Mersun insinööri rakensi erikoisen E-luokan farkun – yksittäiskappaleena tehdyssä All-Terrain 4×4²:ssa on portaaliakselit ja 42 sentin maavara

Mersu esitteli viime vuonna E-luokan farmarin pohjalta tehdyn All-Terrainin. Se on hillitysti korotetulla maavaralla varustettu maastomeikkimalli, joka heittää haasteen Audin ja Volvon jo paljon pidempään tarjolla olleille vastaaville versioille. E-luokan All-Terrainissa on kyllä neliveto, mutta parhaimmillaan reilun 15 sentin maavara ei vielä mahdollista kovin syvälle maastoon poikkeamista.

Mercedeksen insinöörinä toimiva Jürgen Eberle päätti ratkaista tämän ongelman varsin persoonallisella tavalla. Hän asensi All-Terrainiin vakiota muhkeammat muoviset lokasuojanlevitykset, ja samalla maavaraa korotettiin neljällä sentillä vajaan 20 sentin kokonaismittaan. Tarkoituksena oli luoda jotakin Mersun todellisten äijämaastureiden, eli G 63 6×6:n ja G-luokan 4×4²-version kaltaista, mutta lopputulos ei oikein tyydyttänyt saksalaisinsinööriä.

Näissä autoissa on kunnon maastokahlaamisen mahdollistavat portaaliakselit, ja niinpä Eberlekin päätti asentaa sellaiset All-Terrainiin. Ne lainattiin G 500 4×4²:sta, jolloin E-luokan farkun maavara kasvoi peräti 42 senttiin. Maavaraa syntyi siis yli tuplasti enemmän kuin alkuperäisessä All-Terrainissa, ja tavallisen G-luokan 37 sentin maavarakin jää jo tämän E-luokan varjoon. Auton kahlaussyvyys on nyt vaikuttavat puoli metriä, mikä on viisi senttiä enemmän kuin G-luokan maasturissa. Myös lähestymis- ja jättökulmat ovat paljon vakiota paremmalla tolalla.

E-luokan All-Terrainiin asennettiin puoli vuotta kestäneen projektin aikana myös paljon vakiota massiivisemmat hiilikuituiset lokasuojanlevitykset ja raideväliä kasvatettiin peräti 20 sentillä. Brutaali kokonaisvaikutelma viimeistellään 20-tuumaisilla pyörillä. Renkaiden 285/50 R20 -koko kertoo, että kumit on suunniteltu kunnon maastomenoon. E-luokan All-Terrainia saa kaupasta vain nelos- tai kuutosdieselillä, mutta Eberlen auto poikkeaa kaavasta tässäkin suhteessa. Tämän yksilön pellin alle on nimittäin asennettu bensakoneisen E 400 -version tuplaturbo-V6, josta irtoaa reilun 330 hevosvoiman teho ja 480 newtonin maksimivääntö.

Suosittelemme

Mersun ylin johto on kuulemma niin tykästynyt Eberlen projektiin, että autosta saatetaan valmistaa pieni sarja myös yleiseen myyntiin. Pidämme peukkuja hankkeen puolesta, koska maailmassa ei ole liikaa taksikorisia megamaastureita.

Lue lisää