Muistatko vielä tämän Corvetten moottorilla varustetun Saabin tehdaskatumaasturin?

Kun muistellaan aidosti nopeita katumaastureita, niin eräs nimi putkahtaa esiin kuin varkain arkistojen kätköistä. Harva nimittäin enää muistaa, mutta myös Saabilta ehti tulla ihmisiä vielä tänäkin päivänä villitsevän katumaasturibuumin tuotos. Ehkäpä kaikista liukasliikkeisimmistä ehdokkaista Saabin näkemys on jo harvinaisuutensakin puolesta mielenkiintoisin. Se oli myös samalla kertaa Saabin ensimmäinen ja viimeinen maasturi.





General Motors oli tiettävästi panostanut myös Saabiin ennen automerkin katoamiseen päätynyttä tilaa. Mallivuosille 2005-2009 tuotettu Saab 9-7X jäi melko tuntemattomaksi suuruudeksi Suomessa, mutta pääasiallisin ja isoin markkina-alue olikin tyydyttää Pohjois-Amerikan loputtomalta tuntunutta katumaasturien tarvetta. Auto pohjautui GMT 360 SUV –nimiselle alustalle, jota hyödynnettiin ennen kaikkea Chevroletin tunnetussa Trailblazerissa. Myös GMC Envoy, Isuzu Ascender, Oldsmobile Bravada ja Buick Rainier jakoivat kaikki saman alustan. 9-7X:n kahtena viimeisenä myyntivuotena markkinoille tuli hienoin ja kallein Aero-malli, joka oli vastine Trailblazerin legendaarista SS-logoa kantaneelle tehoversiolle.

Tämä tarkoitti sitä, että auto kantoi Saabin tunnuksia, mutta moottoritilasta löytyi sama kuuden litran LS2 V8, josta saatiin irrotettua 390 hevosvoimaa, ja 536 newtonmetriä vääntöä. Samaa moottoria hyödynnettiin vuosimallien 2005-07 Corvetteissa, joten Saabin pellin alla ärjähteli todellinen voimakone! 9-7X Aero olikin nopein Saab, minkä saattoi rahalla ostaa. Kyseistä mallia ehdittiin valmistaa vain vaivaiset 500 kappaletta, mikä on iso sääli.

On jotenkin kohtalon ironiaa, että juuri kun kun friikkimäisestä Saabista oli periaatteessa saatu leivottua suurempiakin massoja koskikelevan salonkikelpoinen, niin yhtiö ajautuikin selvitystilaan. Toisaalta monet hurmokselliset Saabistit olivat jo luovuttaneet, ja siirtyneet kilpailijoiden kuten Volvon leiriin, sillä Saabin myyntilukujen hiipumisen taustalla oli myös sen alkuperäisen identiteetin pitkäaikainen katoamisprosessi.

Vuosikymmenien ajan Saabin nimeen vannoneille ostajille Corvetten V8-koneinen maasturi-Saab oli enää pelkkää röyhkeiden amerikkalaisten julmaa pilaa perinteikästä ilmailun maailmasta alun perin ammentanutta ruotsalaista automerkkiä kohtaan. Meille muille vähemmän Saabiin hurahtaneille näin räyhäkäs voimavaunu kuulosti ainakin ajatuksen tasolla radikaalin mielenkiintoiselta, josta olisi tähtien ollessa toisessa asennossa voinut tulla jotain suurta.

LähdeCar Buzz

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...