Mersun sähköauton myynti ei vedä kotimarkkinoilla – marraskuussa Saksassa rekisteröitiin vain 55 EQC:tä

Mercedes-Benz on lähtenyt monen muun autonvalmistajan tavoin sähköautomarkkinoille omalla alabrändillään. Se on tähtimerkin kohdalla EQ, jonka ensimmäinen malli esiteltiin toissa syksynä. Kyseinen auto on EQC-nimen saanut keskikokoinen katumaasturi, jota ei tehty sähköisestä voimalinjasta huolimatta täysin puhtaalta pöydältä. Aikataulu- ja budjettisyistä EQC päätettiin kehittää polttomoottorikäyttöisen GLC:n pohjalta, mikä näkyy mm. vähemmän optimaalisessa tilankäytössä.

Niinpä auton keulalla ei ole esimerkiksi Teslan kaltaista toista tavaratilaa, vaan siellä sijaitsee polttomoottoriauton tavoin voimanlähteen komponentteja. Sisätilatkaan eivät ole yhtä väljät kuin mitä täyssähköinen voimalinja mahdollistaisi, mutta myös auton pahimpana kilpailijana toimiva Audi e-tron on tehty samankaltaisella reseptillä. Audi on kuitenkin mitoiltaan jonkin verran Mersua isompi, eli siinä saa periaatteessa enemmän autoa lähes samalla rahalla.

-- MAINOS --

Vaikka EQC esiteltiin jo toissa syksynä, sen myynti käynnistyi vasta viime kesänä muutama kuukausi Audin jälkeen. Sähkö-Mersu piti lanseerata pikapuoliin USA:n markkinoillekin, mutta valmistaja ilmoitti äskettäin lykkäävänsä tätä vuodella, koska Euroopan kasvavaan kysyntään pitää kuulemma vastata ensin. Lanseerauksen siirtäminen Yhdysvalloissa herätti ihmetystä, koska auton hinnatkin oli ehditty julkaista jo viime syksynä.

Saksalainen Die Welt tutki nyt EQC:n menekkiä kotimarkkinoillaan ja pyysi Mercedes-Benziltä sähköauton myyntilukuja. Niitä kieltäydyttiin antamasta, koska rekisteröintilukuja ei ollut kuulemma saatavilla. Saksalaisjulkaisu ei kuitenkaan antanut periksi, ja niinpä se kääntyi maan ajoneuvohallintoviranomainen KBA:n puoleen. Sieltä tiedot löytyivätkin, ja niissä ei ollut juuri hurraamista Mersun kannalta.

-- MAINOS --




EQC:tä rekisteröitiin nimittäin marraskuussa Saksan markkinoilla vaivaiset 55 kappaletta, joista 19 yksilössä oli sporttisempi AMG Line -varustepaketti. Audi e-tronia laitettiin taas kilpien väliin saman kuukauden aikana 192 kappaletta, mikä oli jo huomattavasti parempi saavutus. Polttomoottori-Audien rekisteröintimääriin verrattuna tämäkin oli vain pisara meressä, ja sama koski myös koko sähköautomarkkinoita Saksassa. Vuoden 2019 tammi-marraskuussa rekisteröitiin nimittäin 57 533 sähköautoa, kun taas automarkkinoiden kokonaisvolyymi oli noin 3,6 miljoonaa. Sähköautojen kysyntä on kuitenkin kasvamassa jatkuvasti Saksassakin, joten toivottavasti myös Mercedes EQC saa siitä vielä osansa.

-- MAINOS --

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.