Miksi kukaan ei rakasta E36 Bemaria?

Rakkaus on jotain, missä toinen hyväksytään sellaisena kuin on. Rakkauden kohdetta ei yritetä muuttaa joksikin, mitä se ei ole. Rakkaus on ehdotonta, ja tämän määritelmän mukaan BMW E36 –korimallin BMW on kaikkea muuta kuin rakastettu auto. Toisin kuin jo klassikon asemaan noussut aikaisempi 80-luvun E30 on vuosina 1990-2000 valmistetun 3-sarjan Bemarin kohtalona edelleen tulla muunnelluksi ja rääkätyksi jonkun uunituoretta ajokorttia kantavan toimesta. Vuoden päästä auto olisi rekisteröitävissä museoautoksi, vaan kuinka monta hyväkuntoista ja alkuperäiskuntoista E36:ta mahtaa Suomesta enää tuolloin löytyä?

-- MAINOS --

Vielä 80-luvulla toisen saksalaisen, ja teiltämme aikanaan niin kovin yleisten kupla-Volkkarien kohtalona oli tulla ryöstöviljellyiksi jokamiesluokan uhreina. Tietyt autot ovat klassikkoja vasta vuosikymmenien päästä, vaikkakin suurin osa nelipyöräisitä ei ole niitä koskaan. On melkein päivänselvä tosiasia, että jossain vaiheessa myös E36 nousee klassikkoasemaan, kuten niin monet Bemarit tätä ennen. Usein näin käy viimeistään siinä vaiheessa, kun moottoriswappia ja uusia alumiinivanteita odottava E36 ei löydykään noin vain Nettiautosta, ja auton hintalappukin ylittää reippaasti ammattikoululaisen budjetin.

Toisesta näkövinkkelistä katsoen tietyn automallin suosio tuunaus- ja ralliharrastajien keskuudessa on myös äärimmäinen kunnianosoitus automallille. On vain väistämätön seuraus suosittujen ja kovia kokevien automallien keskuudessa,  että kysyntä ylittyy jossain vaiheessa tarjonnan loppuessa kesken. E36 on ollut uutena Bemareita halvimmasta päästä, ja siten tuomittu kulkemaan pitkään pelkkä arkinen viitta harteillaan. Haluttuna polkijoiden automallina E36 kiertää huonokuntoisenakin kiertopalkintona omistajalta toiselle, kunnes Bemaria odottaa romustajan metallisen kylmä nostokoura.

-- MAINOS --




E36:n ulkonäkö on vielä tänä päivänä hieman ongelmallinen. Se on auttamattomasti vanhentuneen näköinen uusiin lajikumppaneihinsa nähden, mutta ei tarpeeksi vanhannäköinen houkutellakseen retroautoista kiinnostuneita. Korimallin haluttavuuspoikkeukset koskevat tietenkin M-mallin autoja. Aikaisempi E30 Ämmä on raketin lailla nousseella hinnallaan nostanut koko korimallin haluttavuutta. E36 puolestaan kamppailee edelleen oman M-mallinsa kanssa verrattaen vaatimattomilla hintapyynnöillä. Hinnat ovat kuitenkin nousussa, ja viisas autosijoittaja alkaisi viimeistään vuotta ennen muoseoikää haalimaan tallinsa täytteeksi hyväkuntoisia Eekolmekutosia tulevaa Saksan konttimatkaa varten.

-- MAINOS --

LähdeJalopnik

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.