Kilpailu kiristyy sähköautomarkkinoilla. Pakotetaanko ihmiset pian ostamaan sähköautoja?

Amerikan katsotuin mediatapahtuma Super Bowl houkutteli tänä(kin) vuonna autonvalmistajia mainostamaan maailman kalleimmalla mainosajalla. GM:n ja Porschen ohella yksi autonvalmistajista oli Audi, joka mainosti uutta e-tron Sportback sähköautoaan. Mainoksen sanoma oli harvinaisen selkeä yhdeltä osin. Siinä on kuvattuna pääosin 70- ja 80-lukujen amerikkalaisia autoja, joiden polttomoottorit saastuttavat liikenneruuhkassa seisoessaan ympäristönsä tunkkaisen harmaaksi. Paikalle saapuva sähkö-Audi nuoren laulavan naiskuljettajan kera on tietenkin se Messias, joka tarjoaa vision puhtaammasta ja paremmasta tulevaisuudesta.





Joihinkin tällainen pelottelu vanhakantaisella tekniikalla uppoaa kuin veitsi kuumaan voihin, mutta osa meistä kurtistaa edelleen silmäkulmiaan nähdessään pilkattavan aikansa kestämään tehtyä Detroitin perinneterästä. Suuret autonvalmistajat kärvistelevät alati tiukkenevien päästönormien ja asiakkaiden ostopäätösten ristitulessa, ja biljoonia dollareita ja euroja investoidaan pakonomaisesti uuden tekniikan kehittämiseen ja mainostamiseen. Johtaako kiristyvä lainsäädäntö lopulta tilanteeseen, jossa on pakko ostaa kallis ja tekniikaltaan tuntematon sähköauto, ja toivoa tämän olevan järkevä valinta vuosiksi eteenpäin?

Viime vuonna Yhdysvalloissa myytiin alle 330 000 sähköllä toimivaa ajoneuvoa, mikä on vielä toistaiseksi vain murto-osa koko maassa myytävästä automäärästä. Sähköautojen määrä Jenkeissä jopa hieman romahti vuoteen 2018 nähden, ja niiden kokonaismyynti yltää vain vaivaiseen kahteen prosenttiin koko 17 miljoonan myydyn ajoneuvon poolista. Toisekseen Tesla hallitsi sähköautojen myyntiä yli puolella markkinaosuudellaan. Tästä päästäänkin toiseen mieltä askarruttavaan kysymykseen, eli haluavatko suuret autonvalmistajat ylipäätään valmistaa toistaiseksi ainakin osittain tappiollisia sähköautoja, vai ollaanko yrityksissä vain epävarmalta näyttävän pakon edessä uuden tekniikan kanssa?

Jos maksavia asiakkaita ei pian rynnistä avonaisine kukkaronnyöreineen autokauppoihin shoppailemaan sähköautoja, niin hitaasti kasvavista markkinoista tulee pudotustaistelua, jossa Teslan kaltaisilla pienvalmistajilla tulee olemaan vielä tiukat paikat edessään suurien valmistajien ottaessa komennon. Ilmastonmuutoskeskusteluissa näkyvää päästöä aiheuttavat polttomoottoriautot ovat kaiken pahan alku ja juuri, mutta Yhdysvalloissakin suurin osan maalla tapahtuvista päästöistä aiheutuu raskaasta liikenteestä, jonka sähköistäminen on vielä lapsen kengissä. Niin kauan kuin keskustelu velloo vanhojen autojen demonisoinnin, ja uusien sähköautojen heikon myynnin ristitulessa, tullaan näkemään vielä monta mielenkiintoista kädenvääntöä aiheen tiimoilta.

LähdeNY Times

Videot

Uusimmat

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Maailman ensimmäinen Golfin kilpa-auto on tulossa myyntiin

Yhdenkään varakkaan Golf-fanin ei tulisi jättää tätä tilaisuutta hyödyntämättä. Kyseessä on ainutlaatuinen pala kaikkien aikojen hatchbackin varhaista historiaa. Kun kyseessä...

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...