Miksi suurin osa uusista aasialaisista autoista on niin rumia?

Ennen toista maailmansotaa Euroopassa ja Yhdysvalloissa aasialaiset autot olivat käytännössä tuntematon käsite. Vasta sotien jälkeen alkoi todenteolla Japanin teollistuminen, ja erityisesti 60-luvun lopulla käynnistyi japanilaisten autojen maailmanvalloitus. Tuolloin Nissanit ja Toyotat olivat muotoilultaan suurimmaksi osaksi pienikokoisempia kopioita amerikkalaisista autoista, jotka vielä tuolloin olivat näyttäneet suuntaa koko maailman autoteollisuudelle. Myös Euroopan maista kuten Englanti haettiin vaikutteita, kun haluttiin tehdä hieman enemmän eurooppalaiseen makuun autoja.

Japanilaisen teollisuuden kehityksen alussa paitsi kopioitiin, myös haluttiin luottaa ulkomaiseen muotokieleen. Italialaiset autosuunnittelijat kuten Bertone ja Pininfarina kelpasivat suunnannäyttäjiksi myös aasialaiselle autoteollisuudelle. Kun japanilaiset autot lähtivät valtaamaan selviä markkinaosuuksia ulkomaan markkinoilla, aasialaisen autoteollisuuden itsetunto kasvoi. Jo 70-luvulla oli selvät merkit siitä, että enää ei tyydytty pelkästään kopioimaan, vaan tekemään asioita oman pään mukaan.

80-luvun laatikkomainen automuotoilu muistetaan erityisesti japanilaisista autoista, jotka olivat tässä vaiheessa enää kopioita toinen toisistaan. Aasialaisen muotoilun kirous muovautui siinä vaiheessa, kun Japanista ulkomaille oppiin lähteneet muotoilijat alkoivat toteuttaa kotimaassaan itseään, mutta eivät olleet muotoilijoina esikuviaan lahjakkaampia. On tietenkin täysin jokaisen oma asia mitä pitää esteettisesti kauniina, mutta ainakaan allekirjoittaneeseen eivät muotoilullisesti vetoa aasialaiset autot 80-luvulta tähän päivään saakka.

Toki joukossa on nähty useitakin valonpilkahduksia varsinkin urheilullisempien autojen saralla, mutta iso otanta ei anna muotoilun puolesta hyvää kuvaa useisiin kilpailijamaiden tuotoksiin nähden. Empiirisen kokeen voi tehdä vaikka Citymarketin parkkipaikalla, josta löytyy esimerkiksi saksalaisia, ranskalaisia kuin aasialaisiakin autoja. Uskallan väittää, että viimeksi mainituilla autoilla ajavat eivät ylipäätään pidä auton muotoilua kovin merkittävänä tekijänä valittaessa uutta autoa. Aasialaiset autot voivat olla teknisesti varsin eteviä, mutta estetiikassa kulttuurierot tulevat näkyviin paljon vahvemmin.

Mitä mieltä sinä olet, ovatko alla kuvatut aasialaiset autot mielestäsi kauniita vai rumia?

LähdeQuora

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...