Sähköautojen hintasota riehuu Kiinassa ehkä vielä muutakin maailmaa kiivaampana. Nyt alan isoimpiin toimijoihin kuuluva BYD viilasi aloitusmallinsa hintaa entistäkin halvemmaksi.
Kyseinen malli on Seagull-niminen pikkuauto, joka ei ehkä voita kauneuspalkintoja kapeankorkeiden mittasuhteidensa myötä. Auton terävät linjat vaikuttavat kuitenkin muuten modernilta, ja värivalikoimaankin kuuluu pikkuautoon sopivia pirteitä sävyjä. Näillä avuilla ei ole kuitenkaan ilmeisesti valloitettu vielä tarpeeksi monen kiinalaisasiakkaan sydämiä, koska Seagullin hintaa leikattiin nyt viidellä prosentilla.
Tämän myötä täyssähköisen pikkuisen saa edullisimmillaan alle 8900 euroa vastaavalla summalla. Tällä hinnalla tarjotaan 75-hevosvoimaista kulkupeliä, joka saa virtansa edullisempaa natriumionitekniikkaa hyödyntävältä 30 kWh:n akkupaketilta. Kapasiteetti on koko auton tavoin pieni, mutta se riittää sentään kiinalaisten normien mukaan laskettuun 240 kilometrin toimintasäteeseen.
Mihin tahansa Euroopassa myytävään uuteen autoon verrattuna kiinalainen ”lokki” on suorastaan naurettavan halpa, ja sähköautojen kategoriassa ero muuhun maailmaan korostuu entisestään. Suomen tämän hetken edullisimpana sähköautona mainostettavasta Citroën ë-C3:sta joutuu pulittamaan vähintään 24 990 euroa, mutta auto on vasta tilattavissa. Suoraan kaupasta irtoavista uusista sähköautoista Suomen halvin on MG4 hieman alle 28 000 euron hintalapullaan.
Monien sähköautojen hintoja on kuitenkin laskettu Suomessakin muun maailman tavoin yhdessä yössä kysynnän sakatessa, ja sähköpikkuautojen segmenttiin on odotettavissa hintapaineita lähivuosina monilta valmistajilta tulossa olevien uusien mallien myötä. Eurooppalaissähköautojen hintoja on pakko laskea, jotta entistäkin aggressiivisemmin hinnoiteltujen kiinalaissähkäreiden heittämään haasteeseen pystytään vastaamaan. Yksi keino tähän ovat kiinalaisautoja vastaan suunnatut tuontitullit, joita saatetaan kuulemma jo valmistella EU:ssa.