Italialainen lepakkotrio tarjolla – Alfa Romeon legendaaristen B.A.T.-konseptien yhteishinta saattaa nousta jopa 20 miljoonaan dollariin

Konseptiautot eivät ole mikään nykyajan ilmiö, vaan ensimmäiset autonäyttelyitä varten tehdyt tutkielmat syntyivät Atlantin toisella puolella jo ennen toista maailmansotaa. Euroopassa vauhtiin päästiin 1950-luvulla, jolloin päivänvalon näki esimerkiksi Alfa Romeon B.A.T.-kolmikko.

B.A.T. 5 -, B.A.T. 7 – ja B.A.T. 9d -nimillä tunnettujen luomusten lentävistä linjoista vastasi Franco Scaglione, ja autot naputeltiin käsin kasaan Bertonen koripajalla. Torinon autonäyttelyssä vuosina 1953, 1954 ja 1955 esitellyt tutkielmat kuuluvat autohistorian merkittävimpien konseptien joukkoon, ja nyt koko trio tulee kerralla tarjolle RM Sotheby’sin tällä viikolla järjestämässä huutokaupassa.

-- MAINOS --

Huutokaupan teemana on moderni taide, jonka joukkoon myös Alfa Romeon ainutlaatuiset konseptiautot voidaan mainiosti lukea. Sarjan ensimmäinen, eli B.A.T. 5 pyrki optimoimaan korin ilmavirtaukset, minkä ansiosta auton aerodynamiikasta tuli jotakin ainutlaatuista aikalaistensa joukossa. Tummanharmaa tutkielma debytoi Torinon show’ssa toukokuussa 1953, ja vielä saman vuoden lokakuussa auto myytiin Stanley Arnoltille, joka toi autoja USA:n markkinoille.

Arnolt laittoi Alfan näytteille Atlantin toisella puolella, ja uniikilla konseptilla myös ajettiin muutaman vuoden ajan. Tämän jälkeen B.A.T. 5 myytiin Joe Pyrsakille, jonka hallussa auto viihtyi peräti 30 vuoden ajan. Vuonna 1987 B.A.T. 5 siirtyi kalifornialaiselle keräilijälle, joka teetti Alfaan vuoden päivät vieneen entisöinnin. Sen valmistuttua uudelleensyntynyt auto debytoi elokuussa 1988 Pebble Beachin Concours d’ Elegancessa, jossa B.A.T. 5 voitti heti luokkansa parhaan auton palkinnon.

-- MAINOS --




B.A.T. 5 tehtiin Alfa Romeo 1900:n tekniikan pohjalle, ja sama koskee myös vuonna 1954 esiteltyä B.A.T. 7:ää. Scaglione viilasi kuitenkin korin muotoja. Etupään ilmanottoaukkoja kavennettiin, ja lisäksi koko korista tuli yli kaksi tuumaa matalampi. Ikonisia takasiipiäkin pidennettiin aerodynamiikan ehdoilla. Työ ei valunut hukkaan, koska auton ilmanvastuskertoimeksi saatiin uskomattoman pieni 0.19, eli vähemmän kuin missään tämän hetken tuotantoautossa.

-- MAINOS --

B.A.T. 7 sai ensi-iltansa vuoden 1954 Torinon autonäyttelyssä, ja auto päätyi Alfa Romeon tehtaan haltuun vuotta myöhemmin. Tämäkin konsepti laivattiin Yhdysvaltoihin, jossa se oli koko kansan ihmeteltävänä New Yorkin ja Chicagon autonäyttelyissä. B.A.T. 7 vaihtoi omistajaa moneen kertaan vuosien mittaan, ja jossakin vaiheessa tutkielman ainutlaatuiset takasiivet leikattiin pois. Syy oli varsin käytännönläheinen, eli siivet häiritsivät näkyvyyttä taaksepäin.

Siivet rakennettiin kuitenkin uudestaan, kun B.A.T. 7 entisöitiin 1980-luvulla. Trion kolmas auto, eli B.A.T. 9d esiteltiin puolestaan Torinon show’ssa vuonna 1955. Alfa Romeo halusi tästä konseptista edeltäjiään käytännöllisemmän ja paremmin tieliikenteeseen sopivan, joten takasiipien kokoa pienennettiin. Lisäksi auto sai keulalleen Alfa Romeon helposti tunnistettavan maskin. B.A.T.-trion hinnan odotetaan kohoavan 14-20 miljoonan dollarin välille, kun kaikki kolme huutokaupataan könttänä. Tässä tapauksessa tarpeeksi paksulompakkoinen keräilijä voi siis saada kolme kärpästä tai paremminkin lepakkoa yhdellä iskulla.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porschella tehtiin uusi maailmanennätys – yli 42 kilometriä yhtäjaksoisessa sladissa sähköautolla

Autolla tehtyjä maailmanennätyksiä on monenlaisia. Nyt niiden joukkoon liittyi jälleen uusi suoritus, kun takavetoisella Porsche Taycan -sähköautolla ajettiin kahva...

Tällaista ei ole jokapojalla – Brunein sulttaanin 16-sylinterinen Cizeta on myynnissä Miamissa

1980-luvun lopulla ja seuraavan vuosikymmenen alussa syntyi monia uusia superautovalmistajia, joista monet jäivät valitettavan lyhytikäisiksi. Yksi näistä merkeistä oli...

Dolce vitaa harmaaseen arkeen – unelmakoeajossa Ferrari Roma

Dolce vita on makeaa elämää tarkoittava käsite, joka yhdistyy 1950- ja 1960-lukujen Italiaan ja erityisesti Roomaan. Useimmille näistä sanoista...

Nousevan auringon maan kummajainen: kuusipyöräinen Dodge Viper!

Japanista löytyy Viper, jota ei ole toista maailmassa. Itse asiassa kyseessä saattaa olla radikaalein automallinsa edustaja koko maailmassa. Juttumme Dodge...

Tuningia budjettiluokan katumaasturiin – Prior Design esitteli ideansa levitetystä Dacia Dusterista

Dacia Duster on monissa maissa markkinoiden halvin katumaasturi. Sen ostajat odottavat autoltaan ennen kaikkea käytännöllisyyttä ja hyvää hinta-laatu-suhdetta, mutta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.