Lojuuko tässä puolen miljoonan arvoinen vanha ja ultraharvinainen sähköauto?

23 vuotta sitten vuonna 1996 amerikkalainen autojätti General Motors toi markkinoille ensimmäisen modernin ajan massatuotetun sähköauton mallinimeltään EV1. Se oli myös yhtiönsä ensimmäinen henkilöauto, jota ei nimetty firman alaisuuteen kuuluvien automerkkien alle, vaan kantoi ylväästi yrityksen kirjainlyhennettä GM nokallaan. Se oli saatavilla ainoastaan leasing-sopimuksen kautta vain osaan Yhdysvaltain osavaltioita ja kaupunkeja, ja sopimuksen päätyttyä autot päätyivät takaisin GM:lle tuhottaviksi. Automallin historia oli muutoinkin sekava, ja niitä ehdittiin valmistaa vain reilut 1000 autoa. Vaikka autosta ei koskaan tullutkaan menestystarinaa, toimi se edeltäjänä Chevroletin nykyisille Volt-hybridiautoille, ja Bolt-sähköautoille.





Kaikki tämä edellä mainittu tarkoittaa, että EV1 on nykyään todellinen harvinaisuus. Itse asiassa auto on eräs koko 90-luvun kaikkien aikojen harvinaisimmista massatuotantoautoista. Tämän tiedon valossa onkin perin kummallista, että tällainen auto on juurikin löytynyt joulukuisesta parkkihallista Alabamasta. Pölyn peittämä sähköihme näyttää kuvissa tyhjine renkaineen orvolta, mutta muutoin ehjältä. Monen silmissä tällainen ysärikummajainen voisi olla korkeintaan vain muutaman satasen arvoinen, mutta huhujen mukaan kymmenisen vuotta sitten vastaavanlainen myytiin puolen miljoonan dollarin hintaan! Auton hylänneellä omistajalla on joko pankkitili täynnä rahaa, tai ei ole pienintäkään käsitystä, mitä makuuttaa vandaalien armoilla.

Teoriassa on olemassa myös vaara, että GM haluaa pitää edelleen vanhasta sopimuksestaan kiinni, ja tuhota auton vuokraussopimuksen päätyttyä jo aikoja sitten. Todellisuudessa jos yhtiön johtoryhmällä on yhtään inhimillisyyttä jäljellä, niin he raivaisivat autolle paikan museosta. Sähköauton nykyinen olemus kevyennäköisine etupäineen saattaa tosin kavaltaa, että painavat akut, ja mahdollisesti moottorikin uupuvat autosta.

Silminnäkijöiden mukaan sisusta on siistissä kunnossa, joten auton elvyttäminen takaisin ajokuntoon ei kaikesta huolimatta olisi mahdottomuus. Ketä sitten oikeasti kiinnostaa tällainen tyyliltään huonosti aikaa kestänyt, suorastaan ruma ja epäkäytännöllinen vanha sähköauto onkin sitten oma lukunsa. Vasta seuraavalla vuosikymmenellä pieni ja itsenäinen autonvalmistaja onnistui tekemään sähköautosta haluttavan ja seksikkään. Tesla pystyi johonkin, mikä Yhdysvaltain suurimmalta autonvalmistajalta jäi vielä 90-luvulla noloksi kokeiluksi.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...