Kaksi Mercedes 300SL klassikkoautoa mätänee Kuubassa. Hyväkuntoisen arvo olisi yli miljoona euroa!

Kuuba on äärimmäisyyksien maa, jossa poliittisen historiansa vuoksi 50-luvun Amerikanautot ovat kohdanneet myöhemmät Neuvostoliiton autoteollisuuden hedelmät. Ei ole tavatonta, että vanhasta dollarihymystä löytyy Ladan moottori, joten Kuubaa voidaan pitää melkoisena autojen sulatusuunina. Tämän kaiken erikoisuuden keskellä voi turistia kohdata myös maassa näky, jossa peräti kaksin kappalein löytyy vanhoja miljoona-Mersuja ruostumassa säiden armoilla!

Tarkemmin sanottuna legendaarinen lokinsiipi-Mercedes 300SL olisi arvokkaimmillaan täydellisen alkuperäiseen asuun entisöitynä. Tämä kilpa-autona vuonna 1952 alkunsa saanut, ja paria vuotta myöhemmin tuotantoautona esitelty auto kuuluu valmistajansa arvokkaimpien ja halutuimpien klassikoiden joukkoon. Kuuban Havannassa sijaitsevista Mersuista toinen on vanhempi coupe-malli, ja toinen hieman uudempi avomallin Roadster, jossa ovet aukeavat perinteisesti eteenpäin.

Kuuban lokinsiipimallista on purettu aikanaan moottori pois, hienot ylöspäin aukeavat ovet ovat rikkoutuneet ja suurin osa sisustasta on ryöstöviljelty aikojen saatossa. Autoja kuvaamaan päässeen mukaan samalla alueella mätänevät myös sellaiset menneisyyden suuruudet kuin Abarth Zagato, Hispano-Suiza kilpa-auto ja Ghian kynäilemä Chrysler Thomas Special. Kaikki edellä mainitut autot ovat miljonäärien metsästämiä autoja, joiden kunnostamiseksi todellakin tarvittaisiin rahaa kuin roskaa.

Autojen kuubalainen omistaja vaikuttaa mieheltä, joka ei todellisuudessa ymmärrä autoista paljoakaan. Omistaja kyllä hahmottaa, että autot ovat arvokkaita ja erikoisia, mutta niiden hinnoittelusta, tai edes paremmasta säilytyksestä hänellä ei selvästikään tunnu olevan käsitystä. Harvinainen Chryslerikin olisi kaupan, tosin puolen miljoonan dollarin hintalappu raatokuntoisesta yksilöstä ei varsinaisesti vedä ostajia kärpäspaperin lailla puoleensa.

Mersuista 300SL Roadster on ollut jo vuosia sitten ulkomaalaistenkin tiedossa. Itse Top Gearin pörröpäinen juontajalegenda Jeremy Clarkson löysi auton videoillaan jo vuonna 1996. Tämän Mesen moottori ei kuubalaisten perinteiden mukaisesti ole enää alkuperäinen 3.0-litran suora kuutonen, vaan konehuoneeseen on löytänyt ilmeisesti Corvetten veekasi. Kas tässäpä olisi suomalaisturistille hyvää vaihtelua iänikuisiin Mossen ja Saabin metsäraatoihin!

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...