Maailman kiihottavimmat klassikkoautot: McLaren F1 (1992)

Osa 9/10: McLaren F1 (1992) – Lottovoittajan katuformula

Jos kävisi tuuri Kenossa ja tilille pamahtaisi ylimääräiset 20 miljoonaa euroa, saattaisin laittaa elämän risaiseksi ja hankkia käytetyn vuosimallin -92 McLarenin F1 -henkilöauton, aikansa nopeimman sarjavalmisteiden kehonsiirtäjän. 25-vuotias komistus kustantaisi tänä päivänä noin 11 miljoonaa euroa, ja varaosiin kannattaisi varata rapiat viisi miljoonaa euroa. Hummailurahaa seduloimiseen, sapuskaan ja muuhun turhanpäiväiseen jäisi vielä noin neljä miljoonaa euroa, joten Kelan luukuille ei sentään ihan heti tarvitsisi kömpiä. Jos joku kateellinen jakomäkeläinen innostuisi naarmuttelemaan piskuisen vuokayksiönsä avaimella autoa Lidlin parkkipaikalla, tulisi uudelleen maalaaminen maksamaan noin 213 000 euroa. Tai jos talvella innostuisi kaivelemaan Ähväykkösen tallista sohjokeleille, maksaisi talvirenkaat autoon noin 45 000 euroa. Ja jos käytetyn auton bensatankki päättäisi ruostua puhki suolakeleillä, vähentäisi se tililtä Visan vilautuksella noin 90 000 euroa.

Kaikki edellä mainitut kulut ja kustannukset ovat vain tukku erivärisiä seteleitä, mutta F1 on jotain ainutlaatuista. Paksun lompsan tapaan McLaren F1 on housujapullistavaa herkkua. Tällaista näkee vain Top Gearin videoissa ja aidatuilla miljonäärien asuinalueilla. Mitä sitten, että tämän auton hinnalla saisi 367 kappaletta uusia BMW 118 -henkilöautoja? Jos vuoden joka ikisenä päivänä ja vielä vuoden viimeisenä päivänä kolmesti putkeen joutuisi ravaamaan Tampereen Autokeskuksessa shoppailemassa uudenkarheita hinnat alkaen -sakemanneja, alkaisi se kyrsiä ketä tahansa mononvetäjää. Paljon helpompaa ja mukavampaa on heittää kerralla Samsonite täynnä käteistä takatukkansa sillinpäällä suoristaneelle käytettyjen autojen diilerille ja kurvailla kotikonnuille yhdellä maailman näyttävimmistä autoista.

Bemarin V12-moottorisessa äijä-McLarenissa ei ole mitään metroseksuaalien hömpötyksiä, kuten luistonestoa tai lukkiutumattomia jarruja. F1 tuo mieleen niin teknisesti kuin ulkoisestikin 60- ja 70-lukujen taitteiden legendaariset rata-autot, kuten Ford GT40:n, Mercedes C 111:n ja Porschen Le Mans -kilpurit. Erona on kuitenkin se, että McLaren on jopa herkumman näköinen kuin yksikään edellä mainituista aikansa upeista klassisista superautoista. Auton muodot keulan täydellisen kauniista kokonaisuudesta, ylös aukeavista ”Lambo-ovista” aina perän isoihin pyöreisiin takavaloihin luovat harvinaisen hyvin aikaa kestäneen vauhdikkaan ja veistoksellisen kokonaisuuden. McLarenissa ajatukset kehräävät kuin Onnelasta Opiskelijankadun jatkoilla Pimsit ja loorat tarjoilevassa tyttäressä.


Plastiikkakirurgi-enolta joululahjaksi uudet turvapuskurit saaneet tyttösetkään eivät taatusti jäisi haaveeksi tällä noin Namibian vuosibudjetin hintaisella kuljettimella, vaikka olisi itse siunattu Mr. Beanin turpavärkillä. Onhan tämä koomikkojen kuningaskin omistanut moisen aina katon kautta ympäri. McLarenissa isäntä istahtaa rahapussinsa kanssa keskelle autoa muinaisen fransmannien Matra Simca Bagheeran tapaan, ja vaimot piirittävät molemmin puolin matkalla Ikeaan. Näillä eväillä elämä ei taatusti kävisi corollamaiseksi tässä piirun päälle kolmen sekunnin lasikuitulaitteessa. Jos Ferrari siirsi 80-luvulla formulan kadulle F40-mallinsa myötä, teki McLaren saman vielä kutkuttavammin tuloksin 90-luvun alussa.

Viimeisessä jaksossamme palaamme 70-luvun Amerikkaan täysikokoisen hyvin syöneen jenkin pauloihin.





Mikäpä olisi tässä istuskellessa Bambin ja Annastiinan välissä. Meikkipeilitkin kuuluvat varustukseen.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Daimlerin omistama Mercedes-Benz lopettaa vetymallinsa valmistuksen taloudellisista syistä

Vuonna 2013 Mercedes-Benz esitteli täysin uuden tavan liikuttaa SUV -malli GLC:tä. Tuolloin Fordin ja Nissanin kanssa yhteistyössä kehittämästä mallista...

Vieläkin häijymmän näköiset jättimunuaiset – uusi BMW M4 vuosi julkisuuteen täysin naamioimattomana

BMW aiheutti melkoisen kohun, kun jättimäisellä pystysuuntaisella munuaismaskilla varustettu uusi 4-sarja esiteltiin muutama päivä sitten. Malliston huipulle asettuva M4...

VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta...

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...