Miksi saksalaiset luksusautot menettävät käytettyinä nopeasti arvoaan?

Audi, BMW, Mercedes-Benz ja Porsche tarjoavat kaikki johtajatason automalleja. Jokainen näiden valmistajien high end –automalleja uusina ja käytettyinä vertaillut ei ole voinut välttyä huomaamasta selvää hinnan pudotusta vastaavaan uuteen. Ajoneuvojen hintatietoihin erikoistuneen iSeeCars.com-verkkosivuston mukaan uuden auton hinnanpudotus perävalojen kadottua autoliikkeen pihasta olisi jopa yhden kolmasosan luokkaa, mikä äkkiseltään tuntuu varsin hurjalta pudotusprosentilta. Joka tapauksessa kaikki uudet autot menettävät arvoaan ostohetkellä, ja osassa autoryhmiä tämä hinnanpudotus näkyy kaikkein selkeimmin.

Autojen maine ja luotettavuus eivät yksistään selitä käytettyjen autojen hinnanmuodostumista. Toki esimerkiksi takavuosien Renaultin laatuongelmat, ja katsastustilastosijoitukset ovat suoraan vaikuttaneet käytettyjen haluttavuuteen. Kalliilla yli sadantuhannen euron Bemarilla ongelma voi olla sen sijaan hieman toisenlainen. Tämän hintaluokan autoja ostavat mieluiten statussymbolinsa uutena, koska pikkurahan puutteesta ei useinkaan ole pulaa tässä asiakas-segmentissä. Käytetynkin uudehkon luxusauton hinta on silti vielä monelle ”duunarille” liian kallis, joten markkinatilanne käytetylle luxus-Bemarille heijastuu heti hintatasoon.


Miksi sitten vaikkapa saksalainen Audi menettää arvoaan suhteessa nopeammin kuin japanilainen Lexus? Jokainen kalliimman mallin saksalaisautoa merkkikorjaamolla käyttänyt tietää, mitä tällaisen johtotason kulkupelin korjaaminen pahimmillaan maksaa. Hankintahinnan lisäksi täytyy tietenkin ottaa huomioon auton käyttökustannukset, jotka monella saksalaisella automerkillä ovat yleensä hintavammat kuin käytännössä yhtä laadukkaasti tehdyillä japanilaiskilpailijoilla.





Saksalaisten etevä, mutta usein monimutkainen ja kalliiksi tuleva insinööriosaaminen johtaa paikoin jopa tarpeettoman hyvin toteutettuihin ratkaisuihin, joiden korjaaminen on hintavaa erityisosaamista vaativaa puuhaa. Kovan luokan insinööriosaamisen seurauksena saksalaisista autoista löytyy usein hienoja innovaatioita, jotka kuitenkin pian japanilaisvalmistajat kopioivat, ja tekevät monesti vielä entistä paremmin ja käyttäjäystävällisemmin. Siispä naapurin ostettua uuden BMW X5:n, ja kostonhalun iskeydyttyä kateudesta vihertävään otsalohkoon, kannattaa tarkistaa käytettyjen tilanne. Samanlaisen auton saattaa saada selvästi halvemmalla, jolloin rahaa riittää myös hankinnasta kimmastuneen vaimokkeen lepyttelyyn kylpyläviikonlopulla.

LähdeCarbuzz

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...