Länsi-Afrikan liikenteessä Mercedekset ovat kuin zombeja. Hurjannäköiset kulkupelit pidetään väkisin hengissä!

Kehitysmaat ovat kautta aikain olleet länsimaiden kaatopaikkoja, jonne viedään täällä kelpaamaton käytetty tavara pois silmistä – usein vieläpä hyvällä voitolla. Paikoin vauraammassa Etelä-Afrikassa voi törmätä hieman lommoisiin, ja hiekkapesun saaneisiin vanhempiin Toyotiin ja Peugeotteihin. Niistä koitetaan pitää huolta, ja niihin voidaan uhrata rahaakin.





Sitten on Länsi-Afrikka. Maat kuten Mali, Senegal, Gambia ja monet muut alueen valtiot vetävät puoleensa kaikkein huonokuntoisimpia ajoneuvoja. Täällä autot ovat usein vanhempia kuin koko maailmassa keskimäärin, ja niiden kunto vaihtelee lähes yksinomaan heikosta käsittämättömän huonokuntoisiin. Esimerkiksi Mauritanian miljoonan asukkaan kasvavassa pääkaupungissa Nouakchottissa näky kaupungin liikenteessä voi olla suoraan kuin Mad Max –elokuvasarjasta. Useimmissa autoissa ei ole enää ajo- tai takavaloja jäljellä, tai ne eivät enää toimi, mikä tekee varsinkin öisestä liikenteestä melkoista kaaosta. Monesta autosta puskuritkin ovat kadonneet, kuten myös kaikki ikkunat. Koripaneeleja saattaa puuttua, tai sitten monet niistä on otettu toisista autoista.

Sivupeilejäkään ei autoissa enää välttämättä ole, tai ne voivat roikkua putoamispisteessä. Sisustat saattavat olla kuin pommin jäljiltä, ja iskunvaimentimet ovat aivan lopussa, eivätkä pysty kunnolla enää kannattelemaan auton painoa. Renkaiden camber-kulmat voivat olla aivan vinksallaan, ja harottaa eri kulmiin samassa autossa. Autojen osat voivat istua ylipäätään niin huonosti paikoilleen, että kadulla vastaan asettuva W123-mallin Mercedes voi harottavine ajovaloumpioineen, ja lommoisine osineen näyttää kuin haudasta lomailevalta zombielta.

Mauritaniasta löytyy silmiinpistävän paljon myös Renaulteja, jotka ovat ranskalaisten siirtomaaisäntien perintöä. Teiltä löytyy myös huomattavan paljon 80-luvun 190D Mersuja, koska ne ovat osoittautuneet Afrikan pula-ajan oloissa kaikkein kestävimpien autojen joukkoon kuuluviksi. Tällaisissa maissa autot pusketaan usein niiden käyttöiän äärirajoille saakka, ja vielä paljon pidemmällekin. Katujen liikenne on myös varsin hurjaa, ja on aivan tyypillistä työntää ja töniä liikenteessä toisia autoja pois tieltä. Vakavat liikenneonnettomuudet ovatkin arkipäivää. Kaikki autot, jotka selviytyvät näissä äärimmäisissä oloissa, tulisi olla valmistajilleen suuria ylpeydenaiheita!

Videot

Uusimmat

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Maailman ensimmäinen Golfin kilpa-auto on tulossa myyntiin

Yhdenkään varakkaan Golf-fanin ei tulisi jättää tätä tilaisuutta hyödyntämättä. Kyseessä on ainutlaatuinen pala kaikkien aikojen hatchbackin varhaista historiaa. Kun kyseessä...

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...