MAINOS: Hovisepät

Nomos Glashütte Club Campus 36

Joulun punainen, vuoden tyylikkäin valinta?

Jaguar aikoo myydä uusia sähkömallejaan kauneuden avulla – varakkaat eivät kuulemma välitä voimanlähteen tyypistä

Intialaisen Tatan omistama brittibrändi kokee lähitulevaisuudessa uudelleensyntymän radikaalisti muotoiltuja sähköautoja tarjoavana luksusmerkkinä, jonka autot ovat myös paljon entistä kalliimpia. Tämän strategian toimivuus käytännössä on helppo kyseenalaistaa, mutta ainakin Jaguarin toimitusjohtaja Rawdon Glover on vakuuttunut asiastaan.

Perinteinen brittimerkki aiheutti muutama viikko sitten melkoisen kohun, kun se toi julkisuuteen ensi vuonna lanseerattavaa tuotantomallia enteilevän Type 00 -konseptin. Täyssähköisen GT-auton tutkielma on kauniisti sanottuna niin omaleimaisen näköinen, että monet muutkin kuin vannoutuneet Jaguar-kuskit nousivat välittömästi takajaloilleen tämän luomuksen nähdessään.

Jaguar Type 00
Kuva: Jaguar

Konseptiauton designia leimaavat dramaattisten mittasuhteiden lisäksi terävät kulmat, puuttuva takalasi, keulan maskia simuloiva massiivinen koriste-elementti sekä perän keskiritilä, joka on kuin suoraan ilmalämpöpumpusta repäisty. Klassista kauneutta etsivien kannattaa siis suunnata katseensa muualle, mutta Jaguarin mottona onkin jatkossa ”copy nothing”.

Tuotantomalli muuttuu nelioviseksi, mutta muotoilun pääpiirteet otetaan suoraan konseptiautosta. Rawdon Glover kertoi Top Gearille, että Jaguarin uuden ajan sähköautojen hinnat tulevat starttaamaan noin 120 000 punnasta. Tämä tarkoittaa siis aloitushintojen tuplaantumista nykytasoon verrattuna, ja merkin tähtäimessä ovatkin jatkossa erityisen varakkaat asiakkaat.

Jaguar Type 00
Kuva: Jaguar

Gloverin mukaan tällaiset ostajat ovat lähinnä kiinnostuneita auton ulkonäöstä sekä sisätilojen designista. He ostavat kuulemma Jaguarin sen kauneuden vuoksi, mutta aika monen mielestä ainakaan Type 00 -konseptilla ei ole kauneuden kanssa juuri tekemistä. Joka tapauksessa design on tälle ostajaryhmälle tärkeä asia, ja voimanlähde on Gloverin mukaan listalla vasta noin 13. sijalla.

Suosittelemme


Tämän vuoksi sähköisten voimanlähteiden ei pitäisi haitata Jaguarien myyntiä, koska ne ainakin erottuvat muista saippuapalan mallisista sähköautoista. Jaguarille aerodynamiikka ei ole niin tärkeää, mutta tuotanto-GT:llä pitäisi kuitenkin päästä 770 kilometriä yhdellä latauksella WLTP-standardin mukaan mitattuna. Merkki aikoo tavoitella paljon entistä parempia katteita volyymien kustannuksella, mutta tuplaantunut hintataso, äärimmäisen vahvasti mielipiteitä jakava design ja pelkät sähkövoimanlähteet voivat tarkoittaa myös venäläistä rulettia nykyisessä markkinatilanteessa.

Jaguar Type 00
Kuva: Jaguar

Lue lisää