Röyhkeä Lamborghini Countach LP400 on 80-luvun superauton ilmentymä

Lamborghini Countach tarkoitti aikanaan ultraviileää urheiluautoa, joka oli visusti työmiehen rahapussin ulottumattomissa. Tämä huippuhieno LP400 todistaa, että tilanne ei ole muuttunut 40:n vuoden aikana.

-- MAINOS --

Kuvien vuosimallin 1982 kirkkaanpunainen Countach LP400 S myytiin aikanaan Lähi-itään, jossa sen omistaja oli luultavimmin joku öljyllä rikastunut sheikki. 90-luvun alussa alueella puhkesi sota, ja myllerrysten vuosina Lambo päätyikin Pohjois-Amerikkaan. Auton värikäs elämä sai jatkoa, kun vuonna 1994 Yhdysvaltain huumepoliisi DEA takavarikoi sen, ja Countach päätyi huutokaupattavaksi. Nykyinen haltija on omistanut sen jo vuodesta 1997, ja nyt se on jälleen myynnissä. 65 000 kilometriä ajettu auto on edelleen hienossa kunnossa, ja näyttää kuvissa melkein kuin Erika Vikmanin syntisestä musiikkivideosta karanneelta.

LP400 S -malli on haluttu harvinaisuus, joita Lamborghini valmisti vähäiset 237 autoa. Countachin ikoniset 15-tuuman ”veivipuhelin”-vanteet ovat nykymittapuulla pienet, mutta Pirellin takarenkaiden 12-tuuman leveys tekee niistä tänäkin päivänä poikkeuksellisen sykähdyttävät. Ei kannata lähteä edes arvailemaan, kuinka tolkuttoman kalliita tällaiset erikoisrenkaat ovat uusia!

-- MAINOS --




Kabiinissa kuljettajaa seuralaisineen odottavat vaalealla nahalla verhoillut kuppi-istuimet, joille kontrastia luovat mustat lattiamatot ja kojelauta. Bring a Trailer -sivustolla myytävän auton omistaja mainitsee ilmoituksessaan, että sisäkatto on uusittu. Countachin urheilullisen ahtaassa ohjaamossa lohtua tuovat ilmastointi, sekä Blaupunktin AM/FM -kasettistereosoitin.

LP400 S:n moottori on 3.9-litran V12, joka sijaitsee konehuoneessa 60-asteen kulmassa. Uuden omistajan ei tarvitse toivottavasti hetkeen koskea monimutkaiseen koneeseen, sillä se on toukokuussa 2019 nostettu sijoiltaan, purettu ja huollettu kauttaaltaan. Se onkin nyt varustettu 84 millimetrin männillä ja uudistetulla kampiakselilla, mitkä nostavat moottorin tilavuuden 4.4-litraan. Kokonaisuuden kruunaa viisivaihteinen manuaali, joka vie vedon niille ultraleveille takarenkaille. Nyt vain harmittaa, kun pankkitililtä puuttuu vielä muutama satatuhatta euroa…

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops

Uusimmat

Gordon Murray esitteli äärimmäisen ratalelun – Niki Laudan mukaan nimetty hyperauto tarjoaa 735 vapaasti hengittävää hevosta 3,6 miljoonalla eurolla

Suunnittelijaguru Gordon Murrayn viime kesänä esittelemä T.50-hyperauto on eräänlainen nykyajan vastine 1990-luvun kolmipaikkaiselle McLaren F1:lle. F1:n kisaversiot menestyivät mm....

Audin turboviitonen tekee uudesta Formentor VZ5:stä Cupran tehokkaimman mallin – espanjalainen crossover kiihtyy nollasta sataan 4,2 sekunnissa

Seatista erkaantunut Cupra tarjoaa ensimmäisenä täysin omana mallinaan Formentor-crossoveria, jossa on parhaimmillaan 310 hevosvoimaa. Loppuvuodesta myyntiin tulee kuitenkin vieläkin...

Ikonin juhlamallin kuvat vuosivat julkisuuteen – VW Golf GTI Edition 45 tekee kunniaa hot hatchin 45-vuotiselle taipaleelle

Vuonna 1976 esitelty VW Golf GTI syntyi alun perin Volkswagenin innokkaiden työntekijöiden salaisena projektina, jolle merkin johto ei meinannut...

Urheiluautomaista potkua maasturilegendan uuteen tulkintaan – Land Rover Defender V8:n mekaanisesti ahdettu kasi tuottaa 525 heppaa

Ikonisimpien ja pitkäikäisimpien maasturien joukkoon kuulunut alkuperäinen Land Rover Defender poistui tuotannosta muutama vuosi sitten. Korvaajaksi esitelty täysin uusi...

Justin Bieberin ”leijuva” Rolls-Royce on saanut vaikutteensa konseptiautosta

Kanadalainen laulaja ja lauluntekijä Justin Bieber olisi halunnut Rolls-Roycen konseptiauton. Sellaista ei kuitenkaan ollut saatavilla, joten miehelle kustomoitiin samantyylinen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.