Haluaisitko olla tämän SL 600 Mercedeksen ensimmäinen virallinen omistaja?

Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin tämä vuosimallin 2001 luxus-Mersu etsii edelleen omistajaa, joka voisi ottaa auton käyttöönsä.

Vaikka SL-luokka on Mercedes-Benzin kalleimpia automalleja, niin tämän hetken uudet myyntimallit edustavat jo kaikkein iäkkäintä valmistajansa mallistoa. Mercedeksellä ei ole kuitenkaan levätty laakereilla, sillä uutta SL-mallistoa ollaan jo kovaa kyytiä työstämässä. Koska uuden mallin kehitystyö tehdään seuraavan sukupolven AMG GT:n kanssa, myös SL:n paino tulee kevenemään nykyisestä. Uudessa SL 73 e 4MATIC+ -mallissa olisi huhujen mukaan peräti 800 pollea vaanimassa konepeiton alla.


Uutta SL-mallia odotellessa voi vilkaista aikaisempien sukupolvien suuntaan. Mercedes on Porschen ohella niitä autonvalmistajia, jotka suhtautuvat erityisellä ylpeydellä myös vanhempiin malleihinsa, ja pitävät aktiivisesti niidenkin historiaa esillä. SL-sarjaan kuuluvaa R129-sukupolvea valmistettiin vuosina 1989-2002. Tämä tyylikkäästi ikääntynyt sukupolvi on nostanut jatkuvasti arvoaan, ja tässä jutussa on esillä mallisarjan aivan erityinen yksilö.






Kuvien SL 600 -mallin omistaa itsensä Mercedes-Benz, ja se on tullut myyntiin yhtiön Classic Center -nimisessä liikkeessä Californian Irvinessä. Putiikki ei ole mikä tahansa autojobbarin sivuhaara, vaan jos rahapussi antaa myöden olisi liikkeestä ostettavissa myös vaikkapa 1958 vuosimallin 300 SL Roadster, ja kopio vuoden 1886 Benzin Patent-Motorwagenista, joka tunnetaan myös maailman ensimmäisenä polttomoottorikäyttöisenä automobiilina.


Varsinaisia AMG-viritysmalleja lukuunottamatta SL 600 oli sukupolvensa lippulaivamalli. Moottori oli 6,0-litran V12, jonka 394 heppaa kyyditsivät auton 6,1 sekuntiin 0-100 km/t. Huippunopeus oli perinteisesti rajoitettu 250 km/t. Tässä kuvien autossa on vieläpä AMG:n korisarja, mikä tekee siitä tavanomaista aggressiivisemman näköisen.

Auto on käytännössä uudenveroinen, koska mittarissa on 427 mailia, eli vajaat 700 kilometriä. Harvinaisuuden saisi omakseen 135 000 taalan shekkiä vastaan, mikä on noin 20 000 dollaria enemmän kuin uusi SL 550 Roadster. Kyseessä on kuitenkin tulevaisuuden klassikko, joten tätä autoa voi pitää myös puhtaasti sijoituksena.

LähdeCar Buzz

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...