Mercedeksellä on pitkät perinteet avokattoistenkin unelma-autojen valmistuksesta. Alkuperäisen lokinsiipimersun, eli 300 SL:n pohjalta kehitettiin kuvankaunis avomalli 1950-luvun lopulla. Sitä seurannut pagoda-kattoinen SL oli jo hieman maanläheisempi, ja SL-mallisarja etääntyi vuosien saatossa muutenkin varsin kauas alkuperäisestä urheilullisesta keveydestä. Kaksipaikkainen superautoluokan sporttiavo koki paluunsa vasta viitisen vuotta sitten esitellyn SLS AMG Roadsterin muodossa, joka tehtiin samalla kaavalla kuin 1950-luvulla. Tälläkin kertaa pohjana käytettiin lokinsiipiautoa, eli AMG:n kehittämää SLS:ää.
SLS on jo siirtynyt historian lehdille, ja auton on korvannut luiskaperäinen AMG GT. Siinä ei ole lokinsiipiovia, mutta GT:ssä on varmasti yksi Mersun historian kauneimmista kattolinjoista. Umpimallinen AMG GT on ollut markkinoilla parisen vuotta, ja nyt Mercedes esitteli odotetun Roadster-avoversion juuri ennen Pariisin autonäyttelyä. GT:ssä käytetään samaa perusrakennetta kuin sitä edeltäneessä SLS:ssä, ja uuden Roadsterin rättikattokin näyttää lähes identtiseltä avo-SLS:n kanssa.
AMG GT Roadsterista tulee tarjolle sekä normaaliversio että C-lisäkirjaimen saanut puhdikkaampi malli, jossa on 557-heppainen nelilitrainen tuplaturboveekasi. Perusmallissa joudutaan tyytymään “vain” 476 hevosvoimaan, joiden voimin auto singahtaa nollasta sataan tasan neljässä sekunnissa ja yltää kolmensadan huippuvauhtiin. GT C pistää vielä astetta paremmaksi 3,7 sekunnin suorituksellaan, ja huippunopeutta riittää 316 km/h:n verran. Molempien mallien voima välitetään takapyörille seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kautta, ja C-versiossa on lisäksi nelipyöräohjaus, sähköinen tasauspyörästön lukko ja leveämpi takaraideväli.
Tämä teknologia on tuttua umpikorisesta GT R -katutykistä, ja myös etupuskurin taustalla olevat aktiiviset aerodynamiikkaelementit esiteltiin jo GT R:ssä. GT C Roadsterissa on lisäksi pystysuuntaisilla rivoilla varustettu “Panamericana”-maski, joka on myöskin nähty jo coupé-korisessa GT R:ssä. Tavallaan ylösalaisin käännetty maski toimii kunnianosoituksena 1950-luvun alun 300 SL Panamericana-kilpurille. Mersu mainostaa, että uutuusavon kangaskatto avautuu ja sulkeutuu vain 11 sekunnissa, ja rätti toimii jopa 50 km/h:n nopeuteen asti. Katon saa joko mustana, punaisena tai beigen värisenä, ja ulkovärejä on tarjolla 11 ja sisustan sävyjä 10.
Suosittelemme
Uudessa avoautossa on tavoiteltu kevyttä rakennetta, ja niinpä kangaskaton kehikostakin löytyy magnesiumia ja alumiinia. ”Tavallinen” GT Roadster painaa 1595 kiloa, ja tehokkaamman C-version massa on 65 kiloa suurempi. Teho-painosuhde on siis hyvällä tolalla, koska GT C Roadsterissa on vajaat 50 heppaa enemmän kuin umpimallisessa GT S:ssä. Auton vaihteistoakin on peukaloitu, ja uuden Race-moodin luvataan tarjoavan rata-ajoon sopivan vaihtostrategian ja entistäkin upeamman soundin. Jäämme odottelemaan, koska näistä äänistä päästään ensi kertaa nauttimaan kotimaan kamaralla.