Liikkumisen tulevaisuus vai Elon Muskin harhakuvitelmaa – Tesla esitteli itsekseen liikkuvan Cybercabin ja Robovanin

Teslan tuotelanseerauksiin pitää aina suhtautua pienellä varauksella. Jo seitsemän vuotta sitten esiteltyä ja maailman nopeimmaksi autoksi mainostettua Roadsteria ei ole saatu vieläkään tuotantoon, mutta radikaali Cybertruck eteni sentään asiakkaille asti noin neljässä vuodessa. Tällä kertaa sähköautopioneeri toi julkisuuteen autonomisia kulkupelejä.

Niistä ensimmäinen on robotaksiksi suunniteltu Cybercab, joka on yllättäen korimalliltaan kaksiovinen coupé. Toisin kuin monet aiemmin esitellyt autonomiset taksit, Cybercabin pitäisi tulla myös yksityisasiakkaiden ostettavaksi ainakin joillakin markkinoilla. Sähkötaksista löytyy Teslan viimeisimmät autonomisen ajamisen järjestelmät, ja esittelytilaisuudessa autoja oli näytteillä jo noin 20 kappaletta. Ne tarjosivat kyytejä tapahtuman osallistujille vielä mukavan turvallisissa puitteissa.

Tesla Cybercab
Kuva: Tesla

Teslalle jo melkoiseksi mainehaitaksi muodostunut ylin pomo Elon Musk kertoi, että Cybercabin tuotanto käynnistyisi vuonna 2026. Esittelytilaisuudessa hän kuitenkin jo varoitteli, että tämä aikatauluarvio voi olla turhankin optimistinen. Valmistuksen pitäisi kuitenkin joka tapauksessa startata ennen vuotta 2027, ja ostohinnaksi kerrottiin alle 30 000 dollaria. Kuten ennenkin, Muskin antamiin etukäteistietoihin kannattaa kuitenkin suhtautua suurella varauksella.

Tesla Cybercab
Kuva; Tesla

Cybercabin muotoilu on saanut ilmiselviä vaikutteita Cybetruckista, mikä näkyy esimerkiksi keulan ja perän futuristisissa valonauhoissa. Muuten design on kuitenkin paljon pehmeälinjaisempaa, ja esimerkiksi konepellin taitokset sekä harteikkaat takalokasuojat muistuttavat Model 3:n tai Model Y:n muotoilusta. Superautotyyliin ylöspäin nousevat ”perhosovet” ovat puolestaan Teslan malleissa ennennäkemätön design-piirre, jonka pitäisi helpottaa myös robotaksiin kulkemista ainakin teoriassa.

Tesla Cybercab
Kuva: Tesla

Auton vanteet on katettu täysin toimintamatkan kohentamiseksi, ja minkäänlaisia peilejä tai takalasia ei autonomisessa autossa ole. Myös ratti ja polkimet loistavat poissaolollaan. Tämän vuoksi Cybercabin myyntiä ei voida myöskään aloittaa tuosta vain, vaan autonomisen auton hyväksyminen tieliikenteeseen riippuu aina eri maiden lainsäädännöstä. Robotaksin sisusta on taattuun Tesla-tyyliin äärimmäisen minimalistinen. Auto tarjoaa kaksi istumapaikkaa ja niiden välissä kosketusnäytön, joka on kuin suoraan Model 3:sta tai Model Y.stä lainattu. Auton sähkötekniikasta tai toimintasäteestä ei ole kerrottu vielä mitään.

Cybercabin yhteydessä esiteltiin myös Robovan, joka on täysin sähköinen ja autonominen bussi. Laitteen kyytiin mahtuu parhaimmillaan 20 matkustajaa tai vaihtoehtoisesti kuljetettavaa tavaraa. Cybercabin tavoin myös Robovanin tekniikka jätettiin vielä hämärän peittoon, mutta Elon Muskin mukaan bussissa hyödynnetään Teslan edistyneintä autonomisen ajamisen teknologiaa. Siinä luotetaan pelkkään näköaistiin, ja tästäkin autosta on turha hakea perinteisiä hallintalaitteita.

Suosittelemme

Tesla Robovan
Kuva: Tesla

Niiden sijasta tarjolla on reilusti tilaa matkustajille. Robovanin muotoilu on yltiöfuturistista, ja laite muistuttaakin enemmän junaa kuin autoa. Robovanin kyljissä on isot lasipaneelit, ja monikerroksiset ledivalonauhat löytyvät niin keulasta kuin perästäkin. Sähköbussin pitäisi toimia osana Tesla Networkia, eli autonomista kyydinjakopalvelua. Laitteen tuotantoaikataulusta tai hinnasta ei kuitenkaan mainittu vielä halaistua sanaa.

Tesla Robovan
Kuva: Tesla
LähdeCarscoops

Lue lisää