Markku Alénin testaama Lancia 037 prototyyppi on tulossa myyntiin

B-ryhmän ralliautojen edeltäjä Lancia 037 oli kunnioitusta herättävä auto, joka on jäänyt historiaan yhtenä tunnetuimmista rallihirmuista.



Kaikki eivät pidä sen kirveellä veistetystä ulkonäöstä, mutta tämä italialainen superauto teki lähtemättömän vaikutuksen 80-luvun hämärissä eläneeseen pikkupoikaan. Se oli viimeisiä takavetoisia ralliautoja maailman huipulla ennen nelivetoisten vallatessa rallipolut itselleen. Nyt sellaisen voisi huutaa itselleen RM Sothebyn huutokaupasta, jos vain raha-asiat ovat kunnossa.

Kyseessä ei ole mikä tahansa 037, vaan ihka ensimmäinen autosta valmistunut prototyyppi, jonka tuotannosta vastasi sen ensimmäinen omistaja Abarth. Prototyyppiä testattiin lukuisia kertoja niin tuulitunnelissa kuin radallakin, jossa sitä käskyttivät itse Markku Alén, Adartico Vudafieri ja Giorgio Pianta. Vuonna 1982 auto nähtiin legendaarisissa Martinin väreissä nolla-autona Akropolis-rallissa. Sen jälkeen auto päätyi 037:n isän, eli sen suunnittelussa mukana olleen pääinsinööri Sergio Limonen hoteisiin, joka teki autolle täydellisen kunnostuksen palauttaen sen alkuperäisasuunsa.





Vertailun vuoksi 037 Lancian tuotantomalli.

Prototyypeistä on aina hauska bongata yksityiskohtia, jotka päätyivät, tai jäivät puuttumaan itse tuotantomalleista. Mm. yläosastaan tasoitetut pyöränaukot, tuuletusaukot etu- ja takalokasuojissa, sekä pyöreät takavalot kokivat muutoksen tuotantomalliin verrattuna. Sen sijaan pyöreät ajovalot, sumuvalot ja tuuletusaukot konepellissä jäivät elämään lopulliseen malliinkin – joskin hieman muutoksia kokeneina.

Yksi tärkeä asia ei kuitenkaan muuttunut, ja se oli 037:n sydämenä toiminut moottori. Auton keskellä sijainnut, mekaanisesti ahdettu 1995-kuutioinen rivineloskone pysyi suurin piirtein samanlaisena kuin prototyypissä. Limone halusi erityisesti moottorin olevan täsmälleen samanlaisen, kuin alkuperäisessä protossa.

Ensimmäinen kehitysversio oli kuitenkin hyvin valmiinoloinen. Lähinnä karkeat yksityiskohdat, kuten ohjaamon ronskisti paikoilleen asetellut nappi- ja katkainrivistöt kavaltavat, että kyseessä on vielä lopullista viimeistelyä hakenut tulkinta. Auton hinta-arviota ei ole vielä esitetty, mutta viimeistään kesäkuun 15. päivänä selviää, mihin hintaan Alénin maagisella kosketuksellakin siunattu 037 löytää uuden kodin itselleen.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.