Kuusi autoa menneisyydestä, joihin kaikkiin sai massiiviset spoilerit.

  1. Plymouth Superbird / Dodge Daytona 1970





Kun puhutaan autojen isoista takaevistä, ei voi olla unohtamatta yhtä kaikkien aikojen varhaisinta jättimäisen takaspoilerin esitellyttä automallia. Kyseessä on tietenkin auto, joka pohjautuu Moparin vuonna 1970 suvereenisti hallitsemaan Nascar-kilvanajoon. Superbird oli aikansa villeimpiä muskeliautoja, ja auton jäätävän kokoinen takasiipi todellakin tuo kaivattua downforcea mittarin kavutessa 200 km/h paremmalle puolelle.

  1. Ford Escort Cosworth 1992

Kotoisampi Kossu-Esko toi paria vuotta aikaisemmin esiteltyyn viidennen sukupolven Escorttiin kaivattua räyhäkkyyttä ja suorituskykyä. Takaikkunan näkymät mukavasti tuhonnut siiveke oli asiaankuuluvasti kookas, mutta ah sitäkin seksikkäämpi näky.

  1. Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II

Bemarin jyllätessä 90-luvun taitteessa M3-mallillaan oli perusekonomi-Mersuunkin saatava lisää katu-uskottavuutta. Vastaus huutoon oli Cosworth-pohjainen Evolution II tehoversio, jonka takasiivestä olisi saanut hyvänkokoisen auringonvarjon. Tämä tapahtui aikaan, jolloin AMG-kirjaimista ei ollut vielä tullut nykyajan hillittynhallittua, ja tarkkaanmietittyä imagonrakentelua. Tämä hormoni-Mersu oli vielä raikasta revittelyä aikansa juppipankkiirien luxusautojen joukossa.

  1. BMW 3.0 CSL

Jo ennen Ämmä-Bemareita oli olemassa räyhäkästä matkantekoa baijerilaisen kyydissä. Tämä varsinainen Batman-auto oli yksi kourallisesta touring car -kilpasarjan autojen siviiliversioista, jotka oli tehty BMW:n ratamenestyksen innoittamana.

  1. Porsche 911 Turbo

Vuonna 1974 Pariisin autonäyttelyssä esitellyn 911 Turbo mallin jälkeen Porsche ei ollut enää entisensä. Valmistaja otti aimo askeleen lähemmäksi machomeininkiä tällä varsin onnistuneella pullisteluversiolla klassisesta automallista. Auton takaosasta löytyvä ”valaanevä” on yksi kaikkien aikojen ikonisimmista takaspoilereista.

  1. Toyota Supra 1993

Japanilaisten vastineista tunnetuimmat kiihtyville siipimarkkinoille 90-luvun alussa lienevät Honda NSX ja Toyota Supran neljäs korimalli. Toisin kuin osassa siivekkäitä autoja Supran tyylikkäästi kokonaisuuteen integroitu takasiipi todellakin painaa autoa alaspäin kovemmilla nopeuksilla. Siipiniekka on sittemmin päässyt nauttimaan kulttistatusta ja suurta suosiota mm. driftaajien parissa.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...