Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut valmistajansa ensimmäinen urheilusedan.

80-luvulla Peugeotin maine nopeiden perheautojen valmistajana oli mielikuvissa vankkumaton. Suurin kiitos kuului B-ryhmän ikoniselle 205-mallin rallitykille, jonka mahdollisti vuosien 1985 ja 1986 maailmanmestaruudet. Jatkoa seurasi Paris-Dakar -ralleista, joissa niin ikään Peugeot juhli mestarina vuosina 1987 ja 1988.

-- MAINOS --

Piskuisen 205:n huiman menestystarinan vanavedessä seurasi myös vuonna 1987 esitelty sedan-mallinen 405. Myös isompi 405 oli tuttu ja menestyksekäs hiekanpöllyttäjä rallipoluilta. Vuosina 1989 ja 1990 seurasivat Paris-Dakar mestaruudet, ja voitot legendaarisessa mäkikisassa Pikes Peakissa vuosina 1988 ja 1989. 405:n meno oli sen verran huimaa, että 1988 menivät vielä kilpailun nopeusennätyksetkin rikki. Vuonna 1993 jo ikääntynyt korimalli sai elvytystä 405 T16 sporttiversion muodossa.

-- MAINOS --




Verrattuna 205:n T16-versioon 405:n tehoversio oli ulkoisesti huomattavasti maltillisempi esitys ilman massiivisia ilmanottoaukoja ja korilevityksiä. Siitä löytyivät kuitenkin 15-tuumaisten vanteiden sijaan tuumaa isommat viisipuolaiset kiekot, uudet sivuhelmat ja puskurit, sekä Mi16-mallin takaspoileri tuomaan urheilullisempaa imagoa. Italialaisen Pininfarinan 80-luvulla kynäilemät linjat ovat aikansa mittapuulla kestäneet jopa harvinaisen hyvin aikaa, sillä 33-vuotias 405 ei näytä yhtään hassummalta moneen muuhun 80-luvun laatikkoautoon nähden.

-- MAINOS --

T16-luokitusversiota valmistettiin kaikkiaan 1046 autoa, ja niistä löytyi turboahdettu 2.0-litran moottori, josta saatiin parhaimmillaan puristettua 220 hevosvoimaa. Autosta löytyi myös kehittynyt nelivetojärjestelmä, joka annosteli tehosta 53% eturenkaille, ja loput taakse. Paikoiltaan 405 T16 kiidätti kuljettajansa sataseen seitsemässä sekunnissa, ja parhaimmillaan auto hukkui taivaanrantaan 235 km/h.

LähdeCarscoops

Uusimmat

Hyundai julkaisi tiiserikuvia upouudesta sähköautostaan – IONIQ 5 debytoi ensi kuussa

Hyundai esitteli puolentoista vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä 45-nimisen sähköautokonseptin, jonka pelkistetyt linjat yhdistivät futurismia retrohenkeen. Tuotantoversio saa IONIQ 5...

1978 Cobra Mustang II: Joko nyt disco-ajan Musse kiinnostaisi Ebayssakin?

Vaikka kaikki eivät siitä piittaakaan, niin nyt olisi tarjolla se Mustang II, joka tulisi omistaa. Siinä on targa-katto, 302...

Tässä se nyt on – Renault esitteli modernin sähkötulkinnan legendaarisesta Vitosesta

Nostalgialla on suuri arvo nykyisinä sähköistymisen aikoinakin. Kerroimme muutama päivä sitten, että Renault on suunnittelemassa sähkökäyttöisiä retroversioita takavuosien suosikeistaan....

Näitä vuoden 1954 Ferrareita on koko maailmassa vain kolme

Tiedätkö, miltä näyttää Vignalen korittama Ferrari 375 America vuodelta 1954? Ei hätää, sillä monelle rautaiselle autotietäjällekin kyseessä on melkoinen...

1980-luvun eurotyyliä moderniin Toyotaan – kantikkaan Proboxin nokka on kuin vanhasta VW Golfista

Oletteko koskaan kuulleet autosta nimeltä Toyota Probox? Emme olleet mekään ennen tämän jutun kirjoittamista, mutta tämän niminen farmarin ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.