Kilpailu kiristyy sähköautomarkkinoilla. Pakotetaanko ihmiset pian ostamaan sähköautoja?

Amerikan katsotuin mediatapahtuma Super Bowl houkutteli tänä(kin) vuonna autonvalmistajia mainostamaan maailman kalleimmalla mainosajalla. GM:n ja Porschen ohella yksi autonvalmistajista oli Audi, joka mainosti uutta e-tron Sportback sähköautoaan. Mainoksen sanoma oli harvinaisen selkeä yhdeltä osin. Siinä on kuvattuna pääosin 70- ja 80-lukujen amerikkalaisia autoja, joiden polttomoottorit saastuttavat liikenneruuhkassa seisoessaan ympäristönsä tunkkaisen harmaaksi. Paikalle saapuva sähkö-Audi nuoren laulavan naiskuljettajan kera on tietenkin se Messias, joka tarjoaa vision puhtaammasta ja paremmasta tulevaisuudesta.

Joihinkin tällainen pelottelu vanhakantaisella tekniikalla uppoaa kuin veitsi kuumaan voihin, mutta osa meistä kurtistaa edelleen silmäkulmiaan nähdessään pilkattavan aikansa kestämään tehtyä Detroitin perinneterästä. Suuret autonvalmistajat kärvistelevät alati tiukkenevien päästönormien ja asiakkaiden ostopäätösten ristitulessa, ja biljoonia dollareita ja euroja investoidaan pakonomaisesti uuden tekniikan kehittämiseen ja mainostamiseen. Johtaako kiristyvä lainsäädäntö lopulta tilanteeseen, jossa on pakko ostaa kallis ja tekniikaltaan tuntematon sähköauto, ja toivoa tämän olevan järkevä valinta vuosiksi eteenpäin?

Viime vuonna Yhdysvalloissa myytiin alle 330 000 sähköllä toimivaa ajoneuvoa, mikä on vielä toistaiseksi vain murto-osa koko maassa myytävästä automäärästä. Sähköautojen määrä Jenkeissä jopa hieman romahti vuoteen 2018 nähden, ja niiden kokonaismyynti yltää vain vaivaiseen kahteen prosenttiin koko 17 miljoonan myydyn ajoneuvon poolista. Toisekseen Tesla hallitsi sähköautojen myyntiä yli puolella markkinaosuudellaan. Tästä päästäänkin toiseen mieltä askarruttavaan kysymykseen, eli haluavatko suuret autonvalmistajat ylipäätään valmistaa toistaiseksi ainakin osittain tappiollisia sähköautoja, vai ollaanko yrityksissä vain epävarmalta näyttävän pakon edessä uuden tekniikan kanssa?





Jos maksavia asiakkaita ei pian rynnistä avonaisine kukkaronnyöreineen autokauppoihin shoppailemaan sähköautoja, niin hitaasti kasvavista markkinoista tulee pudotustaistelua, jossa Teslan kaltaisilla pienvalmistajilla tulee olemaan vielä tiukat paikat edessään suurien valmistajien ottaessa komennon. Ilmastonmuutoskeskusteluissa näkyvää päästöä aiheuttavat polttomoottoriautot ovat kaiken pahan alku ja juuri, mutta Yhdysvalloissakin suurin osan maalla tapahtuvista päästöistä aiheutuu raskaasta liikenteestä, jonka sähköistäminen on vielä lapsen kengissä. Niin kauan kuin keskustelu velloo vanhojen autojen demonisoinnin, ja uusien sähköautojen heikon myynnin ristitulessa, tullaan näkemään vielä monta mielenkiintoista kädenvääntöä aiheen tiimoilta.

- Advertisement -
LähdeNY Times

Uusimmat

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Audi R8 saa kuin saakin jatkoa – seuraavaan sukupolveen tulee todennäköisesti sähkömoottori vapari-V10:n pariksi

Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on...

Ford-fanit huomio – superharvinainen Sierra RS500 Cosworthin prototyyppi tulee pian tarjolle

Kilpailutoiminta niin ralli- kuin ratapuolella on kuulunut Fordin DNA:han jo vuosikymmenten ajan. 1960-ja 1970-luvuilla ovaalimerkin ykköstykkinä toimivat Escortin takavetoiset...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...