Marcus Grönholm – Kaikkien aikojen rallikuskit

Osa 8/10

Rallin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus ”Bosse” Grönholm on ainakin yhdellä tapaa Suomen merkittävin ralliautoilija. Grönholm on kaikista suomalaiskuskeista voittanut eniten rallin MM-osakilpailuvoittoja. Grönholmin aktiivivuodet ajoittuvat kolmelle vuosikymmenelle 1989-2007. Toyotalla, Peugeotilla ja Fordilla ajanut mestari muistetaan kenties parhaiten Peugeot 206:n ohjastajana, joka oli menestyksekäs seuraaja legendaariselle B-ryhmän rallihirmulle 205 Turbo 16 Pösölle.

-- MAINOS --

Grönholmin intohimo nuorempana kohdistui lähinnä kaksipyöräisiin. Vuonna 1981 Marcus aloitti moottoriurheilu-uransa motocrossilla, mutta polvien loukkaantuminen pakotti vaihtamaan nelipyöräisiin vuonna 1987. Ensimmäinen MM-ralli oli N-ryhmän Lancialla Jyväskylän suurajoissa, ja tuloslistalle mies pääsi 23. sijalle. Ura kehittyi samaisessa rallissa 90-luvun loppuun mennessä Grönholmin kaasutellessa jo Corollan WRC -autolla. Vaikka kisa päättyi 1998 keskeytykseen, olivat useammat pohja-ajat tehneet vaikutuksensa tallipäälliköihin. Grönholm olisi halunnut jatkaa Toyotan ratissa, mutta ilman vastakaikua jääneet kyselyt kuittaantuivat Peugeotin kutsulla riveihinsä.

Marcus ajoi tuore tallipaikka taskussaan pisteille kahdesti vuonna 1999. Seuraavana vuonna Marcus voitti talvisissa olosuhteissa ajetun kauden toisena ajetun Ruotsin MM-rallin seitsemän sekunnin erolla hallitsevaan maailmanmestariin Tommi Mäkiseen. Loppuvuoteen mennessä Grönholm voitti mestaruuden viiden pisteen erolla Richard Burnsiin. Peugeot voitti myös vuonna 2000 MM-rallin merkkimestaruuden. Vuosi 2001 oli Grönholmille mestaruuksien välivuosi keskeytysten ja heikommin sujuneiden osakilpailujen johdosta. Kyseisenä vuonna oli vihdoin Burnsin vuoro juhlia mestaruutta Peugeotin kuitenkin onnistuttua uusimaan merkkimestaruuden.

-- MAINOS --




Vuosi 2002 oli Peugeotin, Marcus Grönholmin ja hänen kartturinsa Timo Rautiaisen näytöstä, sillä MM-voitto tuli 40 pisteen erolla hopeaa vuolleeseen Subarun Petter Sollbergiin. Peugeotin juhlat jatkuivat kolmannella merkkimestaruudella putkeen. Grönholm jatkoi ralliuraansa vuoteen 2005 saakka Peugeotilla, kunnes tallin vetäydyttyä MM-rallista Marcus siirtyi Fordin tehdaskuskiksi. Grönholmin viimeiseksi talliksi jäi Ford, kun mestari päätti hypätä vuonna 2007 pois Focuksen ohjaamosta viettämään ralliuran jälkeisiä vuosiaan.

-- MAINOS --

Yksi legendaarisimmista elämään jääneistä kommelluksista Grönholmin ja Rautiaisen yhteisillä ralliretkillä tapahtui Turkin rallissa vuonna 2004. Tuolloin kartturi huusi kesken ajon ”Ai vittu!” kivuliaasti valittaen, johon Grönholm nopeasti kysyi syytä. Timo kertoi, että ”Perseeseen oli tullut jotain läpi”. Myöhemmin kuuluisassa englanninkielisessä varikolla tapahtuneessa haastattelutilanteessa hengästynyt ”Bosse” näyttää autonratistaan toimittajalle kädellään suurin elein kansainvälistä käsimerkkiä kertoen vauhkoontuneena heidän matkallaan tulleen jotain suoraan ”Up in the ass of Timo”. Myöhemmin selvisi, että Timo oli saanut tielle joutuneen tien linjojen merkkaamiseen käytetyn harjateräspalkin auton pohjan läpi takapuoleensa. Suomenruotsalainen Grönholm on yhdessä Rautiaisen kanssa kuitenkin vahvistanut, että penetraatiota ei hötäkässä tapahtunut.

Kuvalähteet:

http://www.wrc.com/images//Media/History/556_Australia-Peugeot-Gronholm-2000_1_896x504.jpg

http://rallye-info.com/images/photos/general/2006australia/travis_barnes/740/IMG2610%20(Large).jpg

http://rallystar.net/wp-content/uploads/2016/09/marcus-crash-rally-x.jpg

http://rallye-info.com/images/photos/general/2004greece/740/marcus_timo.jpg

http://snaplap.s3-us-west-2.amazonaws.com/wp-content/uploads/2016/12/09214358/Peugeot206WRC-2002-gronholm-nz.jpg

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat

Transit-spesialisti otti käsittelyynsä uuden sähkö-Mustangin – levitetty ja madallettu Mach-E on sporttinen näky

Sähköautojakin tuunataan, mutta ainakin tähän asti virityspajat ovat tyytyneet lähinnä ulkokuoren muokkaukseen. Tällaisen tuning-paketin saa pian myös Fordin upouuteen...

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.