Katumaasturien esi-isä täyttää ensi vuonna 50 vuotta

Kun puhutaan nykyisten katumaasturien syntyhetkistä, jaksetaan usein mainita Range Rover ensimmäisenä. Todellisuudessa Amerikassa oli jo vuosia aikaisemmin pyöritelty ajatusta maastoautosta, joka tarjoaisi muutakin kuin työkonemaista askeettisuutta. Tästä sai alkunsa kirjainlyhenne SUV, eli Sport Utility Vehicle. Ensimmäisenä herrasmiesmaasturina voidaan pitää Jeep Wagoneeria, joka ehti apajille jo vuonna 1963. Kolme vuotta myöhemmin alettiin Englannin suunnalla kehitellä samantyylistä konseptia, ja vuonna 1970 tuotantoon tuli maalaisen Land Roverin kaupunkilaisserkku Range Rover. Jos Wagoneeria luonnehtii kaikkien luxusmaasturien äidiksi, olisi Rangelle sopiva ilmaisu katumaasturien eurooppalainen esi-isä.





Katumaastureista, Wagoneerista ja Range Roverista samaan aikaan puhuminen on yhdenlaista pilkantekoa, sillä vain ensiksi mainitut ovat kelvottomia maastossa. Niin Jeepin kuin Roverinkin maastoautot olivat aidosti maastokelpoisia autoja, joihin oli vain tuotu valmistajiensa parempien henkilöautomallien ylellisyyttä. Roverilla oli jo vuonna 1965 Buickilta hankittu alumiininen 3,5-litran V8-kone, joka istui maastoautoon kuin nenä päähän. Turbo Diesel astui mukaan valikoimiin vuonna 1984. Ranget tulivat tunnetuiksi jatkuvasta nelivedosta, levyjarruista kaikissa pyörissä, kierrejousilla varustetusta automaattisesta tasonsäädöstä ja erillisestä alustasta alumiinisine korinosineen. Neljäovisina Rangea sai vuodesta 1981 alkaen.

Rangen suunnittelijat Spen King ja Gordon Bashford tutkivat aikanaan tarkkaan amerikkalaisten saavutuksia. Rangen ulkomuodosta on löydettävissä niin ensimmäisen korimallin Ford Broncoa kuin 60-luvun lopun Wagoneeria ja International Scoutia. Muotoilu oli valmista vuotta ennen tuotannon aloittamista 1969, ja auto sai heti suurta suitsutusta ulkonäkönsä ja ominaisuuksiensa johdosta. Vaikka Rangesta muotoutuikin heti menestystarina, niin virallisesti niitä alettiin myydä Pohjois-Amerikassa vasta vuonna 1987. Ehkäpä valmistaja saattoi pelätä kilpailua samoista markkinoista, joka oli luxusmaasturien osalta Eurooppaa verisempää.

Alkuperäiset kaksioviset Ranget ovat nostaneet arvoaan maailmanmarkkinoiden vanavedessä myös Suomessa. Kalliina autoina niistä on usein pidetty parempaa huolta kuin vaikkapa Lantikoista, sillä herraskaisemmat Ranget ovat viihtyneet varmemmin maaston sijaan maanteillä. Vanhan Rangen korjaaminen on kallista puuhaa, joten ostajat etsivät usein mahdollisimman hyväkuntoista yksilöä. Maastokelpoisista 70-luvun autoista on tullut ikoneja, joiden hinnat tulevat varmasti vielä nousemaan. G-Mercedekset ovat aina olleet arvossaan, mutta myös aikansa työmiehen juhdat kuten Toyota J40 Land Cruiserit ovat jo nousseet klassikoiksi. Aika näyttää nousevatko nykyajan katumaasturit koskaan halutuiksi harrasteautoiksi.

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...