Jokamies testaa: Klassinen parranajo

Arkinen parranajo tehdään yleensä hätäisesti joko parranajokoneella tai marketin hyllystä löytyvillä partahöylillä. Halusimme testata perinteistä ja kiireetöntä tapaa ja samalla kokeilla netissä parranajovälineitä myyvän yrityksen tuotteet.

Tilasimme testiin Shave Club Finlandin aloituspaketin, mitä mainostetaan Shave Clubin -nettisivulla klassisen parranajon aloituspakkaukseksi. Paketista löytyi perinteinen partahöylä, kymmenen partaterää, partasuti, partasaippua, aftershave ja kahdeksankohtainen ohje klassisen parranajon suorittamiseksi.

shave-club-finland-05

Lähtökohdat

Allekirjoittanut testihenkilö on tottunut ajamaan partansa jokaisesta marketista löytyvällä valtamerkin partahöylällä ja tätä on jatkunut jo useita vuosia. Sitä ennen parta lähti (huonosti) sähköparranajokoneella, josta älysin luopua jo hyvissä ajoin, toistuvan ihoärsytyksen ja huonon ajotuloksen vuoksi.

Olin kuullut aiemmin sanan klassinen parranajo, mutta asiaan perehtyminen oli hautautunut arjen kiireisiin. Nopeus ja tottumus nykyiseen tilanteeseen ei ollut houkutellut kokeilemaan muuta. Onneksi toimittajakolleegan aloitteesta kuitenkin päätin ottaa aikaa itselleni ja testata moista.

Klassinen parranajo

Kuten todettu, klassinen parranajo pitää olla kiireetön tapahtuma. Turha kiire = huono ajotulos ja ärsyyntynyt iho. Homma lähtee käyntiin partasudin liottamisella lämpimässä vedessä, jotta siihen saadaan asianmukainen pehmeys. Tavallisen partavaahdon sijaan käytetään partasaippuaa josta saadaan vaahtoa, kun siinä pyöritellään märkää sutia. Vaahdottaminen ei onnistunut aloittelijalta täydellisesti ja vaahtoa tuli ehkä hieman liian vähäisesti.

Kun parta on vaahdotettu kunnolla, otetaan ensimmäinen erä. Aluksi ajellaan myötäkarvaan lyhyillä vedoilla ja vältetään voimankäyttöä viimeiseen asti. Terän liiallinen painaminen voi johtaa haavoihin kasvoissa. Oikea ajokulma löytyy suurentamalla kulmaa hitaasti vedon aikana ja tunnustelemalla.

Ajo toistetaan tarvittaessa ja silloin ajetaan risti- ja vastakarvaan. Ajojen välissä parta pitää toki vaahdottaa uudelleen, jotta luisto ei katoa. Useamman ajon tarve näkyy peilistä ja on kiinni parran luonteesta. Allekirjoittaneella parta vaati pari ajoa, jotta ajotulos oli omaan silmään ja näppituntumaan miellyttävä.

Ajon jälkeen kasvot pitää huuhdella kylmällä vedellä ja hieroa päälle paketista löytyvää aftershavea. Mukana tullut aftershave on hajutonta, mikä herätti alkuun hieman kummastusta, mutta ymmärsin sitten, että sen tarkoitus on joku muu kuin esimerkiksi vastakkaisen sukupuolen houkuttelu. Aftershave paljastaa kasvoilta kohdat missä ei oikein mennyt kuten piti, eli missä tuli ehkä painettua liikaa tai ajettua väärässä kulmassa. Aine desinfioi ja hoitaa pienet ajovirheet.

shave-club-finland-19 shave-club-finland-21

Yhteenveto

Klassinen parranajo oli ensikertalaiselle miellyttävä kokemus, mutta se vaatii myös tottumista. Ensimmäisellä kerralla ajo oli hieman aristelevaa ja varovaista, mikä ei sinänsä ole ongelma, mutta vähentää nautintoa. Muutamien kertojen jälkeen homma alkaa sujua ja miellyttävyys lisääntyy.

Suosittelemme klassisen parranajon kokeilemista kaikille ja varsinkin sähkökoneilla ajaville. Tähän kun tottuu, ei siitä halua enää luopua.

Shave Club Finland Starter Kit on aloittavalle höylääjälle helpoin vaihtoehto. Ei tarvitse lähteä muistilistan kanssa kauppaan vain todetakseen, että marketin hyllystä ei edes löydy kaikkia klassiseen parranajoon tarvittavia välineitä. Tilaamalla paketti oli postissa noudettavissa parissa päivässä.

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

Uusimmat

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

MCH Group saa uuden omistajan James Murdochin pääomasijoitusyhtiöstä

HourUniverse-konseptin Baselworldin messujen tilalle esitellyt MCH Group on ylimääräisessä yhtiökokouksessaan hyväksynyt James Murdochin pääomasijoitusyhtiö Lupa Systems'in nousun suurimmaksi omistajaksi. Yhtiökokouksen...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...