Muotoja kuin naisella: 70-luvun ”veneenperä-Riviera” on vihdoin nostamassa arvoaan!

Allekirjoittaneen ehdottomiin 70-luvun muotoilullisiin suosikkiautoihin kuuluu Buick Rivieran kolmas sukupolvi (1971-73), joka tunnetaan myös ”Boattail”-lisänimestään. Kuuluisan automuotoilijan Bill Mitchellin luomus sisälsi aikanaan huikean muotoiluinspiraation, joka oli saanut alkunsa 30- ja 40-luvun puisista moottoriveneistä. Tämän konseptiautolta näyttävän Rivieran peräpää oli näin hakenut muotojaan aivan toisenlaisesta matkantekovälineestä. Myös kyljen äärimmilleen viedyt Cokispullo-linjat antavat Rivieralle herkullisen vyötärölinjan. On vain yksinkertaisesti olemassa autoja, joiden linjoja tekee mieli katsella kuin paljasta naisvartaloa.

Vuonna 1963 esitelty ensimmäisen sukupolven Riviera oli millä tahansa mittarilla tarkasteltuna äärimmäisen kaunis auto. Jo pelkkä mallinimi vei ajatukset kauas pois Detroitin maantielaivoista Ranskan eleganteille rantabulevardeille. Amerikkalaisittain aikalaisekseen kompakti koko, ja eleettömän tyylikäs ulkonäkö miellyttivät myös aikansa eurooppalaisia silmäpareja. Kahdeksan vuotta myöhemmin esitelty Boattail oli kuitenkin jo täysin erilainen tarina. Auto oli kasvanut täysikokoiseksi Amerikanautoksi, jonka muotokielikin oli ehtaa Americanaa.


70-luvun alku oli öljykriisin lähtölaukauksen aikaa, mikä koitui ison, janoisen, ja turhan erikoisen Rivieran kohtaloksi. Henkilökohtaisilla luxus-automarkkinoilla tuttu ja turvallinen Ford Thunderbird pyyhki myyntitilastoillaan Rivieralla lattiaa. Auto painuikin pian vuosikymmenten ajaksi unholaan muiden ”epäkäytännöllisten jenkkilotjien” seuraksi. Vasta muskeliautojen raketinomainen hintakehitys alkoi vanavedessään nostaa hiljalleen myös erikoisempien jenkkien hintoja. Rivieraa sai uutena myös GS-mallliin istutetulla 455-isolohkolla, mikä sekään ei ole kaukana muskeliautojen yleisestä suorituskyvystä.





Rivieran arvostamiseen tarvittiin uudet nuoret sukupolvet, jotka huomasivat ja hyväksyivät 70-luvun Buickin persoonallisen muotoilun. Asetelmat ovatkin kääntyneet päälaelleen, sillä klassikkoautojen myyjällä muotoilultaan tavanomaisemmat Thunderbirdit, Eldoradot ja Cougarit saattavat jäädä harvinaisempaa Rivieraa varmemmin pihaan seisomaan. Itse asiassa kolmoskorinen Riviera on ollut viime vuosina vanhojen amerikkalaisten luxusautojen suurimpia nousijoita myyntihinnoissa. Huippuyksilöitä on myyty viime vuosien huutokaupoissa Amerikan maalla jopa 50.000 dollarin hintoihin, joten tämän komean automallin tulevaisuus näyttää valoisalta.

>
LähdeHagerty

Videot

Uusimmat

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...