Maailman kiihottavimmat klassikkoautot: Peugeot 205 T16 B-ryhmän ralliauto (1983)

Osa 2/10: Peugeot 205 T16 B-ryhmän ralliauto (1983) – Kuningasleijona

Ouninpohja, Vaheri, Urria, Humalamäki, Myhinpää. Toivonen, Alén, Kankkunen, Vatanen, Mikkola, Salonen. Quattro, RS200, Delta, Celica, 205. Kun näitä maagisia sanoja kuulee, iho nousee kananlihalle. Tekee mieli ottaa lakki pois päästä, laittaa käsi lippaan ja kuunnella Salora 6600S -hifistereoista täysillä Sibeliuksen Finlandia. Vain 80-luvulla erikoiskokeen varrella katsojana ollut rallifriikki voi todella ymmärtää kuinka mielettömästä asiasta olikaan kyse, kun puhutaan legendaarisista pikataipaleista, B-ryhmän ralliautoista ja niiden kuljettajista. Ennen kapitalismin ja turvallisuusajattelun kuristusotetta moottoriurheilusta Suomessa ajetun rallin nimi oli tietenkin Jyväskylän Suurajot ja lontooksi tuhansien järvien ralli (Rally of the 1000 Lakes).

Tässä vaiheessa tietämättömämpi silti kysyy, mitä ihmettä Peran Tesomalla asuvan muijakaverin Ritun kauppakassi tekee listassamme. Valistukseksi kerrottakoon, että tämä ranskalainen taskuohjus lentää nollasta sataan alle kolmessa sekunnissa. Vastaavaa ei taidakaan siis löytyä edes Hervannan hurjimmalta. Fiksummat tosin jo ymmärsivätkin, että autolla ei ole bulkki-205:n kanssa muuta yhteistä kuin leijonamerkki nokalla. Turbo 16:sta tehtiin toki myös samanniminen siviilimalli, joka sentään raapi maata 6 sekunnin tahtiin, mutta tämä malli on jo kokonaan oma tarinansa. Toisekseen on syytä muistaa, että suurin osa pikkuautoistakin näytti pyörillä olevilta muropaketeilta 80-luvun alussa. Sen sijaan 205 oli pyöristetyillä ja tyylikkäillä muodoillaan edellä aikaansa, eikä auto näytä tänäkään päivänä samaan tapaan nololta kuin monet aikalaisensa.

Peugeot 205 jää silti usein täysin syyttä maineikkaampien Quattron ja Deltan varjoon. Jälkimmäiset ovat toki siviileinä olleet hinnaltaan enemmän porvarin kuin työmiehen autoja, kun taas 205 löytyi aikanaan niin naapurin Raijalta kuin korjaamon Keijoltakin. Piskuisen kaksnollavitosen kansanomaisuus ei silti yhtään himmennä hienon legendan kiiltoa. Toisin kuin usein painavammat kilpailijansa, pikku-Pösön paino oli saatu karsittua alle tuhanteen kiloon. Peugeot myös yhdisti ensimmäisenä nelivedon keskimoottoriseen rakenteeseen. Uskomatonta oli, että mallinimestä kumpuava 16-venttilinen moottori oli vain 1,8-litrainen. Myöhemmästä evoluutioversio kakkosesta revittiin kuitenkin jopa 450 hevosvoimaa moottorin turbon vaihduttua Garrettin Formula 1:stä lainattuun.

Kun 205 T16:n takaosa nostetaan ylös ja näkee koko mielettömän moottorirakennelman, kylmät väreet kulkevat pitkin kehoa. Vielä kun samaan hengenvetoon muistaa kölvipoikana nähneensä, kuinka suomalainen rallilegenda pyyhälsi ohitse hiekan ja soran pöllytessä korvia huumaavan rähinän ja murinan kera. Isot roiskeläpät vain lepattivat viimassa, kun auto hyppäsi rinteessä korkealle ilmaan turbon viheltäessä, pakoputkiston paukkuessa ja isoja tulenlieskoja sylkien. B-ryhmän ralliohjukset olivatkin hengenvaarallisia surmanloukkuja. Autoissa istuttiin usein bensatankin päällä, ja turbon mieletön viive yhtäkkisen aasinpotkun kera syöksi autoa salamana sinne, minne renkaat osoittivat turbon iskiessä täydellä teholla. Henri Toivosen, muutaman muun kuljettajan ja useiden katsojien kuolemat tekivät kaiken tämän jälkeen lopun B-ryhmästä.

Nämä kuolemaa pelkäämättömät miehet ajoivat erikoiskokeita myös pilkkopimeässä. Tietä valaisivat ainoastaan auton keulalle asennetut valopatteristot täynnä sen ajan hehkulampputekniikkaa. Pikataipaleita saatettiin ajaa myös kerralla yli neljäkin tuntia. 80-luvun rallikuskit olivat oikeita miehiä ja todellisia viikinkejä. Jos päättäjämme olisivat aidosti isänmaallisia, tulisi jokaisella suomalaisella B-ryhmän kuljettajalla olla ikuinen oikeus saapua itsenäisyyspäivänä linnan juhlien kunniavieraaksi. Turhat julkkikset sekä kaiken maailman hyppijät ja lykkijät saisivat tehdä tilaa veteraaneille ja sankareille. Nämä isänmaamme puolustajat sentään nostivat kylmää pohjoista maatamme maailmankartalle pieni siniristilippu autonsa sivuikkunassa. Nykyajan ralli on toki sekin mukavaa ajanvietettä, mutta B-ryhmään verrattuna silkkaa ruotsalaista pumpulipalloilua. Toivosen ja kumppanien kuolemat olivat valitettavia, mutta täytyy muistaa, etteivät kaikki muinaiset viikinkisoturitkaan aina palanneet takaisin kotiin valloitusretkiltään.

Seuraavassa osassa siirrymme soralta takaisin maantielle kohtaamaan eurooppalaisen veekasin.

Henkeäsalpaava näkymä Jellonan konehuoneeseen. Huomion varastavat massiiviset jäähdytysputket jarrulevyille, sekä vähintäänkin riittävän paksu pakoputkisto. Taustalla T16 katuversio.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Koeajossa klassikko: Lotus Esprit Turbo 1989

Englantilainen vuonna 1952 perustettu Lotus Cars tunnetaan urheiluautoista, joiden keveys ja ohjattavuus teki niistä suosittuja erityisesti autoharrastajien keskuudessa. Lotus...

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...