Muistatko vielä tämän Corvetten moottorilla varustetun Saabin tehdaskatumaasturin?

Kun muistellaan aidosti nopeita katumaastureita, niin eräs nimi putkahtaa esiin kuin varkain arkistojen kätköistä. Harva nimittäin enää muistaa, mutta myös Saabilta ehti tulla ihmisiä vielä tänäkin päivänä villitsevän katumaasturibuumin tuotos. Ehkäpä kaikista liukasliikkeisimmistä ehdokkaista Saabin näkemys on jo harvinaisuutensakin puolesta mielenkiintoisin. Se oli myös samalla kertaa Saabin ensimmäinen ja viimeinen maasturi.

General Motors oli tiettävästi panostanut myös Saabiin ennen automerkin katoamiseen päätynyttä tilaa. Mallivuosille 2005-2009 tuotettu Saab 9-7X jäi melko tuntemattomaksi suuruudeksi Suomessa, mutta pääasiallisin ja isoin markkina-alue olikin tyydyttää Pohjois-Amerikan loputtomalta tuntunutta katumaasturien tarvetta. Auto pohjautui GMT 360 SUV –nimiselle alustalle, jota hyödynnettiin ennen kaikkea Chevroletin tunnetussa Trailblazerissa. Myös GMC Envoy, Isuzu Ascender, Oldsmobile Bravada ja Buick Rainier jakoivat kaikki saman alustan. 9-7X:n kahtena viimeisenä myyntivuotena markkinoille tuli hienoin ja kallein Aero-malli, joka oli vastine Trailblazerin legendaarista SS-logoa kantaneelle tehoversiolle.

Tämä tarkoitti sitä, että auto kantoi Saabin tunnuksia, mutta moottoritilasta löytyi sama kuuden litran LS2 V8, josta saatiin irrotettua 390 hevosvoimaa, ja 536 newtonmetriä vääntöä. Samaa moottoria hyödynnettiin vuosimallien 2005-07 Corvetteissa, joten Saabin pellin alla ärjähteli todellinen voimakone! 9-7X Aero olikin nopein Saab, minkä saattoi rahalla ostaa. Kyseistä mallia ehdittiin valmistaa vain vaivaiset 500 kappaletta, mikä on iso sääli.





On jotenkin kohtalon ironiaa, että juuri kun kun friikkimäisestä Saabista oli periaatteessa saatu leivottua suurempiakin massoja koskikelevan salonkikelpoinen, niin yhtiö ajautuikin selvitystilaan. Toisaalta monet hurmokselliset Saabistit olivat jo luovuttaneet, ja siirtyneet kilpailijoiden kuten Volvon leiriin, sillä Saabin myyntilukujen hiipumisen taustalla oli myös sen alkuperäisen identiteetin pitkäaikainen katoamisprosessi.

Vuosikymmenien ajan Saabin nimeen vannoneille ostajille Corvetten V8-koneinen maasturi-Saab oli enää pelkkää röyhkeiden amerikkalaisten julmaa pilaa perinteikästä ilmailun maailmasta alun perin ammentanutta ruotsalaista automerkkiä kohtaan. Meille muille vähemmän Saabiin hurahtaneille näin räyhäkäs voimavaunu kuulosti ainakin ajatuksen tasolla radikaalin mielenkiintoiselta, josta olisi tähtien ollessa toisessa asennossa voinut tulla jotain suurta.

- Advertisement -
LähdeCar Buzz

Uusimmat

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Audi R8 saa kuin saakin jatkoa – seuraavaan sukupolveen tulee todennäköisesti sähkömoottori vapari-V10:n pariksi

Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on...

Ford-fanit huomio – superharvinainen Sierra RS500 Cosworthin prototyyppi tulee pian tarjolle

Kilpailutoiminta niin ralli- kuin ratapuolella on kuulunut Fordin DNA:han jo vuosikymmenten ajan. 1960-ja 1970-luvuilla ovaalimerkin ykköstykkinä toimivat Escortin takavetoiset...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...