Muistatko vielä tämän Corvetten moottorilla varustetun Saabin tehdaskatumaasturin?

Kun muistellaan aidosti nopeita katumaastureita, niin eräs nimi putkahtaa esiin kuin varkain arkistojen kätköistä. Harva nimittäin enää muistaa, mutta myös Saabilta ehti tulla ihmisiä vielä tänäkin päivänä villitsevän katumaasturibuumin tuotos. Ehkäpä kaikista liukasliikkeisimmistä ehdokkaista Saabin näkemys on jo harvinaisuutensakin puolesta mielenkiintoisin. Se oli myös samalla kertaa Saabin ensimmäinen ja viimeinen maasturi.

General Motors oli tiettävästi panostanut myös Saabiin ennen automerkin katoamiseen päätynyttä tilaa. Mallivuosille 2005-2009 tuotettu Saab 9-7X jäi melko tuntemattomaksi suuruudeksi Suomessa, mutta pääasiallisin ja isoin markkina-alue olikin tyydyttää Pohjois-Amerikan loputtomalta tuntunutta katumaasturien tarvetta. Auto pohjautui GMT 360 SUV –nimiselle alustalle, jota hyödynnettiin ennen kaikkea Chevroletin tunnetussa Trailblazerissa. Myös GMC Envoy, Isuzu Ascender, Oldsmobile Bravada ja Buick Rainier jakoivat kaikki saman alustan. 9-7X:n kahtena viimeisenä myyntivuotena markkinoille tuli hienoin ja kallein Aero-malli, joka oli vastine Trailblazerin legendaarista SS-logoa kantaneelle tehoversiolle.

Tämä tarkoitti sitä, että auto kantoi Saabin tunnuksia, mutta moottoritilasta löytyi sama kuuden litran LS2 V8, josta saatiin irrotettua 390 hevosvoimaa, ja 536 newtonmetriä vääntöä. Samaa moottoria hyödynnettiin vuosimallien 2005-07 Corvetteissa, joten Saabin pellin alla ärjähteli todellinen voimakone! 9-7X Aero olikin nopein Saab, minkä saattoi rahalla ostaa. Kyseistä mallia ehdittiin valmistaa vain vaivaiset 500 kappaletta, mikä on iso sääli.

On jotenkin kohtalon ironiaa, että juuri kun kun friikkimäisestä Saabista oli periaatteessa saatu leivottua suurempiakin massoja koskikelevan salonkikelpoinen, niin yhtiö ajautuikin selvitystilaan. Toisaalta monet hurmokselliset Saabistit olivat jo luovuttaneet, ja siirtyneet kilpailijoiden kuten Volvon leiriin, sillä Saabin myyntilukujen hiipumisen taustalla oli myös sen alkuperäisen identiteetin pitkäaikainen katoamisprosessi.

Vuosikymmenien ajan Saabin nimeen vannoneille ostajille Corvetten V8-koneinen maasturi-Saab oli enää pelkkää röyhkeiden amerikkalaisten julmaa pilaa perinteikästä ilmailun maailmasta alun perin ammentanutta ruotsalaista automerkkiä kohtaan. Meille muille vähemmän Saabiin hurahtaneille näin räyhäkäs voimavaunu kuulosti ainakin ajatuksen tasolla radikaalin mielenkiintoiselta, josta olisi tähtien ollessa toisessa asennossa voinut tulla jotain suurta.

LähdeCar Buzz

Videot

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...