Harvinainen Ford Falconin erikoisversio saatetaan myydä yli miljoonalla Australian dollarilla

Erityisen haluttava 1971 Ford Falcon XY GT-HO Phase 3 Sedan on päätynyt myyntiin Australiassa, ja siitä odotetaan maksettavan huimaa summaa.

Tarkalleen ottaen auton myyntihinnan on arvioitu olevan 900 000 – 1 100 000 Australian taalan luokkaa, mikä euroissakin tekee tämän päivän kurssilla parhaimmillaan miltei 700 000 euroa. Falcon XY GT oli aikansa Australian Fordin tehokkain Falcon, ja se rullasi aikanaan sikäläisestä tehtaasta Shaker-konepellin ja 351cu-veekasin voimin ulos. HO-erikoismalleissa oli vielä tämän lisäksi etuspoileri ja takasiiveke.


Räyhäkkäälle ulkonäölle oli tällä kertaa myös katetta, sillä autossa oli parhaimmillaan 370 hevosvoimaa 5400:n kierroksen tietämillä. Varttimaili hoitui puolestaan autolla 14.4 sekunnin ajalla loppunopeuden ollessa ajalleen kunnioitettavat 228 km/t. Falcon XY GT-HO:n maine sementoitui tuoreeltaan 1971, kun auto nappasi viisi kuudesta kärkisijasta Bathurstin kestävyysajoissa.


Juttumme auto valmistui toukokuussa 1971, ja punaisen maalipinnan nimi on nimetty sporttisesti Track Red. Ulkohabituksen viimeistelevät vauhtiversion kylkiraidat ja Super Roof -tarrat. Vain 24 Track Red -väristä Falconia valmistui, ja tämä on joukon ainoa näillä varusteilla. Autoa huutokauppaa australialainen Shannons, joka mainitsee auton alkuperäiseksi omistajaksi maineikkaan Ford Special Vehicles -yksikön johtajan Al Turnerin.






Mielenkiintoisena yksityiskohtana mainitaan, että auto vaurioitui jo 1972 sen verran pahasti, että Falcon jäi pois tieliikennekäytöstä, ja vasta vuonna 1978 auto korjattiin takaisin kuntoon. Tämän jälkeen auto vaihtoi tiheään omistajaa, kuten monilla erikoisautoilla on tapana. Maaliskuussa vuonna 2007 se päätyi Sydneyssä kuitenkin huutokaupattavaksi Bonhams & Goodmans -välittäjän kautta. Tuolloin auto myytiin ennätyshintaan 653 500 Australian dollaria, ja nyt 14 vuoden jälkeen sitä on säilytetty kuntoa vaalien, ja uutta arvonnousua odotellen.



LähdeCarscoops

1 KOMMENTTI

  1. Olen aika varma, että jutun auton varttimailin loppunopeus ei ole 228km/h. Huippunopeus voi ollakin. Tuollaisella varttimailin ajalla ei todellakaan hätyytellä 200km/h rajaa loppunopeuksissa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.