Maailman mahtavin dumpperi painaa suunnilleen yhtä paljon kuin 215 henkilöautoa!

Kun liikuteltavaa maa-ainesta on tarpeeksi paljon, kuluu sen siirtelyyn tavallisilla kuorma-autoilla pieni ikuisuus. Jos vain on tarpeeksi tilaa ympärillä, niin ratkaisu on valmistaa jättiläismäinen maansiirtoajoneuvo pelkästään tätä tarkoitusta varten.

Juttumme kuvissa esiintyvä kolossi on saanut maailman tämän hetken järeimmän dumpperin kunnian. Jätti kantaa nimeä BelAZ 75710, ja sitä valmistaa valkovenäläinen yritys. Kolossin kantokyvyllä mitattuna se on parasta mitä on saatavilla. Kuormajuhta on rakennettu perinteisesti kahden akselin varaan, mutta renkaita löytyy pareittain yhteensä kahdeksan kappaletta. Siinä on myös neliveto, sekä erikoisempi hydraulinen nelipyöräohjaus.


Kolossin pituus on yhdeksän metriä, ja pelkästään sen jättimäisten renkaiden halkaisija on ihmistä pidempi. Moottoreita löytyy kaksin kappalein, ja yhden koneen tuottama teho kutittelee 2300 hevosvoimaa. Huippunopeutta löytyy hieman yli 60 km/h, mutta eipä laitetta ole maanteille muutoinkaan tarkoitettu. Varmimmin BelAZ:iin voi törmätä maailman suurimmilla kaivosalueilla.





Suurella koolla on hintansa, ja tässä tapauksessa se tarkoittaa 340 000 kilogrammaa elopainoa. Jos keskimääräinen henkilöauto painaa suunnilleen 1600 kiloa, täytyisi dumpperin painon saavuttaakseen autoja olla yhteensä 215 kappaletta. Lavaihmeen kantokyky on kuitenkin se kaikkein vakuuttavin maailmanennätyslukema. BelAZ:in jättikokoiselle lavalle voidaan nimittäin kasata yhteensä 450 tonnia, eli miltei puoli miljoonaa kiloa maa-ainesta! Ja jos nämä myyntipuheet herättivät yhtään mielitekoja ostaa tällaista valkovenäläistä petoa itselleen, niin sellaisen saa omakseen kaupasta varaamalla noin 5,3 miljoonaa euroa ostorahaa matkaan mukaan.

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...