Maailman tyylikkäin Ford

Belgian Span radalla järjestetty Spa-Classic tarjosi loputtomasti silmänruokaa kauniista ja tehokkaista autoista kiinnostuneille. Tuhansien urheiluautojen joukosta nousi esiin myös poikkeuksellisen kaunis Ford, joka keräsi valtavasti huomiota legendaarisen Eau Rouge -mutkan sisäkaarteen kupeessa sijaitsevan ravintolan pihassa. Syyn pystyi jokainen näkemään, sillä kyseessä on eittämättä tyylikkäin Ford koskaan, jonka ajamisesta kuka tahansa tyyliniekka rakastaisi.

Span parkkipaikalla ihailua keräsi mikäpä muu, kuin Ford GT40, jonka tarina on tuttu Jokamiehen päätoimittaja Jukka Mykkäselle.

Ford GT40

Legendaarisen GT40:n tarina alkoi vuonna 1960, kun Henry Ford II:n halusi kehittää kestävyysajoihin soveltuvan urheiluauton, joka panisi kampoihin Le Mansin kilpailuja dominoivalle Ferrarille. Ferrari oli voittanut Le Mansin legendaariset 24 tunnin ajot kuusi kertaa putkeen vuosina 1960-1965, mutta vuonna 1966 oli Fordin vuoro. GT40:llä voitettiin vuosien 1966-1969 Le Mans -ajot.

Ford GT40

Ford GT40 kehitettiin englantilaisen Lola Mk 6 -kilpa-auton pohjalta. Ford valitsi Lolan yhteistyökumppanikseen, koska heidän kilpa-autonsa oli yksi sen ajan kehittyneimmistä ja siinä oli jo Fordin valmistama V8-moottori, jota käytettiin myös GT40:ssä.

Suosittelemme

Ford GT40

GT40:n nimi tulee auton korkeudesta, tai paremminkin mataluudesta, mikä on vain 40 tuumaa (1,02 m) mitattuna sääntöjen mukaisesti tuulilasin kohdalta. Ensimmäiset kolme mallia – Mk I, Mk II ja Mk III – suunniteltiin ja valmistettiin Englannissa, Mk IV USA:ssa.

Ford GT40

Ford GT40

Ford GT40

Kuvissa oleva Ford GT40 on Mk III -mallia, jota valmistettiin vuonna 1967. Mk III on katuauto, jonka voimanlähteenä on tuttu Fordin 4.7 litrainen V8. Moottori tuottaa vakiona 306 hevosvoimaa ja tarjoaa 5,5 sekunnin 0-100 km/h kiihtyvyyden ja 250 km/h:n huippunopeuden. Mk III -mallia on tehty ainoastaan seitsemän kappaletta, joista neljä vasemmanpuoleisella ohjauksella.

Auton hinta on arvoitus, mutta suuntaa antaa yksi vuoden 1968 GT40:n kilpamalli, joka huutokaupattiin Yhdysvalloissa 11 miljoonan dollarin hintaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat