Ikonisen Toyota Supran uusi viides sukupolvi henkii mallinimellään vuosikymmenien taakse

Viidenteen sukupolveen ehtinyt japanilainen sportti kerää ansiokkaalla mallinimellään tuomalla uusia muotoilun tuulia sekä moottorivaihtoehtoja. Supran viides sukupolvi esiteltiin reilut kymmenen vuotta edellisestä mallista useiden teasereiden ja konseptien jälkeen Detroitin autonäyttelyssä 2019 maaliskuussa. Vuodelle 2020 mallistosta löytyy kolme 3.0 litrasta vaihtoehtoa, joissa jokaisessa 24 -venttiiliset kuusi sylinteriset turboahdetut DOHC –moottorit. Toyota ilmoittaa moteista löytyvän katupelille varsin kunnioitettavat 335 hevosvoimaa.

2020 -luvun Supran muodot henkivät voimaa ja tarinasta vuosikymmenien päähän, jolloin auto esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1978. Mallin toinen ja kolmas sukupolvi olivat varsin onnistuneita niin ulkoisesti kuin tekniikaltaankin. Ne tarjosivat kosolti Toyotan kehittämää uusia teknologisia ideoita, joista mallit 1980 ja 1990-luvuilla sulat merkin suunnittelijoiden hattuihin ansaitsivat. Onhan Supralla osallistuttu myös WRC -sarjaankin Celican ohella, josta maistiaisia tässä jutussa myöhemmin.





Uusi 2020 Supra on kehitetty Toyotan ja BMW:n yhteistyönä ja se näkyy niin tekniikan kuin sisätilojenkin puolella. Voimansiirto ja sisätilat on lainattu suoraan BMW:n Z4:sta. Tähän puritaanisimmat kriitikot ovat ehtineet sanoa jo sanottavansa, mutta autosuunnittelussa samojen komponenttien käyttö eri valmistajien kesken ei ole uusi tilanne. Bassojytkeestä pitäville sisätiloissa on mahdollisuus helliä itseään JBL:n 12 subbarilla, joka tulee Launch Edition ja Premium paketeissa mukana.

Suomen teillä Supra tuli tutuksi erityisesti 1986 ensi esitellyllä kolmannen sukupolven pyöristetyistä puskureista tunnistettavalla mallilla. 1990-luvulla tupla turbolla ja hevosvoimien liikkuessa 2.0 158hv versiosta aina 3.0 232hv tuottaneeseen versioon saivat tuon ajan nuorison käsissä auton liikkumaan joskus kohtalokkaillakin seurauksilla.

Toyota Supra A70-2 1989. Supran muodot ja suuri koko vetosi myös suomalais nuorisoon 1990-luvulla. Isot takavalot, spoilerit, paksut puskurit ja kaksi vierekkäistä pakoputkea liitettynä mureilla moottori soundeilla käänsivät monen päät. Amerikkalaishenkeä autoon loi pilariton oven karmi.

Björn Waldegård ja Juha Kankkunen osallistuivat Ryhmä A:n Supra Mk III:lla sekä vielä paremmin tunnetulla Celica TwinCam Turbolla useisiin safari ralleihin. Näillä Toyotilla saavutettiin useita ykkös sijoja juuri näissä pitkissä etappi ralleissa.  Safari Ralli heti ensimmäisenä osallistumis vuotena 1984, 85 ja 86. Supralla osallistuttiin myös 87, 88 ja 89, jolloin kolmas sija oli näinä vuosina paras sijoitus. Supralla voitettiin myös Hong Kong-Peking Rally sekä Briteissä joitakin lyhyempiä ralleja.

Ohessa suomalaisittain autenttista pätkää vuoden 1988 Safari Rallista.

Toyota Celica Supra 1985. Toisen sukupolven Celica Supra oli varsin onnistunut malli kaikin puolin tullessaan esitellyksi vuonna 1982. Se oli myös Toyotan ensimmäisiä ulkomaille markkinoitavia urheiluautoja. Moottorivaihtoehtoja oli tarjolla lähtien 2.0 145hv aina 2.8 (GT) 170hv asti. Tuohon väliin mahtui useita moottorivaihtoehtoja. Mallin muotoilu oli varsin menevän näköinen tuon ajan muiden merkkien kulmikkaisiin vaihtoehtoihin verrattuna.

Vuonna 1986 Supraan saatavana ollut hitti turvallisuus trendi, kolmikanavainen ABS jarrutusmekanismin tehostaja liitettynä moottoreiden kehittymiseen paransivat niin Supran kuin useiden muidenkin mallimerkkien markkinointia. Toyota lanseerasi myös tuolloin elektronisen iskunvaimennin tekniikan TEMS, jossa kuljettaja pystyi hallitsemaan jousituksen säätöjä itse.

Auto merkkien oli 80-luvulla panostettava enemmän turvallisuuteen Euroopassa tulleiden tiukentuneiden turvallisuussäädösten vuoksi. Samalla moottoreiden kehittely antoi autotehtaille vapaammat kädet myös suunnitella entistä tehokkaampia versioita eri malleista.

Supra sukupolvet. Taustalla oleva ensimmäisen sukupolven Supra esiteltiin 1978.

Supran ensi esittelyn jälkeen se sekoitettiin monesti pikku veljensä Celican kanssa. Lisäksi kun 1980-luvulla mallista päätettiin käyttää yhdistelmä nimeä Celica Supra tuli vaikeaksi pysyä Toyotan mallinimissä mukana. Celica Supra nimeä käytettiin kansainvälisenä mallinimenä vuoteen 1986 saakka. Japanissa autoa kutsuttiin Celica nimellä samaan vuoteen asti. Mallin tekeminen lopetettiin kokonaan jo vuonna 2002. Syynä oli 1998 alkaneet myynti vaikeudet Yhdysvaltojen markkinoilla.

Uutta 2019 esiteltyä mallia tehdään tällä hetkellä BMW Z4:n kanssa rinnakkain Itävallan Graz:ssa Magna Steyrin tehtaalla. Ensimmäisen sukupolven Supra on saanut paljon vaikutteita edeltäjältään Toyota 2000GT:ltä, jolta myös suoran kutos moottorin kehitys on saanut alkunsa. Koko Supran ydin voidaankin liittää juuri tähän moottoriin.

Suprassa kiehtoo jokin, sillä Barrett Jacksonin huutokaupassa tiedetään myytäneen vuoden 1997 Celica Supra Turbo todella hämmentävään 167000 dollarin hintaan. Tuolla autolla oli ajettu 67000 mailia, joten sen 3.0 tuplaturboa ei kovin montaa kertaa ollut päästetty ulvomaan. Malli kuului ns. 15th Anniversary Editioniin. Voi myös olla, että auton esiintyminen useissa peleissä ja elokuvissa kuten mm. The Fast and The Furiousissa on avittanut mallin kulttimaiseksi tuloa ja täten arvon nousua. Neljännen sukupolven Supra on suosittu peli drifting harrastajien keskuudessa. Moottorista irtoaa 320hv ja ja vääntöä vakiona 315Nm.

Yksi mielenkiintoinen lisä uudessa 2020 Suprassa on Toyotan lanseeraama turvallisuus paketti uuteen malliin, jossa autoon asennetut sensorit lukevat ja mittaavat etäisyyksiä. Vaaratilanteen lähestyessä auto tekee hätäjarrutuksen automaattisesti.  Kuljettajaa ohjeistava cruise kontrolleri kuin myös pimeiden kulmien ja jalankulkijoiden havainnoitsija kuuluvat myös 1195 dollarin lisähinnalla saatavaan pakettiin.

Jotta pääsee nauttimaan Supra nimestä ja uudenkarheasta 335 hevosvoimasta on oltava valmis pulittamaan reilut 50000 dollaria. Lisäksi tällä hetkellä valittavana on vain kahdeksan portainen automaattivaihteisto. Nähtäväksi jää tuleeko markkinoille manuaalilootaa. Sille varmasti löytyisi kysyntää.

19 tuumaiset alumiinista lohkotut vanteet ja Brembon 4 pisteiset ilmajäähdytteiset jarrulevyt pitävät huolen auton menohalujen ylläpitämisestä sekä pysähtymis voimasta.

Supran kulutuksesta on annettu useampia lukuja ja ne vaihtelevat 7,5 ja 9 litran välillä. Esimerkiksi uuteen Corvetteen verrattuna lukemat ovat lähes puolet pienempiä. Supra on kuitenkin hintava, sillä pistämällä muutaman sata dollaria lisää, saa jo hinnalla uuden Corvetten. Se mikä Supran hintaa nostaa onkin eittämättä tietty kulttimaisuus, jonka mallinimi on ansainnut vuosikymmenien saatossa. Toki myös BMW:n komponentit ja suunnittelu eivät ole olleet aivan ilmaista ja siihen liitettynä Supran varsin onnistunut muotoilu saavat autosta varmasti kiinnostumaan persoonallisempaa vapauden tunnetta etsivät ostajat.

Tähän kun liitetään vielä Supran kunnioitusta herättävät kiihtyvyysluvut 3.8sek 0/100kmh sekä 9.5sek 0/160kmh, kamppailee Toyotan uusi teos lukemillaan jo Corvetten, Porsche Caymanin ja BMW M2:n kanssa tasaväkisesti.

Supran takuu ei ole takavalo takuu vaan kattaa 3 vuotta tai 58000km ja voimansiirron osalta 5 vuotta tai 100000km.

KUVAT: Toyota.com, Car and Driver Marc Urbano

LÄHTEET: Toyota.com, caranddriver.com, motortrend.com, jalopnik.com

Videot

Uusimmat

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Autonvalmistajien historiaa: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...