Muistatko vielä tämän Corvetten moottorilla varustetun Saabin tehdaskatumaasturin?

Kun muistellaan aidosti nopeita katumaastureita, niin eräs nimi putkahtaa esiin kuin varkain arkistojen kätköistä. Harva nimittäin enää muistaa, mutta myös Saabilta ehti tulla ihmisiä vielä tänäkin päivänä villitsevän katumaasturibuumin tuotos. Ehkäpä kaikista liukasliikkeisimmistä ehdokkaista Saabin näkemys on jo harvinaisuutensakin puolesta mielenkiintoisin. Se oli myös samalla kertaa Saabin ensimmäinen ja viimeinen maasturi.

General Motors oli tiettävästi panostanut myös Saabiin ennen automerkin katoamiseen päätynyttä tilaa. Mallivuosille 2005-2009 tuotettu Saab 9-7X jäi melko tuntemattomaksi suuruudeksi Suomessa, mutta pääasiallisin ja isoin markkina-alue olikin tyydyttää Pohjois-Amerikan loputtomalta tuntunutta katumaasturien tarvetta. Auto pohjautui GMT 360 SUV –nimiselle alustalle, jota hyödynnettiin ennen kaikkea Chevroletin tunnetussa Trailblazerissa. Myös GMC Envoy, Isuzu Ascender, Oldsmobile Bravada ja Buick Rainier jakoivat kaikki saman alustan. 9-7X:n kahtena viimeisenä myyntivuotena markkinoille tuli hienoin ja kallein Aero-malli, joka oli vastine Trailblazerin legendaarista SS-logoa kantaneelle tehoversiolle.

Tämä tarkoitti sitä, että auto kantoi Saabin tunnuksia, mutta moottoritilasta löytyi sama kuuden litran LS2 V8, josta saatiin irrotettua 390 hevosvoimaa, ja 536 newtonmetriä vääntöä. Samaa moottoria hyödynnettiin vuosimallien 2005-07 Corvetteissa, joten Saabin pellin alla ärjähteli todellinen voimakone! 9-7X Aero olikin nopein Saab, minkä saattoi rahalla ostaa. Kyseistä mallia ehdittiin valmistaa vain vaivaiset 500 kappaletta, mikä on iso sääli.

On jotenkin kohtalon ironiaa, että juuri kun kun friikkimäisestä Saabista oli periaatteessa saatu leivottua suurempiakin massoja koskikelevan salonkikelpoinen, niin yhtiö ajautuikin selvitystilaan. Toisaalta monet hurmokselliset Saabistit olivat jo luovuttaneet, ja siirtyneet kilpailijoiden kuten Volvon leiriin, sillä Saabin myyntilukujen hiipumisen taustalla oli myös sen alkuperäisen identiteetin pitkäaikainen katoamisprosessi.

Vuosikymmenien ajan Saabin nimeen vannoneille ostajille Corvetten V8-koneinen maasturi-Saab oli enää pelkkää röyhkeiden amerikkalaisten julmaa pilaa perinteikästä ilmailun maailmasta alun perin ammentanutta ruotsalaista automerkkiä kohtaan. Meille muille vähemmän Saabiin hurahtaneille näin räyhäkäs voimavaunu kuulosti ainakin ajatuksen tasolla radikaalin mielenkiintoiselta, josta olisi tähtien ollessa toisessa asennossa voinut tulla jotain suurta.

LähdeCar Buzz

Videot

Uusimmat

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...