Huippuharvinainen avomallin 1985 Toyota Celica GT-S

Toyotan ikonisesta Celicasta tulee mieleen yhtiön imagoa 70-luvulla sporttisemmaksi muuttanut urheiluauto, joka tuli tunnetuksi myöhemmin myös rallipoluilta. Tässä on kuitenkin Toyota Celica GT-S avoauto, jollaista ei ihan heti tule vastaan.

American Speciality Cars (ASC), joka tunnettiin myös nimellä American Sunroof Company, oli Yhdysvalloissa toimiva autojen rakentelupaja, joka korkean insinööriosaamisensa turvin muutti autonvalmistajien tuotoksia usein kattoluuluilla varustetuiksi. Yrityksen muihin repertuaareihin kuului korien muutokset lähinnä erilaisilla korisarjoilla, ja joskus auto muutettiin myös kokonaan avomalliksi.


Näin kävi aikanaan kuviemme vuosimallin 1985 Toyota Celica GT-S:lle, joka on viettänyt aikaansa lähinnä aurinkoisessa Floridassa. Auto myytiin juuri Ebay:ssä melko vaatimattomaan alle 9000 taalan hintaan. Muutostöiden jälkeinen hieno alkuperäiskunto mailimittarin osoittaman 67 121 mailin turvinkaan ei nostanut autoharvinaisuutta työmiehen lompakon ulottumattomiin. Haluttavuutta lisäsi myös Jenkeissä harvinainen 5-lovinen manuaaliaski.

-- MAINOS --


Celican avoversioksi muuttamisesta voi olla montaa mieltä, mutta ainakin laatikkomaisessa 80-luvun autossa on nyt entistä vähemmän kulmikkaita muotoja katon poiston myötä. ASC on pitänyt Celican ulkonäön muutoin hyvin uskollisena alkuperäiselle. GT-S mallissahan on alkujaankin ollut lokasuojien levitykset, sekä Suprasta tutut 8-puolaiset vanteet. Myyjän mukaan alkuperäisessä maalipinnassa on ”patinaa”, ja rättikatto olisi vielä hyvässä kunnossa. Myös sisusta on kuvista päätelleen ikäisekseen hyvin säilynyt.


Joillekin Celica-friikeille vuosimalli 1985 on viimeinen aito ja oikea, sillä siihen vuosikertaan sai viimeistä kertaa nauttia takavedosta. Moottoritilasta löytyvä 22R-E -mallinimeä kantava kone on tunnettu luotettavuudestaan, ja löytyi myös monen muun Toyotan nokalta. Näin hyväkuntoinen ja harvinainen Celica on siitä mukava käyttöpeli ostajalle, että sen voi muutaman vuoden ajelujen jälkeen myydä pienellä voitolla pois kuljeksimasta.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Yli miljoonan dollarin replika – tätä Ferrari 250 GT:tä on lähes mahdotonta erottaa alkuperäisestä

1960-luvun alun Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione kuuluu kaikkien aikojen ikonisimpiin kilpa-autoihin. Itse Stirling Moss ylisti Ferraria aikoinaan...

Corvette italialaisessa mittatilauspuvussa näyttää tältä – Ares Designin uusin luomus on kuin kadulle eksynyt konsepti

Italian ”superautojen laaksossa” mm. Ferrarin, Lamborghinin ja Paganin tavoin päämajaansa pitävä Ares Design on keskittynyt tekemään oman tyylinsä mukaisia...

Z elää ja voi hyvin – Nissanin urheiluauton seuraava sukupolvi yhdistää retrotyylin tuplaturbotekniikkaan

Vuonna 1969 esitelty Datsun 240Z nousi erityisesti USA:n markkinoilla melkoiseksi hitiksi luotettavan tekniikkansa ja vetävien muotojensa ansiosta. Välillä Zetan...

Tyylikäs vai tyylitön? Chevyn avolavasta tuunattu päidenkääntäjä

Chevroletin Colorado on keskikokoinen pick up, joka ei käytettyjen autojen markkinoilla varsinaisesti tihku seksiä ja vaarallisia tilanteita. Tunnistamattomaksi tuunattuna...

Hyvä Kissa on söpö ilmestys – kiinalainen ORA Good Cat tähtää sähköautomarkkinoille retrotyylillä

Kaukoidän autonvalmistajilla on välillä varsin persoonallinen tapa nimetä mallejaan. Tässä lajissa ovat erityisesti kunnostautuneet kiinalaiset, jotka tuovat nyt sähköautomarkkinoille...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...