Neuvostoliitossa miliisit ajoivat tyylikkäästi myös Mersuilla, Bemareilla ja Volvoilla

Monet luulevat, että Neuvostoliiton teillä pyöri vain loputtomasti pelkkiä Volgia, Ladoja, Mosseja ja muita neuvostoimperiumin suuria teknisiä savutuksia kansalaisilleen. Tämä ei sikäli ole kaukana totuudesta, sillä vasta Neuvostoliiton hajoamista edeltävinä vuosina maahan virtasi kansalaisilleen tunnistettavia määriä ulkomailla tuotettuja ajoneuvoja. Eräs poikkeus säännöstä oli jo 40- ja 50-luvuilla muutamina vuosina maahan tuotu monikäyttöinen BMW 340, josta siitäkin saatiin Itä-Saksassa valmistettu EMW-versio.





Joitakin länsiautoja tipahteli maahan vuosikymmenien aikana lähinnä toisia tovereita tasa-arvoisemmalle väelle muun kansanosan tyytyessä Pobedoihin, busseihin ja omiin jalkoihinsa. Etuoikeutettuihin kuuluivat erityisesti diplomaatit, korkea-arvoiset virkamiehet, menestyneet näyttelijät ja laulajat, sekä tietenkin Juri Gagarin kaltaiset suurta kansansuosiota nauttineet julkisuuden henkilöt.

Yllättäen myös tavallinen kansalainen saattoi päästä nauttimaan Neuvostoliiton halutuimmista autoista. Näin saattoi tapahtua, mikäli oli osannut hakeutua virkavallan palvelukseen, sillä miliisi sai käyttöönsä leijonanosan maan ulkomaisista autoista! Nämä autot olivat erityisesti varattu takaa-ajotilanteita varten, joissa karkuun epätoivoisesti yrittävillä neuvostoautoilla ei ollut mahdollisuuden puolikastakaan. Ensimmäisten ulkomaisten autojen joukossa miliisi sai 60-luvun lopulla käyttöönsä amerikkalaisen Ford Galaxie Wagonin, joka oli varustettu lähtömaansa varusteilla, kuten kojelaudan hälytysvaloilla, auton ulkopuolisella mikrofonijärjestelmällä ja ylimääräisillä hakuvaloilla. Voi vain kuvitella sitä käsirysyn määrää, jonka Igorin ja Vladimirin kaltaiset virkaveljet ovat käyneet moisen rattiin hyppäämisestä!

70-luvun alussa neuvostopoliisit saivat käyttöönsä aidon länsi-saksalaisen luxusauton Mercedes-Benz W108:n. Pian tulikin kilpailevan Bemarin vuoro, kun vuonna 1973 BMW järjesti Neuvostoliitossa tämän ensimmäisen autojen myyntinäyttelyn, jonka seurauksena kymmenet BMW:t löysivät turvaamaan ja palvelemaan työn sankareita. BMW jopa suunnitteli vakavissaan kahden tehtaan avaamista Venäjälle tuottaakseen tarpeeksi autoja ja moottoripyöriä paikallisille poliisivoimille. Nämä suunnitelmat kariutuivat, mutta autoja tuli edelleen maahan rajan yli.

Mitä poliisiautojen huippunopeuteen tuli, niin edes laatikkomallin 70-luvun Volga GAZ-24 ei pärjännyt 170 km/t huipuillaan miliisin Bemareille, joilla saavutettiin 200 km/t nopeuksia. Neuvostoliiton poliisilta löytyi jopa vieläkin nopeampia Porsche 911 Targan kaltaisia länsimaisia hapatuksia, tosin vain kaksin kappalein. Ennen suuren itänaapurin romahdusta miliisille tulivat tutuiksi myös Nissanit, Opelit, Audit, Renaultit, Volvot ja Fordit, joten myös Neuvostoliitossa saattoi törmätä länsi-autoihin – usein taustapeilistä vilkkujaan väläytellen!

Videot

Uusimmat

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Maailman ensimmäinen Golfin kilpa-auto on tulossa myyntiin

Yhdenkään varakkaan Golf-fanin ei tulisi jättää tätä tilaisuutta hyödyntämättä. Kyseessä on ainutlaatuinen pala kaikkien aikojen hatchbackin varhaista historiaa. Kun kyseessä...

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...