Kaikkien aikojen hurjin V8-Citroen: 10-tonnin painoinen Michelin DS ”Tuhatjalka”!

Michelin kehitti 70-luvulla melkoisen erikoisen liikkuvan rengastesterin, jonka tarjoituksena oli testata raskaan kaluston renkaita suurissa nopeuksissa.

Vuonna 1972 ranskalaisella rengasvalmistaja Michelinillä oli ongelma. Isojen täysperävaunullisten kuorma-autojen renkaita olisi syytä testata ennen asiakkaille luovuttamista, mutta sepä olikin helpommin sanottu kuin tehty. Jokainen moottoritien laidassa kuorma-auton renkaan palasia nähnyt ymmärtänee, että rengasrikon sattuessa voi raskas kuorma-auto perävaunuineen saada niin sanotusti oman tahdon. Jotta homma olisi ollut turvallisissa kantimissa, niin Citroenilla keksittiin idea varsin radikaalista kulkupelistä. Vastaus oli erittäin raskaasti muunneltu Citroen DS!





Keksinnön virallinen nimi oli ”Poids Lourd Rapide”, joka vapaasti suomentaen tarkoittaa nopeaa kuormuria. Ranskalaiset antoivat kuitenkin pian luomukselle osuvamman lempinimen ”Le Mille Pattes”, joka tarkoittaa tuhatjalkaista. Koska Michelin omisti tuolloin Citroenin, heillä oli vapaa pääsy koko silloisen Citikan varaosalaareihin. DS saikin korinosia myös Citroen Safarista, kun taas esimerkiksi vanteet otettiin HY-mallin persoonallisesta aaltopeltipakusta.

Koska renkaita istutettiin auton alle peräti viisi paria, niin myös voimaa tarvittiin sen liikutteluun tarvittavilla nopeuksilla. Auton taakse sijoitettiinkin peräti kaksi 5,7-litran Chevroletin V8-moottoria! Toinen näistä koneista oli yhdistetty auton kuudelle takarenkaalle, kun taas toinen käskytti yksinäistä auton keskelle sijoitettua testirengasta. Kaikki neljä eturengasta olivat puolestaan kääntyvää mallia, jotta hökötyksellä oltaisiin selvittyä myös testiradan kiperämmistä mutkista.

Tuhatjalan huippunopeus oli 179 km/h, mikä testiauton massiivisen 10-tonnin painon huomioiden on ollut melkoinen saavutus. Onkin melkoisen hyvä asia, että laitetta käytettiin vain suljetuilla testiradoilla, sillä tällaisella sukkulalla olisi saanut melkoisen pahaa jälkeä yleisellä tiellä rekkaakin päin törmätessä. Alta löytyvältä vanhalta Michelinin mainosfilmiltä voi kukin itse todeta auton olleen todellinen aikansa erikoisuus!

Videot

Uusimmat

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...