Mersun insinööri rakensi erikoisen E-luokan farkun – yksittäiskappaleena tehdyssä All-Terrain 4×4²:ssa on portaaliakselit ja 42 sentin maavara

Mersu esitteli viime vuonna E-luokan farmarin pohjalta tehdyn All-Terrainin. Se on hillitysti korotetulla maavaralla varustettu maastomeikkimalli, joka heittää haasteen Audin ja Volvon jo paljon pidempään tarjolla olleille vastaaville versioille. E-luokan All-Terrainissa on kyllä neliveto, mutta parhaimmillaan reilun 15 sentin maavara ei vielä mahdollista kovin syvälle maastoon poikkeamista.

Mercedeksen insinöörinä toimiva Jürgen Eberle päätti ratkaista tämän ongelman varsin persoonallisella tavalla. Hän asensi All-Terrainiin vakiota muhkeammat muoviset lokasuojanlevitykset, ja samalla maavaraa korotettiin neljällä sentillä vajaan 20 sentin kokonaismittaan. Tarkoituksena oli luoda jotakin Mersun todellisten äijämaastureiden, eli G 63 6×6:n ja G-luokan 4×4²-version kaltaista, mutta lopputulos ei oikein tyydyttänyt saksalaisinsinööriä.


Näissä autoissa on kunnon maastokahlaamisen mahdollistavat portaaliakselit, ja niinpä Eberlekin päätti asentaa sellaiset All-Terrainiin. Ne lainattiin G 500 4×4²:sta, jolloin E-luokan farkun maavara kasvoi peräti 42 senttiin. Maavaraa syntyi siis yli tuplasti enemmän kuin alkuperäisessä All-Terrainissa, ja tavallisen G-luokan 37 sentin maavarakin jää jo tämän E-luokan varjoon. Auton kahlaussyvyys on nyt vaikuttavat puoli metriä, mikä on viisi senttiä enemmän kuin G-luokan maasturissa. Myös lähestymis- ja jättökulmat ovat paljon vakiota paremmalla tolalla.

E-luokan All-Terrainiin asennettiin puoli vuotta kestäneen projektin aikana myös paljon vakiota massiivisemmat hiilikuituiset lokasuojanlevitykset ja raideväliä kasvatettiin peräti 20 sentillä. Brutaali kokonaisvaikutelma viimeistellään 20-tuumaisilla pyörillä. Renkaiden 285/50 R20 -koko kertoo, että kumit on suunniteltu kunnon maastomenoon. E-luokan All-Terrainia saa kaupasta vain nelos- tai kuutosdieselillä, mutta Eberlen auto poikkeaa kaavasta tässäkin suhteessa. Tämän yksilön pellin alle on nimittäin asennettu bensakoneisen E 400 -version tuplaturbo-V6, josta irtoaa reilun 330 hevosvoiman teho ja 480 newtonin maksimivääntö.





Mersun ylin johto on kuulemma niin tykästynyt Eberlen projektiin, että autosta saatetaan valmistaa pieni sarja myös yleiseen myyntiin. Pidämme peukkuja hankkeen puolesta, koska maailmassa ei ole liikaa taksikorisia megamaastureita.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...