Nissanin uuden ja vanhan avolava-automallin kolariturvallisuudessa on huima ero

Nissan NP300 Hardbody on uutena Etelä-Afrikassa myytävä auto, mutta alustarakenteet periytyvät jo ammoiselta 90-luvulta. Auton kolariturvallisuus ei ole “Hardbody” nimestä huolimatta enää tämän päivän tasolla.

Ironisesti nimettyä Hardbody-automallia myydään Etelä-Afrikassa, ja se nousi täysin vääristä syistä otsikoihin marraskuussa 2018. Kansainvälinen autojen turvallisuutta tutkiva NCAP-ohjelma antoi tuolloin autolle pyöreän nollan törmäystestissä. Etelä-Afrikan Rosslynin tehtaalla valmistuu tänäkin päivänä NP300-mallia, jotka ovat periaatteessa jo vuonna 1997 esiteltyjä Nissan Frontier / Navara -malleja.

-- MAINOS --


Osoittaakseen miten vaarallisesta autosta oikein on kyse, Etelä-Afrikan ajoneuvojen yleishyödyllinen yhteisö The Automobile Association of South Africa asetti uuden NP300:n osittaiseen nokkatörmäykseen nykyisen sukupolven Navaran kanssa, jota valmistetaan Espanjan Barcelonassa. Testissä autot törmäsivät 56 km/t nopeudella toisiinsa. Tehostaakseen törmäyksen lopputulosta Navara oli kaiken lisäksi jo hieman vanhempi käytettynä ostettu auto.


Törmäyksen jälkeen voitiin todeta, että uudesta etelä-afrikkalaisesta NP300 lava-autosta selviytyminen hengissä olisi ollut epätodennäköistä. Sen sijaan eurooppalaiset turvallisuusstandardit täyttävä käytetty Nissan Navara olisi tarjonnut niin hyvän suojan, että matkustamosta olisi todennäköisesti voitu kävellä omin jaloin ulos.

NP300-mallin vanhanaikaisuus on kiihdyttänyt modernin Navara-mallin tuotannon aloittamista Rosslynin tehtaalla. Kyseessä on noin 200 miljoonan dollarin investointi, joka ei kuitenkaan päätä NP300 Hardbodyn elinkaarta, sillä siitä tehdään todellinen halpamalli sikäläisille markkinoille. Tämä tarkoittaa entistäkin turvattomamman uuden auton tarjoamista Etelä-Afrikan köyhemmän väestönosan käyttöön. Alempaa löytyy video, josta autojen välisen eron törmäyssuojassa voi todeta itse.

-- MAINOS --




LähdeMotor 1

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.