Nykyformulat ovat kuin kopioita toisistaan, mutta menneinä vuosikymmeninä sääntökirjaa sai tulkita paljon väljemmin. Yksi historian kauneimmista F1-kilpureista lienee Mercedes-Benz W 196 R, jonka Stuttgartin tähtimerkki loi 1950-luvun puolivälissä. Sulavalinjainen kilpuri sai muotojensa vuoksi ”virtaviiva-autoa” tarkoittavan Stromlinienwagen-nimen, ja nyt tämän kaunottaren voisi lunastaa itselleen RM Sotheby’sin huutokaupasta.
Kyseinen alustanumerolla 9 varustettu yksilö teki kilpailudebyyttinsä tammikuussa 1955 Buenos Airesin Grand Prix’ssä, jossa Juan Manuel Fangio johdatti Stuttgartin hopeanuolet kaksoisvoittoon. Perässä seurasi vielä toinen kaksoisvoitto, jolloin ratin takana hääri myöhempi Sir Stirling Moss. Autolla ajettiin myös vuoden 1955 Italian Grand Prix’n nopein kierrosaika.
W 196 -kilpureita oli jäljellä 10 kappaletta autojen kilpailu-uran päättymisen jälkeen, ja Mercedes piti ne kaikki aluksi itsellään ajokuntoisina. Myöhemmin neljä autoa lahjoitettiin kuitenkin eteenpäin, ja tässä yhteydessä alustanumeroa 9 totteleva yksilö päätyi Atlantin toiselle puolelle Indianapolis Motor Speedway Foundationin kokoelmaan. Auto on sittemmin viettänyt koko elämänsä siellä, ja tälle aikavälille on mahtunut myös kaksi entisöintiä.
RM Sotheby’sin mukaan tämä on ainoa Stromlinienwagen, joka on ollut koskaan tarjolla yksityisasiakkaalle. Auto on kuulemma yksi neljästä W 196 R -yksilöstä, joissa oli virtaviivakori vuoden 1955 F1-kauden päättyessä. Tällaisella historialla varustettu hopeanuoli on luonnollisesti kaikkea muuta kuin halpa, ja niinpä RM Sotheby’s arvioi auton hinnaksi etukäteen yli 55 miljoonaa dollaria. Meidän valuutassamme se on reilusti yli 50 miljoonaa euroa.
Mercedes-Benzin historian tärkeimmäksi F1-kilpuriksi kuvaillulla laitteella on siis hintansa, mutta kaikkien aikojen kalleinta Mersua tästä kilpa-autosta ei silti tule. Astetta lähempänä katuautoa oleva umpikattoinen Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé myytiin nimittäin kaksi vuotta sitten peräti 135 miljoonalla eurolla, mikä teki siitä maailman kalleimman auton. SLR on vielä Stromlinienwageniakin harvinaisempi, koska niitä on olemassa ainoastaan kaksi kappaletta.