Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin mies kateelliseksi. Kun katsoo nykyajan autonvalmistajien mallistoja, ei voi kuin ihmetellä mihin kaksioviset autot ovat kadonneet.

Joku voisi rientää kertomaan, että eiväthän Corvettet ja Mustangit ole mihinkään hävinneet. Jos asiaa kuitenkin tutkii tarkemmin, niin kaksiovisten autojen valikoima on pikemminkin supistumaan kuin kasvamaan päin. Kun kysytään tilannetta Peugeot-pomo Jean-Philippe Imparatolta, nousee esiin yksi merkittävä asia. Nykyään ei nimittäin tahdo löytyä enää rahaa kaksiovisille henkilöautoille.

Kyse ei ole siitä, että autonvalmistajat eivät pitäisi näistä autoista. Päinvastoin Imparatokin kertoo suorastaan rakastavansa kaksiovisia coupeja, joita Peugeotin pitkästä historiastakin löytyy useita. Kylmä tosiasia vain on, että autofirmat ovat nyt suuren murroksen edessä. Sähköautot, 5G-teknologia ja itseajavat autot ovat vain muutamia suuria mullistuksia, joihin autonvalmistajien on syydettävä entistä enemmän resursseja. Kyse on huippukalliista investoinneista, jolloin rahaa ei yksinkertaisesti riitä kaksiovisten autojen kaltaisille pienille markkinoille.





Nykyajan autojen ostotrendit ohjaavat kuluttajia hankkimaan yhä suurempia autoja, jolloin kärsijöitä ovat sedanit, coupet ja muut pienemmät autot. Jo nyt on nähty ilmiö, että osa autonvalmistajista on tiputtanut kokonaan sedanit pois valikoimistaan. Jopa Chevrolet Camaron pienenevät myyntiluvut ovat pakottaneet GM:n miettimään jo toistamiseen automallin pudottamista pois tuotantolinjoilta.

Coupe-mallien tulevaisuus ei näytä täysin toivottamalta. Nykyään vallalla oleva katumaasturibuumi tuskin kestää ikuisuuksia, sillä ihmisten mielet tuppaavat muuttumaan sykleissä. GM:n suunnitteluosaston johtaja Michael Simcoe muistuttaa, että ihmiset haluavat yhä tyylikkäästi muotoiltuja autoja, joilla voi tehdä naapurit kateellisiksi. Tällä hetkellä trendit ovat vain vetäneet kohti möhkälemäisen kookkaita autoja. Kaikkien Audi TT:n, Peugeot RCZ:n ja Volkswagen Sciroccon ystävien ei silti kannata vielä heittää autonavaimia kaivoon.

LähdeMotor 1

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...