Muotoja kuin naisella: 70-luvun ”veneenperä-Riviera” on vihdoin nostamassa arvoaan!

Allekirjoittaneen ehdottomiin 70-luvun muotoilullisiin suosikkiautoihin kuuluu Buick Rivieran kolmas sukupolvi (1971-73), joka tunnetaan myös ”Boattail”-lisänimestään. Kuuluisan automuotoilijan Bill Mitchellin luomus sisälsi aikanaan huikean muotoiluinspiraation, joka oli saanut alkunsa 30- ja 40-luvun puisista moottoriveneistä. Tämän konseptiautolta näyttävän Rivieran peräpää oli näin hakenut muotojaan aivan toisenlaisesta matkantekovälineestä. Myös kyljen äärimmilleen viedyt Cokispullo-linjat antavat Rivieralle herkullisen vyötärölinjan. On vain yksinkertaisesti olemassa autoja, joiden linjoja tekee mieli katsella kuin paljasta naisvartaloa.

Vuonna 1963 esitelty ensimmäisen sukupolven Riviera oli millä tahansa mittarilla tarkasteltuna äärimmäisen kaunis auto. Jo pelkkä mallinimi vei ajatukset kauas pois Detroitin maantielaivoista Ranskan eleganteille rantabulevardeille. Amerikkalaisittain aikalaisekseen kompakti koko, ja eleettömän tyylikäs ulkonäkö miellyttivät myös aikansa eurooppalaisia silmäpareja. Kahdeksan vuotta myöhemmin esitelty Boattail oli kuitenkin jo täysin erilainen tarina. Auto oli kasvanut täysikokoiseksi Amerikanautoksi, jonka muotokielikin oli ehtaa Americanaa.


70-luvun alku oli öljykriisin lähtölaukauksen aikaa, mikä koitui ison, janoisen, ja turhan erikoisen Rivieran kohtaloksi. Henkilökohtaisilla luxus-automarkkinoilla tuttu ja turvallinen Ford Thunderbird pyyhki myyntitilastoillaan Rivieralla lattiaa. Auto painuikin pian vuosikymmenten ajaksi unholaan muiden ”epäkäytännöllisten jenkkilotjien” seuraksi. Vasta muskeliautojen raketinomainen hintakehitys alkoi vanavedessään nostaa hiljalleen myös erikoisempien jenkkien hintoja. Rivieraa sai uutena myös GS-mallliin istutetulla 455-isolohkolla, mikä sekään ei ole kaukana muskeliautojen yleisestä suorituskyvystä.





Rivieran arvostamiseen tarvittiin uudet nuoret sukupolvet, jotka huomasivat ja hyväksyivät 70-luvun Buickin persoonallisen muotoilun. Asetelmat ovatkin kääntyneet päälaelleen, sillä klassikkoautojen myyjällä muotoilultaan tavanomaisemmat Thunderbirdit, Eldoradot ja Cougarit saattavat jäädä harvinaisempaa Rivieraa varmemmin pihaan seisomaan. Itse asiassa kolmoskorinen Riviera on ollut viime vuosina vanhojen amerikkalaisten luxusautojen suurimpia nousijoita myyntihinnoissa. Huippuyksilöitä on myyty viime vuosien huutokaupoissa Amerikan maalla jopa 50.000 dollarin hintoihin, joten tämän komean automallin tulevaisuus näyttää valoisalta.

LähdeHagerty

Videot

Uusimmat

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...