Mersun sähköauton myynti ei vedä kotimarkkinoilla – marraskuussa Saksassa rekisteröitiin vain 55 EQC:tä

Mercedes-Benz on lähtenyt monen muun autonvalmistajan tavoin sähköautomarkkinoille omalla alabrändillään. Se on tähtimerkin kohdalla EQ, jonka ensimmäinen malli esiteltiin toissa syksynä. Kyseinen auto on EQC-nimen saanut keskikokoinen katumaasturi, jota ei tehty sähköisestä voimalinjasta huolimatta täysin puhtaalta pöydältä. Aikataulu- ja budjettisyistä EQC päätettiin kehittää polttomoottorikäyttöisen GLC:n pohjalta, mikä näkyy mm. vähemmän optimaalisessa tilankäytössä.

Niinpä auton keulalla ei ole esimerkiksi Teslan kaltaista toista tavaratilaa, vaan siellä sijaitsee polttomoottoriauton tavoin voimanlähteen komponentteja. Sisätilatkaan eivät ole yhtä väljät kuin mitä täyssähköinen voimalinja mahdollistaisi, mutta myös auton pahimpana kilpailijana toimiva Audi e-tron on tehty samankaltaisella reseptillä. Audi on kuitenkin mitoiltaan jonkin verran Mersua isompi, eli siinä saa periaatteessa enemmän autoa lähes samalla rahalla.





Vaikka EQC esiteltiin jo toissa syksynä, sen myynti käynnistyi vasta viime kesänä muutama kuukausi Audin jälkeen. Sähkö-Mersu piti lanseerata pikapuoliin USA:n markkinoillekin, mutta valmistaja ilmoitti äskettäin lykkäävänsä tätä vuodella, koska Euroopan kasvavaan kysyntään pitää kuulemma vastata ensin. Lanseerauksen siirtäminen Yhdysvalloissa herätti ihmetystä, koska auton hinnatkin oli ehditty julkaista jo viime syksynä.

Saksalainen Die Welt tutki nyt EQC:n menekkiä kotimarkkinoillaan ja pyysi Mercedes-Benziltä sähköauton myyntilukuja. Niitä kieltäydyttiin antamasta, koska rekisteröintilukuja ei ollut kuulemma saatavilla. Saksalaisjulkaisu ei kuitenkaan antanut periksi, ja niinpä se kääntyi maan ajoneuvohallintoviranomainen KBA:n puoleen. Sieltä tiedot löytyivätkin, ja niissä ei ollut juuri hurraamista Mersun kannalta.

EQC:tä rekisteröitiin nimittäin marraskuussa Saksan markkinoilla vaivaiset 55 kappaletta, joista 19 yksilössä oli sporttisempi AMG Line -varustepaketti. Audi e-tronia laitettiin taas kilpien väliin saman kuukauden aikana 192 kappaletta, mikä oli jo huomattavasti parempi saavutus. Polttomoottori-Audien rekisteröintimääriin verrattuna tämäkin oli vain pisara meressä, ja sama koski myös koko sähköautomarkkinoita Saksassa. Vuoden 2019 tammi-marraskuussa rekisteröitiin nimittäin 57 533 sähköautoa, kun taas automarkkinoiden kokonaisvolyymi oli noin 3,6 miljoonaa. Sähköautojen kysyntä on kuitenkin kasvamassa jatkuvasti Saksassakin, joten toivottavasti myös Mercedes EQC saa siitä vielä osansa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...