Belgian Span radalla järjestetty Spa-Classic tarjosi loputtomasti silmänruokaa kauniista ja tehokkaista autoista kiinnostuneille. Tuhansien urheiluautojen joukosta nousi esiin myös poikkeuksellisen kaunis Ford, joka keräsi valtavasti huomiota legendaarisen Eau Rouge -mutkan sisäkaarteen kupeessa sijaitsevan ravintolan pihassa. Syyn pystyi jokainen näkemään, sillä kyseessä on eittämättä tyylikkäin Ford koskaan, jonka ajamisesta kuka tahansa tyyliniekka rakastaisi.
Span parkkipaikalla ihailua keräsi mikäpä muu, kuin Ford GT40, jonka tarina on tuttu Jokamiehen päätoimittaja Jukka Mykkäselle.
Ford GT40
Legendaarisen GT40:n tarina alkoi vuonna 1960, kun Henry Ford II:n halusi kehittää kestävyysajoihin soveltuvan urheiluauton, joka panisi kampoihin Le Mansin kilpailuja dominoivalle Ferrarille. Ferrari oli voittanut Le Mansin legendaariset 24 tunnin ajot kuusi kertaa putkeen vuosina 1960-1965, mutta vuonna 1966 oli Fordin vuoro. GT40:llä voitettiin vuosien 1966-1969 Le Mans -ajot.
Ford GT40 kehitettiin englantilaisen Lola Mk 6 -kilpa-auton pohjalta. Ford valitsi Lolan yhteistyökumppanikseen, koska heidän kilpa-autonsa oli yksi sen ajan kehittyneimmistä ja siinä oli jo Fordin valmistama V8-moottori, jota käytettiin myös GT40:ssä.
Suosittelemme
GT40:n nimi tulee auton korkeudesta, tai paremminkin mataluudesta, mikä on vain 40 tuumaa (1,02 m) mitattuna sääntöjen mukaisesti tuulilasin kohdalta. Ensimmäiset kolme mallia – Mk I, Mk II ja Mk III – suunniteltiin ja valmistettiin Englannissa, Mk IV USA:ssa.
Kuvissa oleva Ford GT40 on Mk III -mallia, jota valmistettiin vuonna 1967. Mk III on katuauto, jonka voimanlähteenä on tuttu Fordin 4.7 litrainen V8. Moottori tuottaa vakiona 306 hevosvoimaa ja tarjoaa 5,5 sekunnin 0-100 km/h kiihtyvyyden ja 250 km/h:n huippunopeuden. Mk III -mallia on tehty ainoastaan seitsemän kappaletta, joista neljä vasemmanpuoleisella ohjauksella.
Auton hinta on arvoitus, mutta suuntaa antaa yksi vuoden 1968 GT40:n kilpamalli, joka huutokaupattiin Yhdysvalloissa 11 miljoonan dollarin hintaan.