Nämä kolme isoisän käyttöauton näköistä jenkkiautoa ovat yllättävän nopeita

Jenkkiautofani ei halua kuulla väitettä, että kaikki vanhat amerikanraudat ovat hitaita ja vellovia hetekoita. Tässä onkin muutama auto todistamaan väite vääräksi.

60-luvun lopun lähestyessä kaikki neljä suurinta Yhdysvaltain autonvalmistajaa kilpailivat verissä päin hitiksi nousseilla muskeliautomarkkinoilla. Ulkonäkö oli tärkeä myyntivaltti, jotta räyhäkkään näköiset autot olisivat jo päälle päin vaikuttaneet nopeilta ja tehokkailta. Jotkut autot olivat sitä vastoin nopeita, vaikka näyttivätkin melko tavanomaisilta päällisin puolin. Tässä kolme tärppiä!




1. 1967 Mercury Comet 427

Moottori: 427 (7.0-litran) V8
Teho/vääntö: 425 hv/651 Nm
0-96 km/t: 6.0 s
Varttimaili/loppunopeus: 14.3 s/163 km/t





Comet oli Mercuryn vastine Ford Fairlanelle. Vuonna 1967 kaikkiin Comet-malleihin oli saatavilla himoittu Fordin 427 V8 aina luiskaperäisestä Cyclonesta tolppamallin 202-sedaniin. Vain pieni 427-logo etulokasuojassa viestitti tarkkasilmäisille, että kyseessä ei ollutkaan mikään pappakerholaisen automobiili, jota kannattaisi ehdoin tahdoin härnätä liikennevaloissa.


2. 1963 Pontiac Catalina 421

Moottori: 421 (6.9-litran) V8
Teho/vääntö: 405 hv/576 Nm
0-96 km/t: 5.4 s
Varttimaili/loppunopeus: 13.9 s/171 km/t

Jo ennen Pontiacin kuuluisaa GTO-mallia kyseiseltä autonvalmistajalta oli nähty melkoisen vakuuttavaa urheiluauto-osaamista. 421-moottoriset Catalinat ja Grand Prix -mallit tulivat kilpakentiltä katuautoihin jo 60-luvun alkupuolella. Kaksoiskaasuttimin varustettu 421 kehitti nimensä mukaisesti 421 hevosvoimaa. Lisävauhtia sai valitessaan alumiinista tehtyjä korinosia, tai ”sveitsinjuustona” tunnetun alustan, johon oli porattu lukuisia reikiä painonsäästön nimissä!


3. 1968 Dodge Dart 440

Moottori: 440 (7.2-litran) V8
Teho/vääntö: 375 hv/651 Nm
0-96 km/t: 5.0 s
Varttimaili/loppunopeus: 13.3 s/171 km/t

Joukon nopein Chrysler-yhtymän kompakti ”järkijenkki” ei olisi asiaan vihkiytymätöntä paljoa liikennevaloissa pelotellut. Kuinka hämäävää tämä olikaan! 650 Dartia valmistui moottorinaan 440 V8, joka olisi pitänyt hirvittää ketä tahansa tiellä liikkujaa 60-luvun lopulla. Isokokoinen moottori vei lopulta keskikokoisessa autossa niin paljon tilaa, että ohjaustehostinlaitteille, tai edes jarrutehostimelle ei jäänyt enää tilaa. Niinpä pelottavan nopea Dart 440 varustettiin tehostamattomalla ohjauksella ja avustamattomilla rumpujarruilla!

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.