Harva länsimainen ymmärtää, kuinka etuoikeutettuja Toyota Centuryn ostajat ovat

Vuosimallin 1997 Toyota Century on V12-moottorinen huippuluokan luxusauto, joka oli suunniteltu vain ja ainoastaan Japanin vaikutusvaltaisimmille henkilöille.

Century on jo pitkään ollut Toyotan malliston hienoin henkilöauto. Se esiteltiin jo vuonna 1967, ja Century-nimi valittiin aikanaan juhlistamaan Toytan perustajan Saikichi Toyodan 100-vuotispäivää. Autoa on näiden vuosikymmenten aikana tehty vain vaivaiset kolme sukupolvea, ja se on yksi niistä autoista, jotka erityisesti kiehtovat myös länsimaalaisia.

Century tarkoitettiin alusta lähtien vain Japanin kaikkein vaikutusvaltaisimmille, oikeaksi eliitin kerman autoksi. Autoa ei voinut ostaa pelkästään rahalla, sillä automyyjät eivät voineet myydä niitä tavallisille kaduntallaajille. Auton statusarvo onkin ollut tyystin erilainen, kuin vaikka Mercedeksen S-luokalla tai Rolls-Roycella. Vielä nykyäänkin Century on enemmän kuin pelkkä statussymboli, sillä se pikemminkin ansaitaan, kuin ostetaan rahalla.


Alkujaan Century oli tarkoitettu pelkästään korkea-arvoisimmille virkamiehille ja diplomaateille, mutta myöhemmin myös suuryritysten johtajien käyttöön. Kaikkien Lexus-fanien pettymykseksi kerrottakoon, että ainoa toinen japanilaisauto, joka pääsee edes lähelle Centuryn arvovaltaa, on Nissan President. Jälkimmäisen auton hankkimista ei kuitenkaan ole säännöstelty lainkaan samaan tapaan, joten Centurya voidaan hyvällä syyllä kutsua Japanin tärkeimmäksi ja hienoimmaksi edustusautoksi.





Vuonna 1997 Century koki ensimmäistä kertaa suuria muutoksia, kun autosta esiteltiin toinen sukupolvi. Auton ulkonäkö, joka tuolloin vielä periytyi suoraan 60-luvulta, koki melko maltillista modernisointia säilyttäen edelleen piirteitä myös 70-luvun tyylisistä edustusautoista. Pelkkä ulkonäkö ei kuitenkaan tehnyt autosta välitöntä klassikkoa, vaan pikemminkin mitä majaili auton isohkon konepellin alla. Kakkosmallin Centurysta tuli kerralla ensimmäinen japanilainen henkilöauto, jonka voimanlähteenä käytettiin V-12 moottoria.

Kyseinen viiden litran V12 tuotti melko vaatimattomalta kuulostavat 275 heppaa, joka oli seurasta japanilaisten autonvalmistajien herrasmiessopimuksesta rajoittaa yhdessä luxusautojen hevosvoimasotaa. Näin oli ainakin paperilla, mutta käytännössä moottorit pystyivät yli 300:n hevosvoiman lukemiin. Asiaan pääsee tutustumaan myös alta löytyvältä videolta, jossa moinen Japanin ihme on tuotu Yhdysvaltoihin.



LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.