MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Italialainen lepakkotrio tarjolla – Alfa Romeon legendaaristen B.A.T.-konseptien yhteishinta saattaa nousta jopa 20 miljoonaan dollariin

Konseptiautot eivät ole mikään nykyajan ilmiö, vaan ensimmäiset autonäyttelyitä varten tehdyt tutkielmat syntyivät Atlantin toisella puolella jo ennen toista maailmansotaa. Euroopassa vauhtiin päästiin 1950-luvulla, jolloin päivänvalon näki esimerkiksi Alfa Romeon B.A.T.-kolmikko.

B.A.T. 5 -, B.A.T. 7 – ja B.A.T. 9d -nimillä tunnettujen luomusten lentävistä linjoista vastasi Franco Scaglione, ja autot naputeltiin käsin kasaan Bertonen koripajalla. Torinon autonäyttelyssä vuosina 1953, 1954 ja 1955 esitellyt tutkielmat kuuluvat autohistorian merkittävimpien konseptien joukkoon, ja nyt koko trio tulee kerralla tarjolle RM Sotheby’sin tällä viikolla järjestämässä huutokaupassa.

Huutokaupan teemana on moderni taide, jonka joukkoon myös Alfa Romeon ainutlaatuiset konseptiautot voidaan mainiosti lukea. Sarjan ensimmäinen, eli B.A.T. 5 pyrki optimoimaan korin ilmavirtaukset, minkä ansiosta auton aerodynamiikasta tuli jotakin ainutlaatuista aikalaistensa joukossa. Tummanharmaa tutkielma debytoi Torinon show’ssa toukokuussa 1953, ja vielä saman vuoden lokakuussa auto myytiin Stanley Arnoltille, joka toi autoja USA:n markkinoille.

Arnolt laittoi Alfan näytteille Atlantin toisella puolella, ja uniikilla konseptilla myös ajettiin muutaman vuoden ajan. Tämän jälkeen B.A.T. 5 myytiin Joe Pyrsakille, jonka hallussa auto viihtyi peräti 30 vuoden ajan. Vuonna 1987 B.A.T. 5 siirtyi kalifornialaiselle keräilijälle, joka teetti Alfaan vuoden päivät vieneen entisöinnin. Sen valmistuttua uudelleensyntynyt auto debytoi elokuussa 1988 Pebble Beachin Concours d’ Elegancessa, jossa B.A.T. 5 voitti heti luokkansa parhaan auton palkinnon.

Suosittelemme


B.A.T. 5 tehtiin Alfa Romeo 1900:n tekniikan pohjalle, ja sama koskee myös vuonna 1954 esiteltyä B.A.T. 7:ää. Scaglione viilasi kuitenkin korin muotoja. Etupään ilmanottoaukkoja kavennettiin, ja lisäksi koko korista tuli yli kaksi tuumaa matalampi. Ikonisia takasiipiäkin pidennettiin aerodynamiikan ehdoilla. Työ ei valunut hukkaan, koska auton ilmanvastuskertoimeksi saatiin uskomattoman pieni 0.19, eli vähemmän kuin missään tämän hetken tuotantoautossa.

B.A.T. 7 sai ensi-iltansa vuoden 1954 Torinon autonäyttelyssä, ja auto päätyi Alfa Romeon tehtaan haltuun vuotta myöhemmin. Tämäkin konsepti laivattiin Yhdysvaltoihin, jossa se oli koko kansan ihmeteltävänä New Yorkin ja Chicagon autonäyttelyissä. B.A.T. 7 vaihtoi omistajaa moneen kertaan vuosien mittaan, ja jossakin vaiheessa tutkielman ainutlaatuiset takasiivet leikattiin pois. Syy oli varsin käytännönläheinen, eli siivet häiritsivät näkyvyyttä taaksepäin.

Siivet rakennettiin kuitenkin uudestaan, kun B.A.T. 7 entisöitiin 1980-luvulla. Trion kolmas auto, eli B.A.T. 9d esiteltiin puolestaan Torinon show’ssa vuonna 1955. Alfa Romeo halusi tästä konseptista edeltäjiään käytännöllisemmän ja paremmin tieliikenteeseen sopivan, joten takasiipien kokoa pienennettiin. Lisäksi auto sai keulalleen Alfa Romeon helposti tunnistettavan maskin. B.A.T.-trion hinnan odotetaan kohoavan 14-20 miljoonan dollarin välille, kun kaikki kolme huutokaupataan könttänä. Tässä tapauksessa tarpeeksi paksulompakkoinen keräilijä voi siis saada kolme kärpästä tai paremminkin lepakkoa yhdellä iskulla.

LähdeCarscoops

Lue lisää