Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja on jo markkinoilla, mutta se voi olla monelle pitkän linjan Defender-fanille jo liiankin moderni. Niinpä hätiin tulee brittiläinen Ineos Grenadier.

Lontoossa päämajaansa pitävä Ineos on oikeastaan kemianteollisuuden yritys, joka innostui omasta maastoautosta alkuperäisen Defenderin tuotannon tultua päätökseensä yli kahden miljoonan yksilön jälkeen. Ineoksen perustaja Jim Ratcliffe olisi alun perin halunnut jatkaa Defenderin originaalipainoksen valmistusta lisenssillä ja alkuperäisillä työkaluilla, mutta Land Rover ei suostunut tähän. Niinpä Ineos kehitti oman Grenadierinsa, jonka muodot ovat kuitenkin äärimmäisen lähellä vanhaa Defenderiä.



Lyhyillä korinylityksillä, pyöreillä ajovaloilla ja katon reunaikkunoilla varustettu Grenadier muistuttaa niin paljon Defenderiä, että Land Rover lähti jopa oikeustaisteluun Ineosta vastaan. Prosessi päättyi kuitenkin Land Roverin tappioon, joten Ineos sai jatkaa maasturinsa kehittämistä. Grenadier tuotiin nyt julkisuuteen lopullisessa ulkoasussaan, mutta myynnin luvataan alkavan vasta ensi vuoden puolella. Valmistus tapahtuu Walesin Bridgendissä sijaitsevassa tehtaassa, jonne aiotaan luoda ensi vuodesta alkaen 200 uutta työpaikkaa.





Vuoteen 2024 mennessä niitä pitäisi olla jo 500. Tavoitteet ovat muutenkin varsin kunnianhimoisia, koska vuodesta 2024 eteenpäin vuotuiseksi valmistusmääräksi kaavaillaan peräti 25 000 Grenadieria. Auto tehdään alkuperäisen Defenderin tavoin tikapuurungolle, ja reseptiin kuuluvat myös jäykät akselit, kolme tasauspyörästön lukkoa sekä jatkuva neliveto. Koripellitkin ovat alumiinia Defenderin malliin. Pitkäkattoisen mallin lisäksi tarjolle pitäisi tulla pick-up, joten tässäkin suhteessa Ineos seuraa tiiviisti Land Roverin jalanjäljillä.

Suurin ero lienee siinä, että Grenadierin moottorit ovat peräisin BMW:ltä. Tarjolle tulee sekä baijerilaisia dieseleitä että bensakoneita. Alkuvaiheessa voimanlähteenä toimii kolmilitrainen turboahdettu suora kuutonen, jonka voima välitetään pyörille ZF:n valmistaman kahdeksanvaihteisen automaatin kautta. Sisusta on kuulemma vielä hieman kesken, mutta sen luvataan valmistuttuaan olevan käytännöllinen ja kestävää tekoa. Voimanlähteiden lisäksi myös monet käyttökytkimet tulevat BMW:n hyllystä.

Hinnaltaan Grenadierin pitäisi jäädä huomattavasti uutta Defenderiä edullisemmaksi. Esimerkiksi Saksan markkinoilla uuden sukupolven Defenderin hinnat starttaavat reilusta 48 000 eurosta, kun taas Grenadierin alkaen-hinta voisi olla 34 000 euron luokkaa. Auton nimi tulee muuten Lontoossa sijaitsevasta Grenadier-pubista, jossa Jim Ratcliffe sai idean omaan maasturiinsa alkuperäisen Defenderin valmistuksen päätyttyä.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.