Nämä kolme autovanhusta ovat nopeampia kuin uusi Dacian sähköauto

19,1 sekuntia sadan kilometrin tuntivauhdin saavuttamiseksi on nykykäsityksen mukaan melkoisen pitkä aika. Se on sama aika, jonka Dacia Spring EV käyttää 0-100 Km/t.


Käsitys siitä, että sähköautot olisivat aina nopeita ei pidä paikkaansa. Etenkin Teslan luoma illuusio tulevaisuuden huippunopeista sähköautoista murenee kuin vanha näkkileipä juttumme auton kohdalla. Renaultin pulamerkki Dacia on toki tarkoitettukin edulliseksi, mutta silti miltei 20 sekunnin kiihdyttely kuulostaa käsittämättömältä. Auton huippunopeuskin on vaatimattomat 125 km/t. Seuraavassa onkin mielenkiinnosta verrattu Dacian sähköautoa kolmeen hyvin erilaiseen vanhaan autoon!

Buick Century (1936)

Teho: 120 hv
Huippunopeus: 132 km/t
0-100 km/t: 16 s





Vaikka Buick Century olikin aikansa nopeampia autoja, niin se on kuitenkin tehty suuren laman aikoihin 85 vuotta sitten. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin Buick päihittäisi uuden sähkö-Dacian niin kiihtyvyydessä, kuin huippunopeudessakin!

Volkswagen Kupla (1977)

Teho: 48 hv
Huippunopeus: 129 km/t
0-100 km/t: 17,2 s


Vertailu vanhaan kunnon Kupla-Volkkariin lienee realistisempaa, sillä se oli Dacian tapaan halpa kansanauto yli 40 vuotta sitten. Jos nämä autot kuitenkin päätyisivät liikennevaloihin vierekkäin ottamaan mittaa toisistaan, kannattaisi lyödä rahansa vetoa saksalaisen kulttiauton puolesta.

FSO Polonez 1500 (1979)

Teho: 76 hv
Huippunopeus: 148 km/t
0-100 km/t: 17 s

Ehkäpä kaikkein reiluin vertailu olisi 42 vuotta vanhaan itäblokin autoon. Siinä missä Daciat tulevat Romaniasta oli Polonez Puolan ylpeys. Kiihtyvyydessä tulisi yli kaksi sekuntia takkiin, ja moottoritiellä Polonez karistaisi vaivatta perässä sinnittelevän sähkö-Dacian taustapeiliä kiusaamasta.



LähdeCarscoops

1 KOMMENTTI

  1. Kyllä. Minäkin olin ensin hyvin kiinnostunut tuosta automallista, Renault K-ZE:stä siitä asti kun siitä oli moottori-lehdessä juttu jossa uumoiltiin että malli tulee Eurooppaankin. Ensimmäinen pettymys oli se, että se tulikin Daciaksi halvennettuna versiona, ja toinen se ettei sen hinta silti jääkään kymppitonniin kuten ensin veikkailtiin. Alkuperäisten tietojen mukaan kiihtyvyydenkin piti olla 15 sekuntia, mutta onkin oikeasti melkein 20 sekuntia. Työmatkani ei sisällä moottoritietä, vaan enimmäkseen maantietä jolla 80km/h rajoitus, mutta silti tuo 33kW moottoritehoa tuntuu pelottavan vähältä. Paljonhan on puhuttu, että sähköautolla ajaminen on vaivatonta ja hauskaa juuri sen hyvän suorityskyvyn takia. Springissä on kaikki sähköauton huonot puolet, mutta hyvistä on tingitty. Miksi ostaisin sähköauton, jonka heikoimmatkin polttikset pesevät mennen tullen? Noloa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.