Maailman kiihottavimmat klassikkoautot: Opel Diplomat V8 Coupe (1965)

Osa 3/10: Opel Diplomat V8 Coupe (1965) – Pankkiirin erikoinen

Jos aikaisemmissa osissa esitellyt räyhäkkäät Mustang Boss 429 ja Peugeot 205 B-ryhmän rallihirmu olisivat ihmisiä, tulisivat he öisin nakkikioskille tönimään ja aukomaan napaansa. Jos sen sijaan tämän jakson tyyliniekka olisi lihaa ja verta, olisi hän sulavaliikkeinen pankinjohtaja, joka uittaa toisten rahat hallituin ja varmoin ottein liiveihinsä. Kyseessä ei ole mikä tahansa karvaooppeli tai edes karvanoppaooppeli, vaan aidolla oikealla V8-moottorilla siunattu Diplomaatin kaksiovinen coupe-versio. Auton linjat ovat allekirjoittaneen mielestä parasta, mitä saksalais-amerikkalaisella yhteistyöllä on tähän päivään mennessä saatu aikaiseksi.

Lopputulos onkin todennäköisesti amerikkalaisin Euroopassa koskaan valmistettu henkilöauto. Jopa Jenkkilän Wall Streetin sudelle tämä olisi mennyt läpi kuin väärä vitonen, kun konekaan ei ole mikään suora kutonen. Ainoastaan Kenraalimoottorin Impalaa hitusen pienempi yleisolemus olisi saattanut aiheuttaa nielemisvaikeuksia valtamerilaivoihin tottuneille. Se mikä koossa menetetään, saadaan monin verroin takaisin auton laadussa, olihan kyseessä Opelin kallein malli sikariportaalle. Auton saksalainen valmistuslaatu olikin varmasti lähempänä Cadillacia kuin duunarien Chevyä. Tosin Impalakin oli rakkaan valtiovaltamme kuritusverotuksesta johtuen silkkaa harvinaista paremman väen herkkua pohjoisen taivaamme alla.

Vain 347 Coupe-Diplomatia valmistui, joten auton näkeminen tiellä on suurin piirtein sama kuin seitsemän oikein lotossa. Kaikissa koneena oli Chevystä lainattu 327. Kuriositeettina kerrottakoon, että yhden Coupen hinnalla olisi ostanut Saksassa seitsemän kuplavolkkaria. Kun Opelin linjoja oikein katselee himon vallassa, tulee erikoinen tunne, etteivät aikansa jenkkiautotkaan näyttäneet yhtään sen paremmilta. Ei tarvitse olla Houdini arvatakseen, että auton muodot ovatkin amerikkalaista käsialaa. Kaikki on niin ihanan 60-lukulaisen siroa sekä ”tyylikkyys ennen kaikkea” -periaatteella toteutettua. Tällaisesta autosta näkee uloskin kuin kasvihuoneesta eikä ahdistu kaiken turvallisuuden, muovin ja elektroniikan keskellä, kuten möhkälemäisissä nykyautoissa.

Joistakin saattaa tuntua utopistiselta, että myös Opel on tehnyt johtotason autoja. Mikään aikansa johtotähti ei tietenkään ole kyseessä, mutta kyllä näitä on varmasti nähty niin lääkäreillä, poliitikoilla kuin pankinjohtajillakin. Sitä paitsi yleensä vain mielikuvituksettomat omistavat mustan Mersun. Täytyy kuitenkin muistaa, että jos yksi suomalainen sotilas vastaa kymmentä venäläistä, niin yksi Diplomatia ohjastava pankinjohtaja vastaa seitsemää Kuplalla kulkevaa työmiestä. Mikäpä olisikaan ollut aikanaan mukavampaa kuin olla pankkiiri, joka koko päivän rahan kanssa touhuttuaan odottaa kuumeisesti kotimatkaa Coupensa ratissa. Vapaa-ajalla olisi myös voinut viettää oikeata miehen elämää ja kruisailla ympäriinsä näyttävällä kulkupelillä poimien liftarityttöjä kyytiin. Olisi ollut onni omistaa auto, joka viestii ympäristölleen sekä maksukyvystä että tyylitajusta.

Seuraavassa osassa tapaamme Italian viimeisen raakalaisen.

Moni voisi luulla, että tämän karamellin kääreessä olisi lukenut ”Made in USA”.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...