Menetetyt autot: Saab 9X

Vuonna 2001 Saab esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä Saab 9X -konseptiauton, jonka olemassaolosta harvat ovat edes tienneet. Oliko kyseessä coupe, roadster, farkku vai pikkis?

Vastaus kysymykseen on, että Saab 9X oli niitä kaikkia. Muuntautumiskykynsä ansiosta auto ansaitsee oman paikkansa kadonneiden protojen maailmassa. Kyseessä oli yhdenlaisen tulevaisuuden auton esittely noin vuosi sen jälkeen, kun General Motors oli ottanut komennon Saabista. Mainoslauseissa sitä esiteltiin ”neliulotteisena urheiluautona, joka uhmaa autoilun tavanomaisuutta”.


Vaikka tänä päivänä 9X:n muotoilusta voi olla montaa mieltä, niin tavanomainen se ei todellakaan ollut. Monilahjakas 9X sisälsi kaksi sähkötoimista lasipaneelia, jotka olivat myös irrotettavat. Näin 2+2 -paikkainen coupe saatettiin muuntaa roadsteriksi. Kaiken lisäksi paneeleille oli varattu oma säilytyspaikkansa autossa, joten kotiin saattoi kurvailla erinäköisellä kulkupelillä kuin matkalle lähdettäessä.

-- MAINOS --


Saab kuvaili autoa myös farmariksi, sillä takaosan lattiatila oli täysin tasainen, ja takapenkit käännettynä tilaan mahtui 600 litran edestä tavaraa. Takapenkkiläisten vallattua tilat tavaratila kutistui 230 litraan. Kun takaosa oli kuitenkin pitkä, ja autossa vain kaksi ovea, niin myös shooting brake -nimitys oli oikeutettu.


Neljäs ja viimeinen muunnelma oli sukua lava-autoille, sillä takaosan alaspäin aukeava ovi oli modifioitu 9-5 Sportswagonin korinosasta, ja mahdollisti tavaroiden lastaamisen oikeaan pick up -tyyliin. Konehuoneessa työskenteli kaikkea muuta kuin perinteinen lava-auton moottori. Turboahdettu 3,0-litran V6 tarjoili 300 hevosvoimaa 410 Nm väännöllä. Nelivedosta ja korirakenteiden monimuotoisuudesta huolimatta auto painoi vain 1330 kiloa, mikä tarkoitti kyvykästä 5,9-sekunnin kiihtyvyyttä 0-100 km/t, ja rajoitettuja 250 km/t huippuja. GM:n suunnitelmissa oli tuoda Saab muotoilullisesti koskemattomana tuotantoon, mutta kuten niin monet kerrat ennekin, myös tämän konseptiauton kohtalona oli jäädä tuntemattomaksi suuruudeksi.

-- MAINOS --




Haluatko nähdä lisää Saab-aiheisia juttuja? Klikkaa tästä

LähdeMotor 1

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Yli miljoonan dollarin replika – tätä Ferrari 250 GT:tä on lähes mahdotonta erottaa alkuperäisestä

1960-luvun alun Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione kuuluu kaikkien aikojen ikonisimpiin kilpa-autoihin. Itse Stirling Moss ylisti Ferraria aikoinaan...

Corvette italialaisessa mittatilauspuvussa näyttää tältä – Ares Designin uusin luomus on kuin kadulle eksynyt konsepti

Italian ”superautojen laaksossa” mm. Ferrarin, Lamborghinin ja Paganin tavoin päämajaansa pitävä Ares Design on keskittynyt tekemään oman tyylinsä mukaisia...

Z elää ja voi hyvin – Nissanin urheiluauton seuraava sukupolvi yhdistää retrotyylin tuplaturbotekniikkaan

Vuonna 1969 esitelty Datsun 240Z nousi erityisesti USA:n markkinoilla melkoiseksi hitiksi luotettavan tekniikkansa ja vetävien muotojensa ansiosta. Välillä Zetan...

Tyylikäs vai tyylitön? Chevyn avolavasta tuunattu päidenkääntäjä

Chevroletin Colorado on keskikokoinen pick up, joka ei käytettyjen autojen markkinoilla varsinaisesti tihku seksiä ja vaarallisia tilanteita. Tunnistamattomaksi tuunattuna...

Hyvä Kissa on söpö ilmestys – kiinalainen ORA Good Cat tähtää sähköautomarkkinoille retrotyylillä

Kaukoidän autonvalmistajilla on välillä varsin persoonallinen tapa nimetä mallejaan. Tässä lajissa ovat erityisesti kunnostautuneet kiinalaiset, jotka tuovat nyt sähköautomarkkinoille...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...