Juppikauden symboli Lamborghini Countach oli 80-luvun lapsen unelmien superauto

Jo ennen Rytsölän veljesten Lamborghini Diabloa oli rahalle ja nousukiidolle toinenkin symboli. Se oli Diablon edeltäjä Countach, jonka häikäilemättömän kiilamainen ulkomuoto symboloi vauhtia ja vaurautta. 80-luvun pikkupoikana ei voinut välttyä Countachin vetovoimalta, ja miksi ihmeessä olisi tarvinnutkaan, vaikka sellaiseen ei villeissä unelmissakaan olisi koskaan ollut varaa.

Countach pysyi tuotannossa hämmästyttävän pitkään, sillä sitä tehtiin vuodesta 1974 aina vuoteen 1990 saakka. Auton hyvin samannäköinen prototyyppi esiteltiin jo vuonna 1971 Geneven autonäyttelyssä, joten 80-lukulaisen kantikas auto oli äärimmäisen moderni ilmestymisvuotenaan. Pitkän suosion salaisuus oli auton eläminen muodissa vuosikymmenten ajan. Siinä missä alkuperäinen tuotantoauto oli jopa Miuramaisen puhdaslinjainen ja keveä, sai auto alleen vuosien varrella massiiviset levikkeet, ja entistäkin lennokkaamman ja valtavan takaspoilerin.


Auton viistosti ylös aukeavat ovet ovat ikoniset, ja alkuperäinen 375 heppainen V12-mylly oli ilmestyessään sensaatiomainen. Toisin kuin maailman ensimmäisenä superautona pidetty edeltäjä Miura oli Countach teknisesti selvästi mietitympi. Kaarteissa Countachin pito oli kertaluokkaa parempi, ja auto oli myös kovemmissa nopeuksissa Miuraa selvästi vakaampi ajettava. Vuonna 1978 esiteltiin ensimmäinen isompi muutos Countachiin LP400S-mallin myötä. Auto sai nyt alleen selvästi leveämmät renkaat pidon parannuttua entisestään. Myös korin saamat uudet levitysosat palvelivat ennen kaikkea paksumpien renkaiden mukanaan tuomaa leveämpää stuukia tehden autosta entistä machomman näköisen.





Vuonna 1982 Countach sai isomman koneen LP500S-version myötä, joka paikkasi aikaisemman päivityksen mukanaan tuomaa painonnousua. Vielä parempaa oli kuitenkin luvassa vuonna 1985, kun mallinimi sai kirjaimet QV peräänsä. Tämä oli neliventtiilinen quattrovalvole-moottori, joka tarjosi jo 455 tervejalkaista hummaa kuljettajan käskytettäviksi, ja jätti sellaiset autot kuin Ferrari Testarossa nielemään pölyä. Viimeinen versio tuli Lamborghinin 25-vuotisjuhlien kunniaksi vuonna 1988. Tämä Lamborghini Countach Anniversary Edition -nimellä tunnettu malli oli Countachin myydyin versio 667 valmistetun auton turvin. Siistikuntoisten Countachin hinnat lähtevät maailmalla tätä nykyä 300.000 eurosta ylöspäin.

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...