Mersu esitteli taas uuden unelma-auton – tässä on ensimmäiset kuvat ja tiedot AMG GT Roadsterista

Mercedeksellä on pitkät perinteet avokattoistenkin unelma-autojen valmistuksesta. Alkuperäisen lokinsiipimersun, eli 300 SL:n pohjalta kehitettiin kuvankaunis avomalli 1950-luvun lopulla. Sitä seurannut pagoda-kattoinen SL oli jo hieman maanläheisempi, ja SL-mallisarja etääntyi vuosien saatossa muutenkin varsin kauas alkuperäisestä urheilullisesta keveydestä. Kaksipaikkainen superautoluokan sporttiavo koki paluunsa vasta viitisen vuotta sitten esitellyn SLS AMG Roadsterin muodossa, joka tehtiin samalla kaavalla kuin 1950-luvulla. Tälläkin kertaa pohjana käytettiin lokinsiipiautoa, eli AMG:n kehittämää SLS:ää.

SLS on jo siirtynyt historian lehdille, ja auton on korvannut luiskaperäinen AMG GT. Siinä ei ole lokinsiipiovia, mutta GT:ssä on varmasti yksi Mersun historian kauneimmista kattolinjoista. Umpimallinen AMG GT on ollut markkinoilla parisen vuotta, ja nyt Mercedes esitteli odotetun Roadster-avoversion juuri ennen Pariisin autonäyttelyä. GT:ssä käytetään samaa perusrakennetta kuin sitä edeltäneessä SLS:ssä, ja uuden Roadsterin rättikattokin näyttää lähes identtiseltä avo-SLS:n kanssa.

AMG GT C Roadster (R 190), 2016; Exterieur: designo selenitgrau magno, neuer AMG Panamericana Grill; Interieur: Leder Nappa Exklusiv macchiatobeige; Kraftstoffverbrauch kombiniert: xx.x l/100 km, CO2-Emissionen kombiniert: xxx g/km//AMG GT C Roadster (R 190), 2016; exterior: designo selenit grey magno, new AMG Panamericana Radiator grille; interior:Nappa leather exclusive macchiato beige; fuel consumption, combined: xx,x l/100 km; combined CO2 emissions: xxx g/km

AMG GT Roadsterista tulee tarjolle sekä normaaliversio että C-lisäkirjaimen saanut puhdikkaampi malli, jossa on 557-heppainen nelilitrainen tuplaturboveekasi. Perusmallissa joudutaan tyytymään “vain” 476 hevosvoimaan, joiden voimin auto singahtaa nollasta sataan tasan neljässä sekunnissa ja yltää kolmensadan huippuvauhtiin. GT C pistää vielä astetta paremmaksi 3,7 sekunnin suorituksellaan, ja huippunopeutta riittää 316 km/h:n verran. Molempien mallien voima välitetään takapyörille seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kautta, ja C-versiossa on lisäksi nelipyöräohjaus, sähköinen tasauspyörästön lukko ja leveämpi takaraideväli.

AMG GT C Roadster (R 190), 2016; Exterieur: designo selenitgrau magno; Interieur: Leder Nappa Exklusiv macchiatobeige; Kraftstoffverbrauch kombiniert: xx.x l/100 km, CO2-Emissionen kombiniert: xxx g/km//AMG GT C Roadster (R 190), 2016; exterior: designo selenit grey magno; interior:Nappa leather exclusive macchiato beige; fuel consumption, combined: xx,x l/100 km; combined CO2 emissions: xxx g/km

Tämä teknologia on tuttua umpikorisesta GT R -katutykistä, ja myös etupuskurin taustalla olevat aktiiviset aerodynamiikkaelementit esiteltiin jo GT R:ssä. GT C Roadsterissa on lisäksi pystysuuntaisilla rivoilla varustettu “Panamericana”-maski, joka on myöskin nähty jo coupé-korisessa GT R:ssä. Tavallaan ylösalaisin käännetty maski toimii kunnianosoituksena 1950-luvun alun 300 SL Panamericana-kilpurille. Mersu mainostaa, että uutuusavon kangaskatto avautuu ja sulkeutuu vain 11 sekunnissa, ja rätti toimii jopa 50 km/h:n nopeuteen asti. Katon saa joko mustana, punaisena tai beigen värisenä, ja ulkovärejä on tarjolla 11 ja sisustan sävyjä 10.

Suosittelemme

gt_4

Uudessa avoautossa on tavoiteltu kevyttä rakennetta, ja niinpä kangaskaton kehikostakin löytyy magnesiumia ja alumiinia. ”Tavallinen” GT Roadster painaa 1595 kiloa, ja tehokkaamman C-version massa on 65 kiloa suurempi. Teho-painosuhde on siis hyvällä tolalla, koska GT C Roadsterissa on vajaat 50 heppaa enemmän kuin umpimallisessa GT S:ssä. Auton vaihteistoakin on peukaloitu, ja uuden Race-moodin luvataan tarjoavan rata-ajoon sopivan vaihtostrategian ja entistäkin upeamman soundin. Jäämme odottelemaan, koska näistä äänistä päästään ensi kertaa nauttimaan kotimaan kamaralla.
gt_5

Lue lisää