Kaikkien aikojen hurjin V8-Citroen: 10-tonnin painoinen Michelin DS ”Tuhatjalka”!

Michelin kehitti 70-luvulla melkoisen erikoisen liikkuvan rengastesterin, jonka tarjoituksena oli testata raskaan kaluston renkaita suurissa nopeuksissa.

Vuonna 1972 ranskalaisella rengasvalmistaja Michelinillä oli ongelma. Isojen täysperävaunullisten kuorma-autojen renkaita olisi syytä testata ennen asiakkaille luovuttamista, mutta sepä olikin helpommin sanottu kuin tehty. Jokainen moottoritien laidassa kuorma-auton renkaan palasia nähnyt ymmärtänee, että rengasrikon sattuessa voi raskas kuorma-auto perävaunuineen saada niin sanotusti oman tahdon. Jotta homma olisi ollut turvallisissa kantimissa, niin Citroenilla keksittiin idea varsin radikaalista kulkupelistä. Vastaus oli erittäin raskaasti muunneltu Citroen DS!

-- MAINOS --

Keksinnön virallinen nimi oli ”Poids Lourd Rapide”, joka vapaasti suomentaen tarkoittaa nopeaa kuormuria. Ranskalaiset antoivat kuitenkin pian luomukselle osuvamman lempinimen ”Le Mille Pattes”, joka tarkoittaa tuhatjalkaista. Koska Michelin omisti tuolloin Citroenin, heillä oli vapaa pääsy koko silloisen Citikan varaosalaareihin. DS saikin korinosia myös Citroen Safarista, kun taas esimerkiksi vanteet otettiin HY-mallin persoonallisesta aaltopeltipakusta.

-- MAINOS --




Koska renkaita istutettiin auton alle peräti viisi paria, niin myös voimaa tarvittiin sen liikutteluun tarvittavilla nopeuksilla. Auton taakse sijoitettiinkin peräti kaksi 5,7-litran Chevroletin V8-moottoria! Toinen näistä koneista oli yhdistetty auton kuudelle takarenkaalle, kun taas toinen käskytti yksinäistä auton keskelle sijoitettua testirengasta. Kaikki neljä eturengasta olivat puolestaan kääntyvää mallia, jotta hökötyksellä oltaisiin selvittyä myös testiradan kiperämmistä mutkista.

-- MAINOS --

Tuhatjalan huippunopeus oli 179 km/h, mikä testiauton massiivisen 10-tonnin painon huomioiden on ollut melkoinen saavutus. Onkin melkoisen hyvä asia, että laitetta käytettiin vain suljetuilla testiradoilla, sillä tällaisella sukkulalla olisi saanut melkoisen pahaa jälkeä yleisellä tiellä rekkaakin päin törmätessä. Alta löytyvältä vanhalta Michelinin mainosfilmiltä voi kukin itse todeta auton olleen todellinen aikansa erikoisuus!

Uusimmat

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan ja Polestarin tehokkaimmat täys-sähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi itsenäiseksi hi-tech...

Virolaiselta kirpputorilta löytyvä DeLorean on melkoinen kirppislöytö

Kirpputorit ovat tunnetusti paikkoja, joista voi tehdä hyviä löytöjä. Yksi löytää harvinaisen muumimukin, toinen vanhan putkiradion ja kolmas Matin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.