaksi omistajaa, ja mukana tulevat alkuperäiset ohjekirjat, kasa papereita ja säännöllisistä huolloista kertovat laskut. Siitä ei ole kuitenkaan tietoa, onko S85-koneen keston kannalta kriittinen Vanos-remontti jo tehty tai kiertokangen laakerit vaihdettu. M5:n hinta on tätä kirjoitettaessa kohonnut 25 000 dollariin, mikä ei olisi ollenkaan paha hinta tällaisesta harvinaisuudesta, mutta toki päälle tulisivat vielä verot ja tuontikulut. Vastaavaa yksilöä on todella hankala löytää Euroopasta, ja esimerkiksi Saksassa on tällä hetkellä tarjolla vain yksi manuaali-M5 noin 30 000 eurolla.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...